Дата зміни інформації:

Громова О.С. ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ ПРИ РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

V курс, фізико-математичний факультет

Трифонова О.М. канд. пед. наук, доцент

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Кіровоград

Актуальність проблеми. ХХІ століття є століттям започаткування створення інформаційного суспільства. Спочатку комп’ютер заполонив світ, а потім набули розвитку інформаційно-комунікаційні технології. Один з напрямків ефективного застосування ІКТ у навчанні є робота вчителя з обдарованими дітьми. Відбувається удосконалення методів, прийомів та засобів навчання, що орієнтовані на роботу з обдарованими дітьми. Розробляються методики виявлення й оцінки обдарованості, з’ясування позитивних і негативних наслідків, що чинять інформаційні технологій на психічний розвиток дітей взагалі й обдарованих дітей, зокрема.

Тому метою даної статті є показати можливості застосування ІКТ при роботі з обдарованими дітьми.

Стан дослідження проблеми. Проблему розвитку обдарованості у дітей досліджували психологи Ф. Баррон, Б. Блум, Ж. Брюно, Дж. Гилфорд, Дж. Керрол, А.М. Матюшкин, К. Тейлор, П. Торренс, Н.Б. Шумакова В.С. Юркевич та інші.

Особливої уваги заслуговують дослідницькі роботи доктора психологічних наук Ю.З. Гільбуха. Разом із групою вчених ним була розроблена диференційована система навчання, яка дає більші можливості для прояву індивідуальності дитини [4].

Сьогодні вже накопичено значний досвід використання сучасних IКТ в навчальному процесі школи та ВНЗ, який висвітлено в працях Н.В. Апатової, Н.Р. Балик, В.Г. Болтянського, А.Ф. Верланя, О.М. Довгяло, А.П. Єршова, М.І. Жалдака, Л.В. Занкова, Т.Б. Захарова, О.А. Кузнєцова, В.І. Клочка, В.М. Монахова, Н.В. Морзе, С.А. Ракова, Ю.С. Рамського, В.Г. Розумовського, Ю.В. Триуса та інших [5].

Виклад матеріалу. Під ІКТ навчання розуміють сукупність методів, форм і засобів навчання, які базуються на використанні сучасних комп’ютерних засобів і спрямованих на ефективне досягнення поставлених цілей навчання в даній предметній області [2].

Комп’ютерні технології забезпечують оптимізацію навчального процес за рахунок поєднання властивостей сукупності традиційних інформаційних технологій навчання. За таких умов процес навчання стає більш цікавим, емоційно забарвленим, змістовно інформаційним, динамічним і наочним. Використання комп’ютерної техніки забезпечує індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу. В цілому, комп’ютерні технології дають можливість накопичувати та перетворювати інформацію в більш зручному та наочному для школярів представленні. Зокрема, це можна здійснити через використання динамічних екранних картинок, функціональних графіків, узагальнюючих таблиць, діаграм. Не виключається статична оцінка фізичних законів, явищ, фактів.

Робота з обдарованими дітьми найбільш ефективна за реалізації особистісно-орієнтованого підходу до навчання учнів. Учень із об’єкта педагогічного впливу стає суб’єктом творчої діяльності. Такий підхід значною мірою сприяє досягненню більш високого рівня знань й вмінь, розвитку в школярів пізнавальної самостійності та інтересу до вивчення фізики.

Обдарованих дітей характеризує висока самостійність у процесі пізнання. Вони широко використовують «саморегуляційні стратегії» навчання і легко переносять їх на нові завдання. Тому розробка спеціальних комп’ютерних навчальних програм, що розширюють можливості реалізації нових способів і форм самонавчання та саморозвитку. Обдаровані діти потребують запровадженню комп’ютеризації контролю знань. Тоді набуває ваги принцип індивідуалізації навчання необхідного для навчання обдарованих учнів [1].

Так як обдаровані діти часто прагнуть до самостійності у здобуванні знань, то технології ІКТ значно розширюють можливості цього підходу та забезпечують реалізацію зазначених прагнень учнів. Знання комп’ютерних технологій дають можливість задавати пошук наукової інформації, самостійно виконувати творчі задачі, досліджувати явища та процеси у віртуальних дослідах. Спілкування обдарованих дітей завжди є дискусією. Дітьми обмінюються досвідом, гіпотезами своїми науковими пошуками. Вони з задоволенням обговорюють актуальні наукові проблеми, технічні креслення та технології виробництва.

Але педагогам не потрібно забувати, що все це повинно відбуватися під контролем учителя. Крім того, використовувати засоби ІКТ на заняттях з обдарованими дітьми слід досить обережно. Це пов’язано з тим, що досить часто таким школярам притаманна своєрідна, досить вразлива психіка. Далеко не у всіх у них поряд з високим рівнем інтелектуального розвитку наявний такий же високий рівень розвитку психомоторних і комунікативних здібностей.

Отже, одним з найбільш ефективних компонентів, що забезпечують підтримку високого рівня науково-технічного, культурного потенціалу обдарованих дітей є налагодження системи їх пошуку та формування методики навчання обдарованих дітей. Формування такого прошарку випускників шкіл визначає потенціальні перспективи розвитку науки, техніки, економіки, культури в державі. Тому робота шкіл повинна бути націлена на виявлення обдарованих дітей та забезпечення умов для найкращої реалізації їх наукових можливостей. На нашу думку, застосування ІКТ за умов особистісно-орієнтованого підходу забезпечить найкращі результати навчання та становлення наукового світогляду.

Список використаних джерел

1. Бабаєва Ю.Д. Психологія обдарованості дітей і підлітків / Ю.Д. Бабаєва, Н.С. Лейтес, Т.М. Матюріна – М.: Вид. центр «Академія», 2000. – 316 с.

2. Жук Ю.О. Інформатика: освіта і соціум / Ю.О. Жук // Гуцульська школа. – 2000. – № 1-2. – С. 14–15.

3. Гевал П.А. Загальні принципи використання комп’ютера на уроках різних типів / П.А. Гевал // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2000. – № 3. – С. 33–34.

4. Психолого-педагогічні основи роботи з обдарованими дітьми [Електронний ресурс]. –

Режим доступу; URL: http://knowledge.allbest.ru/pedagogics/3c0b65635b2bc68a5c53b89521316d26_0.html.

5. Методика проведення лабораторних занять з курсу «Застосування ІКТ у навчальному процесі з математики» [Електронний ресурс]. – Режим доступу; URL: http://www.bestreferat.ru/referat-197098.html.

4 Replies to “Громова О.С. ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ ПРИ РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ”

  1. yana290393 says:

    Дійсно, робота з обдарованими дітьми потребує більш досконалої та об’ємнішої праці, порівняно, та вчитель повинен володіти певними комунікативними технологіями і застосовувати їх при роботі з обдарованими дітьми. Дуже добре що такі діти дійсно існують. А чи готові вчителі в наш час дійсно дати ту базу яка потрібна обдарованій дитині? Вчителі повинні володіти всіма комунікативними технологіями та обов’язково застосовувати їх. Для цього вчитель повинен мати певну базу підготовки. Я вважаю що це необхідно для сучасного вчителя.

  2. Обдаровані діти – це діти, які потребують особливої уваги. Діти з особливими потребами. Тому важливо застосовувати різні технології сучасного навчання для поглибленного вивчення того чи іншого предмету. І вони будуть краще матеріал знати і розуміти. Але і обізнаний повинен бути і сам вчитель.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *