V курс, відділення соціальної і корекційної педагогіки
Поштарук Л. І.
викладач природничих дисциплін
Уманський гуманітарно-педагогічний коледж
ім. Т. Г. Шевченка, м. Умань
Відповідно до національної доктрини розвитку освіти України, пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві [2].
Географії як жодному іншому предмету дуже потрібен вихід у світовий простір. Це дозволяють зробити комп’ютерні телекомунікації.
Головною якістю Інтернет є наявність чималої кількості інформації різними мовами, яку можна і потрібно використовувати в навчанні географії. Для географів особливо важливий доступ до статистичних даних, які широко використовують в економічній і соціальній географії [1].
Також глобальна мережа Інтернет забезпечує доступ до навчальних і наукових центрів, що створює умови для організації спільних проектів учнів різних країн світу, обміну досвідом між учителями. Усього за кілька хвилин можна опинитися у потрібній точці земної кулі, обмінятися інформацією, отримати сучасні та різноманітні дані про природу, населення і господарство тієї чи іншої країни або регіону. За допомогою сучасних інформаційних технологій зараз реально отримувати різноманітний ілюстративний матеріал, наприклад, карти, картосхеми, схеми, діаграми, графіки, а також відеоінформацію [1].
Комп’ютерне навчання є ефективним під час вивчення усіх курсів шкільної географії. Адже воно дає змогу значно унаочнити програмний матеріал, краще зрозуміти та засвоїти абстрактні поняття, сформувати практичні вміння та навички.
Комп’ютер є одним з таких засобів, що має унікальні можливості, тому його використання в школі поступово переходить на всезагальний рівень.
Задачі використання комп’ютера під час навчання:
- забезпечення зворотного зв’язку в процесі навчання;
- забезпечення індивідуалізації навчання;
- підвищення наочності навчального процесу;
- пошук інформації із найрізноманітніших джерел;
- моделювання процесів та явищ, що вивчаються;
- організація колективної та групової роботи.
Уроки з використанням комп’ютера проводять разом із звичайними заняттями, щоб учні глибше зрозуміли тему уроку і творчо проявили себе. Комп’ютер значно розширив можливості пред’явлення навчальної інформації. Використання кольору, графіки, звуку, сучасних засобів відеотехніки дозволяє моделювати різні ситуації і середовища. Комп’ютер дозволяє підсилити мотивацію учня, сприяє підвищенню інтересу до навчання. Крім того, комп’ютер дозволяє повністю усунути одну з найважливіших причин негативного ставлення до навчання – неуспіх, обумовлений нерозумінням, значними прогалинами в знаннях. Працюючи на комп’ютері, учень отримує можливість вирішити задачу, досягти результату, спираючись на необхідну допомогу. Одним з джерел мотивації є цікавість. Можливості комп’ютера тут невичерпні, і дуже важливо, щоб ця цікавість не стала превалюючим чинником, щоб вона не заступала навчальні цілі [2].
Форми застосування комп’ютерних технологій:
- презентації;
- дослідження;
- віртуальні екскурсії;
- проектна діяльність;
- тестування.
Використання комп’ютерної техніки робить урок привабливим і по-справжньому сучасним, відбувається індивідуалізація навчання, контроль і підбиття підсумків проходять об’єктивно і своєчасно. Таким чином, головна мета вчителя на уроці – створити сприятливі умови для активного розвитку пізнавальної діяльності, успіх якої значною мірою залежить від різноманітності пізнавального простору [2].
Практика свідчить, що кожен урок або етап навчання вимагає свого типу програмних засобів:
- на уроках засвоєння навчального матеріалу можна використовувати демонстраційні програми, які дозволяють у доступній, яскравій наочній формі донести до учнів теоретичний матеріал;
- на уроці закріплення вивченого матеріалу можна застосовувати програми-контролери, де учні закріплюють отримані знання і необхідні навички з даної теми;
- на контрольному уроці, використовуючи комп’ютер, можемо досконало перевірити, наскільки учень засвоїв вивчений матеріал;
- на уроках-практикумах учні удосконалюють свої вміння зіставляти карти, заповнювати таблиці, робити висновки, працювати із статистичними таблицями тощо [2].
Учитель, що опанував навички роботи в мережі Інтернет і використовує її можливості в освіти стає для учнів авторитетним керівником консультантом. До нього звертаються не лише за посадою, але як до фахівця з телекомунікаційних мереж [1].
Список використаних джерел
1. Стадник О.Г. Використання Інтернет-ресурсів у шкільній географічній освіті. // Географія. – 2014. – № 3-4. – с. 2-9.
2. Дєдова С.С. Використання комп’ютерної підтримки на уроках географії. // Географія. – 2012. – № 5. – с. 19-23.
Сучасний урок географії набуває зовсім нового вигляду завдяки сучасним ком’ютерним технологіям, завдяки яким вчитель може не тільки унаочнити шкільний матеріал, а й створити ефект присутності в різних куточках Землі завдяки відео, 3-D мапам, тощо.