Дата зміни інформації:

Кожарко Р.М. ІНТЕРНЕТ–РЕСУРСИ ПРИ ВИВЧЕННІ ВИСОКИХ ЕНЕРГІЙ

IV курс, фізико-математичний факультет

Суховірська Л.П., аспірантка кафедри фізики та методики її викладання

Кіровоградський державний педагогічний університет

 імені Володимира Винниченка

Кіровоград

На сучасному етапі розвитку українського суспільства інформація є товаром, що вважається найціннішим ресурсом суспільства. Учень повинен не тільки отримати певну суму знань з фізики, а й сформувати достатній рівень компетенції, необхідний для подальшого його використання в професійній діяльності та продовженні фізичної освіти. Інформаційно-освітнє середовище в Інтернеті дозволяє реалізувати один із принципів демократизації освіти – доступність до якісної освіти: незалежно від місця проживання чи інших об’єктивних причин.

Все це актуалізує вивчення методичних питань використання величезних ресурсів Інтернет у створенні інформаційно-освітніх середовищ для самостійного систематизованого вивчення фізики.

Про необхідність впровадження інформаційних технологій у навчально-виховний процес у навчальних закладах наголошується в таких Законах України: «Про Національну програму інформатизації», «Про Концепцію Національної програми інформатизації», «Про інформацію»; указах Президента України: «Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні», «Про першочергові завдання щодо впровадження новітніх інформаційних технологій», тобто інформаційних технологій (ІТ).

У методиці навчання фізики активно досліджувалися навчальні можливості технічних засобів та відповідного програмного забезпечення, електронних підручників, програм для обробки результатів вимірювань та здійснення контролю знань, комп’ютерних проектів Л. Благодаренко, В. Гриценко, Ю. Жук, О. Іваницький, А. Касперський, В. Лапінський, В. Савченко, М. Шут.

Сучасні мультимедійні комп’ютерні програми й ІКТ відкривають тим, хто навчається, доступ до нетрадиційних джерел інформації – електронних підручників, освітніх Web-сайтів, систем дистанційного навчання тощо, це дає нові можливості для творчого зростання учнів.

Комп’ютерні технології і, перш за все, Інтернет-ресурси, не просто ще один технічний засіб навчання, а якісно нова технологія. Вона надає величезні можливості вибору джерел інформації, можливість швидко знайти потрібну інформацію.

Кожен учень по-різному засвоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Задовольнити індивідуальним запитам кожного школяра можна використовуючи Інтернет-технології.

При використанні інформаційних ресурсів Інтернет в організації пізнавальної діяльності учнів на уроці і в ході самостійної роботи необхідно враховувати їх вікові особливості, рівень підготовленості та наявні для цього умови. Крім того, мотивація вивчення матеріалу йде більш успішно, якщо перед учнями ставляться конкретні і практично значущі завдання, до вирішення яких залучаються різноманітні інформаційні технології.

Використовувати Інтернет-ресурси можна при проведенні уроків-практикумів.

Тема уроку – конференція: Атомне ядро. Ядерна енергетика.

Цілі уроку: Перевірити знання учнів про атомне ядро, радіоактивність, використання ядерних реакцій.

З’ясувати навички учнів працювати з навчальним матеріалом, виділяти головне і робити узагальнення.

Розкрити вміння учнів використовувати ресурси Інтернет і електронні підручники в пошуку потрібної інформації.

Показати застосування комп’ютерних моделей для опису процесів у мікросвіті.

Дати більшу самостійність учням в пошуку, формуванні й викладі навчального матеріалу.

Методи навчання: Бесіда. Самостійна робота з пошуку інформації в Інтернеті, електронних підручниках і літературі. Створення учнями навчальних презентацій. Розповідь учнів з обраної теми.

Демонстрації: Презентації учнів за обраними темами. Комп’ютерні моделі електронних підручників, плакати.

В силу великого обсягу досліджуваного матеріалу і самостійної підготовки комп’ютерних презентацій урок проводиться в 2 академічні години.

Хід уроку.

1. Організаційний момент.

2. Створення презентацій, підготовка доповідей та розв’язання учнями завдань.

Для ефективної роботи всього класу з даного розділу курсу фізики, весь клас ділиться на групи по 4-5 чоловік. Призначається капітан групи та визначаються відповідальні: за пошук інформації в Інтернеті, електронних підручниках і довідниках; за створення презентації; за підготовку доповідей; розв’язування задач.

Кожна група отримує картку-завдання з темою для вивчення і підготовки виступу. На картці також є приблизний план пояснення матеріалу, можливі джерела навчального, графічного і моделюючого матеріалу, завдання на розрахунок енергетичного виходу ядерної енергії.

У ході створення презентацій і виступів, учителем даються необхідні рекомендації та вказівки, контролюється формування матеріалу.

Зміст карток

І. Методи спостереження і реєстрацій елементарних частинок. (Презентація). ІІ. Радіоактивність. (Презентація).

 

ІІІ. Ядерні реакції. (Презентація).
1) Принцип дії приладів для спостереження та реєстрації елементарних частинок.

2)Сцинтиляційні лічильники.

3) Лічильник Гейгера.

4) Камера Вільсона.

5) Бульбашкова камера.

6) Метод товстошарових фотоемульсій.

1)Відкриття радіоактивності

2)Природа радіоактивних випромінювань 3)Радіоактивні перетворення.

4) Закон радіоактивного розпаду.

5) Ізотопи.

1) Перші ядерні реакції. 2) Відкриття нейтрона.

3) Будова атомного ядра. 4) Енергія зв’язку.

5) Приклади ядерних реакцій.

6) Поділ ядер урану.

7) Ланцюгові ядерні реакції.

8) Термоядерні реакції.

Завдання. Знайдіть енергетичний вихід термоядерної енергії

(в МеВ).

Завдання. Знайдіть енергетичний вихід термоядерної енергії  (в МеВ). Завдання. Знайдіть енергетичний вихід термоядерної енергії  (в МеВ).

 

Інтернет-ресурси для уроку фізики

  • Освітній портал «Відкритий Коледж» (http://www.college.ru) – проект компанії ФІЗІКОН.
  • Сайт «Фізика для шкіл через Інтернет» (http://www.spin.nw.ru/) Санкт-Петербургського державного університету.
  • Сайт «Інтернет-місце «Фізика» (http://ivsu.ivanovo.ac.ru/phys/school.htm).
  • Сайт «Шкільний курс фізики» (http://www.phizik.cjb.net/).
  • Сайт «Фізика.RU» (http://www.fizika.ru/index.htm) розміщені підручники фізики для 7, 8 і 9 класів, збірники запитань і задач, тести, описи лабораторних робіт.
  • Сайт «Фізика в Інтернет» (http://physics.nw.ru/) – є класифікатором інформаційних ресурсів з фізики.
  • Сайт «Анімація фізичних процесів» (http://www.infoline.ru/g23/5495/physics.htm).

Організація навчального процесу з фізики в Інтернет-інформаційно-освітньому середовищі використовує інфраструктуру Інтернету. Ця модель відрізняється від існуючих моделей організації навчального процесу тим, що використовує комбінації різних технологій доставки навчального матеріалу до користувача та активні форми взаємодії суб’єктів навчально-виховного процесу.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Коваль В.С. Поради щодо використання педагогічних програмних засобів на уроках фізики / В.С. Коваль, І.П. Шабалтун // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2004. – № 2. – С. 28.
  2. Лунячек В.Б. Навчальні комп’ютерні програми для загальноосвітніх навчальних закладів / Лунячек В.Б., Дорожина Т.В., Жабіна О.Г. – К.: Міленіум, 2003. – 234 с.
  3. На урок – в Інтернет: [під ред. А.В.Хутірського]. – М.:RELARN, 2000. – С. 14.
  4. Нестеренко О.В. Апаратура, програми, комп’ютер : Інформаційна система: [учбовий посібник] / Нестеренко О.В. – К.: Альтерпрес, 2004. – 56 с.
  5. Нові педагогічні й інформаційні технології в системі освіти / [під ред. Е.С.Полат]. – М.: ACADEMA, 2000. – с. 416.
  6. Полат Е.С. Типологія телекомунікаційних проектів / Е.С. Полат // Наука і школа. – 1997. – № 4. – С. 24–29.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *