Дата зміни інформації:

Гладир В.А., Загребенюк В.М. ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

5 курс, фізико-математичний факультет

Трифонова О.М., канд. пед. наук, доцент

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Кіровоград

 Постановка проблеми. Активне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у різні сфери діяльності людини не оминає й освітню галузь. Вчитель повинен бути готовим до використання ІКТ, як одного з навчальних ресурсів. Враховуючи той факт, що в Україні все більше уваги починають приділяти тестуванню в освітній галузі, вчителю необхідно готувати учнів до цього виду діяльності.

Тести можуть бути використані на будь-якому етапі навчального процесу. Це пов’язано з тим, що одні види тестових завдань допомагають оцінити рівень готовності учнів до засвоєння нового матеріалу на уроці, інші – використовують, щоб виявити окремі прогалини в знаннях учнів і після цього спланувати цілеспрямовану роботу з усунення недоліків, а треті дають змогу прогнозувати майбутній перебіг навчальної діяльності та її результати.

В умовах обмеженості навчального часового ресурсу ефективним, на нашу думку, буде застосування методу комп’ютерного контролю, як при поточному оцінюванні знань, так і при підсумковому.

Отже, метою статті є дослідження доцільності застосування інформаційних технологій при проведенні тестового контролю за умов обмеженого часового ресурсу.

Проблемою методики організації та проведення тестового контролю займалися В.С. Аванесов [1], І.Є. Булах [3], Є.С. Маркова [4] та інші. Високо оцінюючи їх внесок у зазначену проблему ми пропонуємо розглянути її з точки зору оптимального використання часового ресурсу в навчальному процесі.

Після завершення навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах для продовження освіти у вищих навчальних закладах учні стикаються з необхідністю виявити рівень своїх знань на зовнішньому незалежному оцінюванні (ЗНО), де застосовується тестовий контроль. Як показує досвід [1], під час ЗНО учні нервують, переживають, часто плутають правильні й неправильні відповіді, не здатні дочитати текст до кінця. Тому тестовий контроль повинен бути постійним весь період навчання у школі. Звикаючи, учень починає опановувати своє хвилювання, давати точні відповіді на поставленні запитання і в результаті показує більш високий рівень навчальних досягнень.

За останні роки накопичено достатню кількість форм контролю за якістю навчання та засвоєння матеріалу. Тестування використовується для оперативної перевірки якості знань учнів з можливістю машинного введення даних, тобто відповідей і автоматизованої перевірки результатів з наперед заданими параметрами якості. Застосування на уроках комп’ютерного тестування та діагностичних комплексів дозволяє вчителю за досить короткий проміжок часу визначити рівень засвоєння навчального матеріалу та забезпечити своєчасну корекцію знань, шляхом вирішення нескладних завдань, вибору варіанта відповіді або додавання слів, формул, термінів та ін. Не менш важливим є той факт, що технологія тестування дозволяє збирати статистичний матеріал у вигляді банків даних результатів тестувань, який може накопичуватися і зберігатися в пам’яті комп’ютера.

До переваг застосування комп’ютерної технології навчання можна віднести гнучку систему тестування; неупередженість системи контролю. Оцінювання результатів носить об’єктивний характер і не залежить від професійних і особистісних якостей. Важливою характеристикою є оперативність проведення тесту, протоколювання результатів тестування.

Тестування буде складати систему коли вона охоплює матеріал з усіх розділів навчального предмету. В результаті учень може продемонструвати свої навчальні досягнення на більш широкому змістовному полі. І все це на тлі скорочення часових витрат на перевірку знань. Тести несуперечливі, логічні й інтерпретація їх однозначна, організація тестування регламентована [2].

Проте, існує й ряд недоліків при використанні інформаційно-комунікаційних технологій тестування, які, в основному, пов’язані з складністю перевірки глибини знань, умінь та навичок учнів, неможливістю простежити логіку міркування учнів, великою ймовірністю вгадування правильної відповіді або використання учнями методу виключення. Крім того, підготовка тестів високої якості потребує значних затрат час.

Для усунення цих та деяких інших недоліків необхідно розробити систему завдань, яка включить в себе як тести з варіантами вибору, так і тести відкритого типу з вільним викладом відповіді.

Як уже зазначалося, процес розробки та оформлення тестових завдань є досить складним явищем і потребує багато часу на його реалізацію, саме тому вчитель повинен освоїти існуючі  програми оцінки та контролю знань учнів [3]. Окремі форми тестових завдань можна виконати в таких офісних середовищах, як Microsoft Word, Microsoft Power Point, Microsoft Excel. Крім цього, існує велика кількість більш потужних програм, які розробленні безпосередньо для проведення тестового контролю з використанням комп’ютера. Прикладом таких програм є Test‑W2 видавництва АСПЕКТ, Test Maker, MIFTests, Macromedia Flash Professional, AD Tester 2.88.4, HyperTest, Hot Potatoes, MyTest та ін.

Висновок. Використання інформаційно-комунікаційних технологій під час тестового контролю забезпечує оперативну перевірку якості та глибини знань учнів, об’єктивність результатів, а також сприяє цілеспрямованому плануванню корекційної роботи з усунення прогалин у результатах навчальної діяльності. При цьому використання запропонованих програмних продуктів учителем під час підготовки до уроку значно оптимізує використання часового ресурсу та дає можливість для творчого розвитку педагога.

 Список використаних джерел

  1. Аванесов В.С. Состав, форма и структура педагогического теста / В.С. Аванесов // Научная организация педагогического контроля. – Семипалатинск: СГМИ, 1990. – С. 3-6.
  2. Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: [монографія] / Биков В.Ю. – К.: Атіка, 2008. – 684 с.
  3. Булах І.Є. Теорія і методика комп’ютерного тестування успішності навчання (на матеріалах медичних навчальних закладів): дис. … доктора пед. наук: 13.00.01 / Булах Ірина Євгенівна. – К., 1995. – 430 с.
  4. Маркова Є.С. Інформаційні технології навчання: [навч.-метод. посібн.] / Маркова Є.С. – Запоріжжя: Просвіта, 2012. – 118 с.

2 Replies to “Гладир В.А., Загребенюк В.М. ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ”

  1. yana290393 says:

    За останні роки накопичено достатню кількість форм контролю за якістю навчання та засвоєння матеріалу. Найвідомішою є ЗНО. Хоча дійсно є і позитивні сторони і недоліки. На мою думку повинні бути підготовленні фахівці які зможуть справитись з таким рівнем складності, які можуть працювати з комунікаційними технологіями. Я вважаю що таким видом роботи повинні займатись окремі вчителі які мають певну обізнаність та підготовку до такої роботи. Хоча орієнтуватись в комунікативних програмах повинен кожний сучасний вчитель.

  2. gnatyuk22 says:

    Сьогодні, в умовах демократизації та європейської інтеграції національної освіти, у всіх її сферах ведуться пошуки способів інтенсифікації і швидкої модернізації системи підготовки, підвищення якості навчання за допомоги використання інформаційно-комунікативних технологій. Одним із методів контролю знань, умінь та навичок є тестування, зокрема комп’ютерне тестування. Важливе значення комп’ютерне тестування набуває тому, що воно ґрунтується на багатобальному кількісному і якісному вимірюванні знань та вмінь учнів. На жаль, проблема комп’ютерного тестування з трудового навчання ще вивчена недостатньо. Фактично відсутні й серйозні публікації із цього питання як зарубіжних, так і вітчизняних авторів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *