Дата зміни інформації:

Гуменюк І. ФОРМУВАННЯ ПОШУКОВИХ ВМІНЬ УЧНІВ ПІД ЧАС РОБОТИ У ВЕБ-ПРОСТОРІ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ

IV курс природничо-геогріфічний факультет

викладач кафедри інформатики та ІКТ Жмуд О.В.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

 Сучасний етап суспільного розвитку все більшою мірою набуває риси, характерні для інформаційного суспільства, тобто суспільства, в якому інформація і знання стають визначальним фактором розвитку, а також найважливішим національним ресурсом. Проблема пошуку інформації в такому суспільстві – важлива й актуальна. Інформаційно-пошукова діяльність є однією з провідних в процесі навчання в школі, вищому навчальному закладі, а для багатьох і в професійній діяльності.

Під час самостійної та дослідницької роботи, підготовки рефератів і доповідей, добору додаткових матеріалів до навчальних предметів перед учнями постає питання пошуку інформації. Провідна роль у вирішенні цього питання належить шкільному курсу інформатики, в процесі вивчення якого необхідно сформувати:

  • уміння визначати можливі джерела інформації і стратегію її пошуку;
  • уміння аналізувати та інтерпретувати одержану інформацію;
  • уміння оцінювати інформацію з точки зору її достовірності, точності, достатності для розв’язання конкретної інформаційної задачі.

Дослідження О.М.Сіденка, С.В.Буртового, А.М.Опалька, Ю.С.  Рамського, Габрусєва В., Морзе Н. В. висвітлюють роль пошукових систем в діяльності учнів як засобів пошуку необхідної інформації в мережі Інтернет.

Роботи Н. В. Апатової, Н. Р. Балик, В. Ю. Бикова, Л. І. Білоусової,  Л. В. Брескіної, І. Є. Булах, А. Ф. Верланя, М. С. Голованя, Ю. В. Горошка, А. М. Гуржія, М. І. Жалдака, Ю. О. Жука, І. С. Іваськіва, В. І. Клочка, І. М. Лукаш, І. В. Лупан, М. С. Львова та ін. розкривають роль засобів ІКТ у розвитку пізнавальної, інтелектуальної, інформаційно-пошукової діяльності учнів.

Проблемам використання освітнього потенціалу мережі Інтернет у навчальному процесі присвячені роботи І. С. Іваськіва, Н. В. Морзе, Є. С. Полат, Ю. С. Рамського, С. В. Симоновича та ін.

Викладене вище спонукало нас долучитись до дослідження цієї проблеми у контексті завдань освіти на сучасному етапі.

Беручи до уваги соціальне замовлення на здобуття якісної освіти, недостатнє осмислення теорії і практики педагогічної майстерності, ми обрали тему дослідження: «Формування пошукових вмінь учнів під час роботи  у веб-просторі мережі Інтернет».

Під час педагогічної практики, проводячи дослідження, ми проводили заняття з учнями з використанням групових форм роботи, застосовуючи такі інтерактивні форми навчання як «Мозковий штурм», «Мікрофон».

Аналіз досліджень, присвячених використанню служб Інтернету у навчанні, показав, що використання мережі Інтернет має значний освітній потенціал, її послуги та ресурси можуть бути ефективно застосовані в навчальному процесі при вирішенні певних дидактичних та виховних задач. Використання інформаційних ресурсів і пошукових засобів мережі Інтернет надає учням широкі можливості при розв’язуванні навчальних завдань дослідницького характеру, пошуку і аналізу необхідних для цього матеріалів. Систематична організація такої роботи сприяє розвитку умінь учнів працювати з даними, аналізувати їх, критично осмислювати, відкидати хибні, спотворені та невірогідні повідомлення.

Результати формуючого експерименту свідчать, що цілеспрямоване використання групових форм роботи при використанні засобів пошуку інформації в мережі Інтернет у процесі навчання інформатики позитивно впливає на процес формування інформаційно-пошукових та дослідницьких умінь учнів. Застосування запропонованих компонентів методичної системи навчання інформатики сприяє формуванню в учнів стабільних умінь і навичок використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, здібностей і прагнення адаптуватися до інформаційного середовища діяльності, що швидко змінюється, підвищує практичну значущість результатів навчання інформатики.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Грушко, Н. А. Глобальна мережа Інтернет / Н. А. Грушко // Інформатика в школі. – 2012. – № 4. – С.27-40.
  2. Жеребкін, О. В. Серія уроків із теми «Глобальна мережа –  Інтернет» / О. В. Жеребкін // Інформатика в школі. – 2010. – № 2. – С. 28-30.
  3. Матвійчук, Л. А. Глобальна мережа Інтернет, як засіб інформаційно-комунікаційних технологій / А. Г. Матвійчук // Міжвузівський збірник «Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво» / Луцький інститут розвитку людини Університету «Україна». – Луцьк, 2011. – С. 89-94.
  4. Матюхін, О. В. Практичні роботи з теми «Глобальна мережа Інтернет / О. В. Матюхін // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2006. – № 2. – С. 32-35.
  5. Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій / Н. В. Морзе. – К. : Видавнича група BNV, 2007. – 352 с. – ISBN 966-552-211-6.
  6. Рамський Ю. С. Вивчення інформаційно-пошукових систем мережі Інтернет: Навч. посіб. / Ю. С. Рамський, О. В. Рєзіна. – К. : НПУ імені  М. П. Драгоманова, 2004. – 60 с. : іл. – ISBN 966-8264-20-7.

One Reply to “Гуменюк І. ФОРМУВАННЯ ПОШУКОВИХ ВМІНЬ УЧНІВ ПІД ЧАС РОБОТИ У ВЕБ-ПРОСТОРІ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ”

  1. Дмитро Сушинський says:

    Слід було б також розглянути користування різними пошуковими системами як самостійними інструментами сортування і пошуку інформації.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *