Дата зміни інформації:

Терновська В.О. СЕРЕДОВИЩА СТВОРЕННЯ КАРТ ЗНАНЬ

II курс, природничо – географічний факультет

Ткачук Г.В., канд. пед. наук

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Мета роботи – розкрити суть та можливості застосування карти знань у навчально – виховному процесі, адже вони покращують пізнавальну активність учнів.

Карти знань є хорошим способом фіксації і обміну явними знаннями, а також виступають візуалізаціями неявних знань з різними рівнями деталізації. В такому ж приблизно ключі розуміє це поняття С. Бехтерев. Він називає карти знань «майнд-менеджментом [1].

Карти знань – діаграми, схеми, у яких наочно подані різні ідеї, задачі, тези, пов’язані одна з одною і об’єднані якоюсь однією загальною ідеєю. Головне виконання основних завдань – накопичення, трансформації і передаванні знань вирішуються комплексно [2].

Можливі галузі застосування: навчання, конспектування лекцій, підготовка матеріалу з певної теми, розв’язування творчих завдань, мозковий штурм, презентації, планування і розробка проектів різної складності, складання списків справ, спілкування, проведення тренінгів, розвиток інтелектуальних здібностей.

Насправді такий «картографічний» підхід є унікальною можливістю дотримання максимуму умов для зберігання і розвитку знань. Така технологія вже використовується у навчанні студентів та може з успіхом використовуватися і в навчанні школярів [1].

Вважається, що карту знань як метод візуалізації інформації вперше застосував філософ Порфирій Тіросський ще в ІІІ столітті нашої ери, намагаючись розібратися в концепціях Арістотеля. Серйозні сучасні розробки в галузі картографування знань належать до 1960-х рр. і були пов’язані з розвитком теорії семантичних мереж стосовно вивчення людського мислення в процесі навчання.

Поява терміну «інтелектуальна карта» або «карта знань» («Mind mapping» або «Mind Map») та власне підвалини вчення ментальних карт було закладено Девідом Осубелом та розвинуті у працях Джозефа Новака та Тоні Бьюзена. Т.Бьюзен писав, що інтелект-карти «являють собою зовнішню «фотографію» складних взаємин думок в конкретний момент часу. Вони дають мозку можливість краще «побачити себе з боку», значно вдосконалюють всі розумові навички, підвищують компетентність, вносять до життя більше радості, впорядкованості і задоволення [3]. У російських наукових працях по системології схожі ідеї були виражені Г.П. Мельниковим і П.Г. Кузнєцовим та широко використовувалися Г.П. Щедровіцьким.

В нашій роботі ми дослідили 2 сервіси для побудови карт знань, що з’явилися в мережі останнім часом: Bubbl.us, Mindomo. Це вільно поширювані програми для створення карт знань. В програмі передбачено розширені послуги з експортування. Використовуючи засіб, можна створити карту-схему з розгалуженою структурою і посиланнями на зовнішні джерела.

Нами було створено, в межах нашої наукової роботи, 2 карти знань в даних середовищах для порівняння.

Приклад карти, розробленої в середовищі Bubbl.us ( рис. 1) та Mindomo (рис. 2)

Снимок

Рис. 1

Снимок2

Рис. 2

Використання зазначених вище сервісів дає можливість швидко та динамічно забезпечувати викладачам презентацію обов’язкових знань з різних предметних галузей у вигляді опорних схем, таблиць з максимально ущільненими та структурованими даними. Вагомим недоліком в обох середовищах є іноземна мова, що погіршує роботу з сервісом. Позитивним в даних програмах є широкий вибір інструментарію для створення карти знань;  вагомою перевагою в середовищі Mindomo є змога додавати картинки до викладеного матеріалу, що покращує сприйняття меншого покоління.

Отже, базуючись на нашому досліді, ми можемо стверджувати, що таке середовище є ефективним для створення карт знань та їх навчально – виховному процесі. Використання сервісів спільного користування та редагування карт знань розширює можливості образного мислення. Спільна робота з картами формує інформаційну обізнаність і критичне ставлення  до поданих візуально повідомлень.

Література:

1)    Балик Н.Р. Структурування знань з допомогою сервісів Web 2.0// Шкільний світ: Інформатика. – 2008. – № 41. – С. 14-21.

2)    Карти знань – http://www.eduwiki.uran.net.ua/wiki/index.php

3)    Соціальні сервіси – http://wikitest.newline.net.ua/wiki/index.php

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *