I курс, відділення музичного мистецтва
Кравченко З.В. старший викладач,
викладач вищої кваліфікаційної категорії
Уманський гуманітарно-педагогічний коледж ім.Т.Г.Шевченка
Умань
Комп’ютери, ноутбуки, кишенькові комп’ютери, мобільні телефони, DVD програвачі вже зараз міцно ввійшли в побут. Тому так важливо сааме зараз переглянути підходи до навчання молодого покоління. Нерідкі приклади, коли розроблювачі педагогічних програмних засобів переносячи спосіб розташування тексту на екран монітора, зневажають закономірностями психології сприйняття тексту і малюнка, задаючи темп зміни зображення, не враховують, що різні студенти чи учні мають неоднакову швидкість і вимагають для переробки інформації різні тимчасові інтервали. При побудові інтерфейсу навчальної системи необхідно враховувати досягнення теорії дизайну. Це насамперед стосується таких основних принципів теорії живопису, як пропорція, порядок, акцент, єдність і рівновага. Одним із найефективніших способів використання комп’ютерних технологій в музичній освіті є управління навчальною діяльністю, коли забезпечуються такі функції:
- індивідуальне навчання, яке впливає на формування Виконавця як особистості, його сприйняття, мислення та пам’ять;
- проблемне навчання, в якому учень виступає як дослідник, відкриваючи самостійно щось нове;
- формування готовності особистості до творчої діяльності під якою доцільно розуміти сукупність психічних особливостей, що включають установку на розуміння функцій творчої діяльності, а саме:
а) забезпечення зв’язків з ігровою діяльністю, накопичення емоційночуттєвого досвіду, досягнення рефлексії;
б) формування уявлень на основі фантазії, вмінь поєднувати інтелектуальні та образні компоненти, відмови від шаблонних дій та здатності висловлювати власну думку.[1]
Технічний прогрес сьогодення супроводжується накопиченням інформації, значна частина якої є звукова, що репродукується через систему комп’ютерів, й опосередковано чи безпосередньо впливає на стан розвитку особистості, її смакових уподобань, музично-естетичну вихованість.
Однією з актуальних проблем музичної освіти є розробка комп’ютерних програм, які забезпечують ефективну динамічність опанування молодшими школярами шкільного курсу з музичного мистецтва, елементами якого є „слухання”, „розуміння”, „створювання”, „виконання” музичних творів. Молодшим школярам надається можливість:
- одержувати знання про музичні інструменти, вивчаючи їх будову, визначати функціональне призначення, діапазон, тембр, принципи звукоутворення;
- імпровізувати, створюючи власні звукові імпровізаційні мініатюри, окремі мелодії й тексти;
- аранжувати мелодії, використовуючи звучання різних інструментів, голосу та інших джерел звукоутворення;
- вивчати музику різних стилів, напрямів, жанрів.
Комп’ютерні технології дають змогу учителю музики здійснювати художньо-творчий розвиток особистості учня завдяки впровадженню в систему музичної освіти комп’ютерних практикумів, що передбачає довільний вибір варіантів навчальних програм й забезпечення ефективного педагогічного керівництва в процесі комунікативної взаємодії щодо формування системи музично-художніх знань у молодших школярів.[2]
Комп’ютерне музичне навчання, здійснене на базі розроблених програм, передбачало важливі аспекти музичного розвитку молодших школярів: ознайомлення з традицією функціонування музичних інструментів у художньо-мистецькому просторі й новим їх „озвученням” в електронній площині. У ході дослідження визначено такі спеціальні педагогічні умови:
- активізація особистісного пізнання музики молодшими школярами при використанні персональних комп’ютерів;
- спонукання учнів на продуктивне спілкування з комп’ютером;
- забезпечення емоційної та комунікативної комфортності у співробітництві молодших школярів з комп’ютером.
Проведене дослідження дало змогу вирішити проблемні питання, що виникли в процесі експериментальної роботи, а саме:
- обґрунтування терміну набуття первинних умінь роботи з персональним комп’ютером (технічний фактор);
- визначення поетапного переходу на кожній грані набутих учнями музично-художніх знань (часовий фактор);
- дотримання оптимальних параметрів обладнання персональними комп’ютерами навчального процесу в музичному класі (статистичний фактор);
- позитивне ставлення учнів до опанування творів музичного мистецтва (мотиваційний фактор).
Дослідженням доведено, що застосування комп’ютера з визначеним програмним забезпеченням, а також з використанням допоміжного інструментарію сприяло підвищенню ефективності набутих музично-художніх знань учнів на початковому етапі музичного навчання.
Комп’ютеризація системи музичної освіти надає можливість учням:
- набувати нову музичну інформацію;
- створювати музичні композиції;
- здійснювати інструментально-тембральне озвучення музичних фрагментів, композиційних мініатюр;
- зберігати інформацію для подальшої музично-навчальної діяльності.
У результаті дослідження доведено, що застосування комп’ютерних технологій у музичному навчанні є перспективним напрямом художньо-мистецького розвитку молодших школярів. Ефективність функціонування комп’ютерних технологій в системі музичної освіти залежить від розробки, апробації та застосування на практиці широкого спектру нових музичних програм, наукового обґрунтування теоретико-художнього й технічно-інформаційного аспектів у процесі музичного навчання та виховання молодших школярів.[3]
Список використаних джерел:
- https://e./attaches viewer/?id=13967037110000000246&_av=13967037110000000246%3B0%3B1&x-email=senyukv%40list.ru
- http://ua.convdocs.org/docs/index-126056.html
- http://www.docme.ru/doc/133126/«vikoristannya-ikt-dlya-stvorennya-suchasnogo-uroku-muzichnogo
Як на мій погляд, корисним є використання різноманітних симуляторів роботи музичних інструментів різного типу, що наявні в мережі Інтерне. Також, необхідно на уроках музичного мистецтва, я гадаю, знайомитися із програмами обробки аудіофайлів.