Дата зміни інформації:

Байдалюк Я.Л. ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА УЧНЯ, ЯК ОДНА З ОСНОВНИХ ПРОФЕСІЙНИХ ПРОБЛЕМ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ

V курс, Інституту інформатики

Умрик М.А.

доцент кафедри теоретичних основ інформатики

Інституту інформатики

Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, м. Київ

Сучасному вчителю інформатики потрібно не лише бути обізнаним в предметній галузі інформатиці, але й налагоджувати і підтримувати фізичну і програмну справність комп’ютерного класу, адже дуже часто ці обов’язки виконує вчитель інформатики.  З огляду на це, виникає необхідність введення в зміст підготовки майбутнього спеціаліста інформатики курсу з інформаційної безпеки (ІБ). Зазначимо, що під інформаційною безпекою, ми будемо розуміти, ” …заходи прийняті для попередження несанкціонованого чи зловмисного використання, зміни відомостей, фактів, даних чи апаратних засобів або відмова у доступу до них” [1, с. 25].

Уміння попередити негативний вплив інформаційного середовища, надати консультації з цих питань, і є одним з головних завдань сучасного вчителя інформатики.

  Беручи до уваги вимоги  ринку праці, підготовка майбутнього вчителя інформатики повинна мати випереджувальний характер. Для забезпечення ефективної підготовки майбутнього спеціаліста треба врахувати багато чинників, основними серед яких є проблеми, що виникають у діяльності вчителя інформатики з питань ІБ і врахування темпів розвитку інформаційно – комунікаційних технологій. [2, с. 44]

Метою цієї статті є розгляд і аналіз основних професійних проблем з якими стикається вчитель інформатики у сьогоденні.

Якщо порівняти комерційну інформаційну систему і шкільну, то очевидно що шкільна не містить особливо цінних відомостей, крім ПЗ, що випливає з специфіки використання даної комп’ютерної техніки в навчальних цілях.

Як показує статистика, майже всі комп’ютери, які працювали в такому інтенсивному режимі, як у школі , через декілька років відбувається не лише фізичне старіння техніки, але і постійні збої у роботі програмного забезпечення.

Було б доцільно молодому спеціалісту впровадити у процес навчання певний механізм захисту, який б:

  • надавав користувачам лише ті права і можливості, які були б необхідні для їхньої ;
  • мінімізував витрати часу і зусиль учителя інформатики на підтримання працездатності ПЗ шкільного комп’ютерного класу;
  • використовував засоби ОС, а також розширені можливості програм захисту;
  • зумів виховувати учнів, як відповідальних користувачів.

Проаналізуємо типові проблеми з якими стикається вчитель інформатики в області ІБ під час навчально-виховного процесу.

Перш за все вчитель інформатики повинен розробити чи удосконалити існуючу систему безпеки шкільної інформаційної системи. Завдання проектування, розробки та впровадження типової системи захисту ми можемо  віднести до розробницько – технічного виду  професійної діяльності вчителя інформатики, а  саме до компетентностей у галузі адміністрування комп’ютерної мережі систем.

Вчитель інформатики має виховати свідоме ставлення учнів до комп’ютерної техніки і ПЗ. Відповідно до віку, рівня дисциплінованості і знань учня, вчитель може надати йому певні повноваження. Використання системи заборон і ієрархічний доступ, також може бути корисним. Даний тип діяльності вчителя ми можемо віднести до організаційно-управлінського виду діяльності вчителя інформатики. [3, с. 37]

Перед учителем інформатики також стоїть завдання підвищення правової культури учнів у питаннях, пов’язаних з захистом таємниці даних,  захистом інтелектуальної власності (програмних продуктів). Даний тип діяльності вчителя ми можемо віднести до психолого-педагогічного виду діяльності вчителя інформатики.  [3, с. 45]

Враховуючи тенденції розвитку ІКТ, їх впровадження у всі сфери життя, швидкого розповсюдження домашніх персональних комп’ютерів, перед учителем інформатики виникає необхідність надавати консультації і  допомогу батькам та учням. Такий тип діяльності є змістовним наповненням культурно-просвітнього виду діяльності вчителя інформатики в галузі ІБ.

З огляду на розширення змістовної частини курсу інформатики, базовими знаннями з інформаційної безпеки має володіти кожен випускник загальноосвітньої школи. Дана типова проблема належить до навчального виду діяльності вчителя інформатики в галузі ІБ.

Якщо розглянути виховну функцію вчителя інформатики з ІБ, то вчитель повинен виховати риси особистості, що забезпечать захист від негативного впливу інформаційного середовища.

Актуальність даної теми обгрунтовує необхідність впровадження курсу «Інформаційна безпека » для підготовки майбутніх вчителів інформатики.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Мэйволд Э. Безопасность сетей / Мэйволд Эрик – Москва: Издательство Эком, 2006. – 528 с.

2. Погребняк А.В. «Технології комп’ютерної безпеки» / Погребняк А.В. – Рівне, 2011. -117 с. – (Книга 3).

3.  Кочарян А.Б.  «Виховання культури користувача інтернету. Безпека у всесвітній мережі». / Кочарян А.Б., Тущина Н.І. –Київ, 2011. -100 с. (навчально – методичний посібник).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *