4 курс, спеціальність «Фізика»
Науковий керівник: канд. пед. наук, доц.: Стеценко Н. М.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
м.Умань
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-виховний процес (НВП) навчальних закладів є нагальною потребою сьогодення [ 3 ].
Весь комплекс проблем, що виникають під час впровадження ІКТ, зазвичай, ділять на чотири категорії:
- наявність відповідного апаратного та програмного забезпечення, що є необхідною умовою для ефективного впровадження ІКТ у НВП;
- кадрове забезпечення;
- методичне та дидактичне забезпечення процесу впровадження ІКТ у НВП;
- оптимізація навчальних планів та шкільних програм так, щоб зробити процес інформатизації шкільної освіти максимально ефективним [ 1 ].
Говорячи про ефективне використання нових інформаційних технологій у НВП загальноосвітніх навчальних закладів, мається на увазі:
- забезпечення високого рівня викладання навчального предмету інформатика;
- застосування у вивченні інших предметів (використання програмного забезпечення навчального призначення;
- застосування ІКТ для дидактичного, інформаційного та методичного забезпечення навчального процесу);
- впровадження в позакласну та виховну роботу;
- використання в адміністративно – управлінській діяльності навчального закладу [ 2 ].
Для ефективного впровадження ІКТ у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) І – II та І – ІІІ ступенів кожен заклад повинен бути оснащений навчальним комп’ютерним комплексом (НКК)), мати одне комп’ютеризоване робоче місце (КРМ) для адміністративної роботи і мультимедійний клас, як мінімум потрібен хоча б мультимедійний (бажано мобільний) клас (один чи кілька комп’ютерів, проектор, екран, акустична система, мікрофон, зв’язок із глобальною мережею Інтернет).
Ефективність, як процесу інформатизації взагалі, так і курсової перепідготовки, значною мірою залежить від методичного та дидактичного забезпечення навчального процесу. Літератури, присвяченої комп’ютерній тематиці, багато [4 ].
Для успішного розвитку освіти потрібне швидке й оперативне реагування щодо навчальних програм, їх дидактичного забезпечення та методик викладання. Вони повинні повною мірою відповідати сучасному рівню розвитку ІКТ, а також передбачати певну перспективу. Особливо це стосується закладів післядипломної педагогічної освіти України. Саме вони у вирішенні проблеми впровадження сучасних ІКТ у навчально-виховний процес ЗНЗ відіграють ключову роль, оскільки апаратні і програмні засоби, які ефективно можна використовувати в освітній галузі, протягом 5-10 років зазнають суттєвих змін, з’являються нові, більш досконалі технології [ 5 ].
На сьогоднішній день:
1. забезпечена наявність і доступність, як для вчителя так і для учнів, літератури та інформаційних ресурсів, призначених ІКТ та їх використанню;
2. здійснений високий рівень забезпеченості НКК кожного ЗНЗ І – ІІ та І – ІІІ ступенів;
3. кожний ЗНЗ підключений до глобальної мережі Інтернет за допомогою надійної лінії зв’язку;
4. організована ефективна та систематична курсова передпідготовка педагогічних кадрів із проблем володіння та використання ІКТ у навчально-виховному процесі.
Список використаних літературних джерел
1. Кивлюк О. // Інформатика та інформаційні технології. – 2012. – №1. – с. 26-30.
2. Кремень В. Г. // Комп’ютер в школі та сімї. – 2012. – № 1.- с. 3 – 6.
3. Ракута В. М. // Комп’ютер в школі та сімї. – 2012. № 4. – с. 3 – 6.
4. Сорока В. // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2012. – № 4 – 5. – с. 10 – 18.
5. Сліпченко В. // Інформатизація та нові технології. -2013. – №1-2. – с. 26 – 30.
На мою думку, використання інформаційно-комунікаційні технологій під час навчального процесу сприяє кращому і ефективнішому засвоєнню і опрацюванню інформації, яку подає вчитель у школі або викладач у вищому навчальному закладі. В 21 столітті розвиток комп’ютерних технологій пішов далеко вперед, і без них вже важко уявити навчальний і, навіть, виховний процес. На жаль, не в усіх школах є достатня кількість відповідного апаратного та програмного забезпечення. На сьогоднішній день, це є значною проблемою. Варто відзначити, важливість застосування інформаційно-комунікативних технологій на уроках української мови та літератури. Наприклад, під час вивчення нової теми на уроках української літератури важливо подати матеріал так, щоб учень не тільки поверхнево ознайомився з темою, але й створив у своїй голові відповідну картинку. Тож найчастіше на уроках філологічного спрямування, як дидактичний засіб використовуються презентації, перегляд фільмів, проходження тестів. Звичайно саме без цих засобів можливо уявити навчання, проте час йде вперед і розвиток навчального процесу теж не стоїть на місці. Я вважаю, що сучасним школам потрібно вирішувати проблеми інформатизації шкільної освіти, і тоді навчання буде цікавішим і ефективнішим.