Дата зміни інформації:

Петров А.О. ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ФІЗИЧНИХ ЛАБОРАТОРІЙ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИКИ В ШКОЛІ

IV курс, Інститут інформатики

Керівник: Твердохліб І.А., старший викладач кафедри комп’ютерної інженерії

Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова,

м. Київ

В XXI столітті комп’ютерні технології широко застосовуються в усіх сферах життя та навчально-виховному процесі. Використання сучасних програмних засобів навчального призначення сприяє підвищенню ефективності навчального процесу. Створена велика кількість програминих засобів начального призначення, розроблених таким чином, що викладач має змогу не тільки урізноманітнювати способи подання нового матеріалу або перевірки його засвоєння, але і втручатися в процеси експерименту, в тому числі, самостійно задавати умови проведення експерименту.

Ці програмні засоби дають змогу провести різні види експериментів – від простих демонстрацій зі зміною, наприклад, умов освітленості об’єкту, до виконання віртуальних лабораторних робіт на дуже високому рівні [2, 3].

В кабінеті фізики часто недостатньо обладнання для проведення лабораторних робіт. Добре відомо, що курс фізики середньої школи включає розділи, вивчення яких вимагає достатньо розвиненого образного мислення, уміння аналізувати, порівнювати. Насамперед мова йде про такі розділи, як «Молекулярна фізика», деякі розділи «Електродинаміки», «Ядерна фізика», «Оптика» тощо. Багато фізичних явищ в умовах шкільного фізичного кабінету не може бути продемонстровано, особливо за відсутності необхідного матеріального забезпечення фізичної лабораторії. В результаті учні зазнають труднощі у вивченні фізичних явищь, оскільки не в змозі їх уявити. В таких випадках допомогають віртуальні лабораторії та відеозаписи реальних лабораторних робіт.

На сьогоднішній час в школах широко використовують такі педагогічні програмні засоби як «Віртуальна фізична лабораторія», «Бібліотека електронних наочностей» тощо [1].

Таким чином, використовуючи віртуальні лабораторії учні мають змогу  втручатися в фізичний процес, змінювати параметри експеримента, знімати покази і робити висновки. Значна  частина обов’язкових лабораторних робіт вже розроблена у віртуальному вигляді, що дає змогу вже сьогоднішнім учням проводити лабораторні роботи у програмах, що моделюють фізичні явища та процеси. Відеозапис роботи залишає учням роль пасивних спостерігачів, але дає змогу докладно розгледіти усі деталі, призупиняти перегляд при потребі, відтворювати його кілька разів. Після чого залишається лише повести розрахунки і зробити висновки.

Зрозуміло, комп’ютерна лабораторія не може повністю замінити справжню . Тим не менше, при виконанні комп’ютерних лабораторних робіт у школярів формуються навички, які знадобляться їм для реальних експериментів (вибір умов експериментів, встановлення параметрів дослідів і т. д.). Все це перетворює виконання багатьох завдань у мікродослідження, стимулює розвиток творчого мислення учнів, підвищує їх інтерес до предметів природничо-наукового циклу.

 Список використаних джерел:

  1. Рябченко Ж.В. Використання комп’ютера під час проведення уроків досліджень. // Фізика в школах України. – Основа, 2010, №11 – 12.
  2. Савгира С.М. Використання ІКТ на уроках фізики. // Фізика в школах України. – Основа, 2010, № 18.
  3. Сіденко О.М. Застосування сучасних ІКТ під час проведення фізичного практикуму. Використання прикладного програмного забезпечення на уроках фізики з метою підвищення рівня навчання. // Фізика в школах України. – Основа, 2008, № 4.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *