Дата зміни інформації:

Кобець Н. О. ПРИНЦИПИ СТВОРЕННЯ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ НАВЧАННЯМ

V курс, фізико-математичний факультет

Костюченко А. О.

Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка

Чернігів

 Сучасний етап розвитку суспільства характеризується стрімкими темпами розвитку нових комп’ютерних технологій та Інтернету. В цих умовах розвиваються і нові технології навчання. Однією з таких технологій є дистанційне навчання, зокрема, найбільшою популярністю користується навчання з допомогою інтернет технологій. Завдяки розвитку інтернету і сучасних методів спілкування та обміну даними, стає можливим створення і застосування в навчанні нових засобів, таких як електронні конспекти, енциклопедії, тести, глосарії, анкети, віртуальні лабораторії і т.д. Одним з варіантів впровадження в навчальний процес таких методів і технологій є використання систем управління навчанням (СУН).

В основу створення СУН покладені принципи, які є узагальненням великої кількості робіт науковців, серед них можна виділити наступні.

У справжньому навчальному середовищі всі ми одночасно є потенційними вчителями та учнями. Даний принцип передбачає перехід вчителя на новий щабель взаємин з учнями. Зберігши весь свій минулий досвід, він повинен стати для них «мудрим джерелом знань», тобто тим, хто не просто дає своїм учням певний обсяг знань, але і спрямовує їх на самостійний шлях пошуку даних. Це допомагає бути відкритим для можливої участі інших людей у навчальних ситуаціях, дає можливість усім учасникам ділитися ідеями, слухати інших, задавати запитання і організовувати спілкування. Для реалізації цього принципу в більшості СУН існує велика кількість інструментів таких як форуми, wiki, глосарії, бази даних, семінари, блоги, особисті повідомлення [1], які дають широкі можливості учням брати участь у створенні контенту. Крім цього, дуже гнучка система ролей дозволяє розширити систему прав учнів аж до повного злиття за можливостями з роллю вчителя.

Ми вчимося особливо добре, коли створюємо або намагаємося пояснити щось іншим людям. Люди вчаться в дії. Це досить очевидна теза, але про це часто забувають. Ще більший ефект може бути досягнутий, якщо активність учня, результати його діяльності будуть доступні іншим учасникам навчального процесу. У цьому випадку зростає персональна відповідальність, більше часу приділяється самоперевірці, що значно покращує навчання.

Для реалізації цього принципу добре підходять такі інструменти як:  форуми і блоги, що дозволяють організувати простір для представлення та обговорення результатів своєї діяльності; wiki, за допомогою якого можна організувати колективну роботу з документами; глосарії, що дозволяють організувати колективну роботу над списком термінів, що будуть автоматично зв’язуватися по всьому вмісту курсу; бази даних, що є розширенням ідеї глосаріїв до роботи над будь-якими структурованими записами; семінари, що дозволяють організувати багатопозиційне оцінювання робіт учнів.

Великий внесок у навчання вносить спостереження за діяльністю наших колег. Частково цей принцип є наслідком попереднього. Дії, що виконуються іншими учнями у схожій навчальної ситуації, роблять значний вплив на діяльність всіх учасників освітнього процесу, дають поживу для роздумів, аналізу, змушують мимоволі працювати в загальному режимі.

Наприклад, якщо ви приходите на заняття і бачите, що всі учні сидять і старанно пишуть, з великою ймовірністю ви почнете робити те ж саме. Якщо ж ви знаходитесь на занятті, де йде активний обмін думками, то у вас є істотні підстави для роботи в такому ж режимі. Одночасно буде йти як навчання самого предмету, так і придбання загальних навичок роботи в групі, критичного сприйняття і оцінки почутого.

Для реалізації цього принципу в СУН надається великий спектр інструментів для зручного доступу до даних про учнів, вчителів, їхньої активності в курсі .

Розуміння інших людей дозволить вчити їх більш індивідуально. Якщо ви особисто знаєте людину, з якою спілкуєтеся, то завжди набагато краще зможете зреагувати на її потреби, підібрати слова, ніж якщо б ви працювали з аудиторією в сотні осіб. І це є суттєвою проблемою дистанційного навчання. Тому необхідно надавати якомога більше можливостей як для самореалізації та самопрезентації учня, так і для аналізу наданих учнем даних про себе та його активності в системі. Для реалізації цього принципу в СУН наданий широкий набір комунікативних інструментів: форуми, чати, особисті повідомлення, блоги, анкети, опитування, зручні інструменти з доступу до огляду активності учасників курсу [1, 2].

Навчальне середовище повинне бути гнучким, надаючи учасникам освітнього процесу простий інструмент для реалізації їх навчальних потреб. Цей принцип є почасти наслідком попереднього. З одного боку, учням повинні бути надані можливості залишати дані про себе, ділитися думками, задавати запитання, презентувати результати своєї діяльності. З іншого боку, у вчителя повинні бути інструменти, що допомагають йому максимально швидко і просто зреагувати на події: змінити часові рамки, додати елементи курсу, скорегувати їх. Крім того, різні учасники освітнього процесу можуть працювати і вчитися в різний час, тому у системі повинен міститися досить різноманітний спектр засобів для організації їх асинхронної взаємодії.

Список використаних джерел.

1. Анисимов А. М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle: Учебное пособие. 2-е изд. испр. и дополн / А. М. Анисимов. – Харьков, ХНАГХ, 2009. – 292 с.

2. Программное обеспечение eXe learning – Введение: Для чего нужен eXe? [Електронний ресурс] // Веб-сайт «usavm.ac.ru». – Режим доступу: www.usavm.ac.ru/software/eXe/intro.htm. – Назва з екрану.

One Reply to “Кобець Н. О. ПРИНЦИПИ СТВОРЕННЯ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ НАВЧАННЯМ”

  1. На мій погляд, дані принципі більше відносяться не до створення СУН, а до їх наповнення…. А з рештою повністю погоджуюся….

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *