Дата зміни інформації:

Мазурок Г.Б. ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ І СТАНОВЛЕННЯ ІНФОРМАТИКИ В ШКОЛІ

23 група фізико-математичного факультету

УДПУ імені Павла Тичини

Центральним аргументом на користь введення курсу

комп’ютерної грамотності для учнів молодших і середніх

класів є принцип рівноправного доступу до освіти.

Б.Хантер

Наука, як особлива форма людської діяльності, склалася історично. Потреби суспільної практики зумовили зміни в світі, тому розвиток і становлення інформатики у навчально-виховному процесі є водночас значним проривом та абсолютно нормальним явищем.

Інформатика – це зовсім молода наука, яка має висхідних рух, розвивається стрімкими темпами. Це безумовно впливає на характер усієї освіти, зокрема, на зміст, форми і методи викладання у школах цієї дисципліни. Розглядаючи питання вивчення історії розвитку інформатики, треба відмітити його актуальність.

У становленні навчального предмета «Інформатика» можна виділити кілька етапів.

До початку першого пропедевтичного етапу (1959–1985 pp.) можна віднести експериментальне вивчення основ програмування і обчислювальної техніки в школах м. Москви. За мету було поставлено питання про необхідність включення основ програмування і обчислювальної техніки у зміст загальної освіти, створено перші навчальні посібники з програмування (C.I. Шварцбурд, В.М. Монахов та ін), розроблена методика навчання програмування машинними кодами (В.М. Монахов, Р.С. Гутер. П.Т. Резніковський та ін.). В Україні, крім того, було розглянуто підходи до вивчення основ алгоритмізації, арифметичних і фізичних принципів дії ЕОМ, чисельних методів математики, імітаційного моделювання, основ програмування на базі мікрокалькуляторів (В.М. Глушков, M.I. Жалдак, Ю.С. Рамський, Н.В. Морзе та ін.).

Реалізація першого етапу базувалася на досвіді навчання учнів 10–11 класів основам програмування на факультативних курсах, гуртках і літніх шкіл юних програмістів, які організовувались в окремих регіонах країни.

Ціль другого етапу(1985–1990 pp.) полягала у формуванні комп’ютерної грамотності учнів (готували користувачів готових програмних засобів). У 1985 році уряд СРСР прийняв рішення про впровадження нових інформаційних технологій у навчальний процес. З цього моменту фактично починається ера комп’ютеризації шкіл.

Обов’язковий курс «Основи інформатики та обчислювальної техніки» у 9-х та 10-х (на той час) класах загальноосвітніх шкіл був обсягом 102 години. Навчання здійснювалося за двома варіантами: машинним та безмашинним і відбувалося фактично за єдиною навчальною програмою й за єдиним навчальним посібником. У 1988 р. був розроблений посібник «Изучение языков программирования в школе», концепції якого й досі дотримуються країни СНД.

Наступний етап (1990–1995 pp.) реалізував впровадження курсу в неповну середню школу (в 7–9 класи). З 1991 до 1995 року було розроблено та затверджено проект Концепції інформатизації освіти тепер уже незалежної України. Необхідною умовою проекту стало оснащення всіх шкіл відповідною обчислювальною технікою і програмним забезпеченням.

На четвертому етапі (1995–2001 pp.) докорінно перебудовується увесь навчальний процес. З 1996 року у деякі школи починають надходити мультимедійні комп’ютерні класи, широко застосовувались засоби обчислювальної техніки.

У 2009 році у більшості шкіл України розпочинається вивчення інформатики за програмою для профільної 12-річної школи. З 2013–2014 навчального року учні 2-х класів вивчають новий предмет «Сходинки до інформатики». Доречні слова невідомого автора:«ІКТ – це інструмент для того, щоб ввести майбутнє в школу сьогодні».

Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій створив нові, так звані соціальні сервіси Інтернету, які мають могутній вплив на розвиток освіти. Застосування соціальних сервісів Інтернет при вивченні інформатики сприяє підвищенню мотивації і результативності навчання, оволодінню учнями навичок ефективного, осмисленого застосування нових інформаційних технологій.

Отже, історія розвитку і становлення інформатики утворюється разом з розвитком самої науки інформатики. Її вивчення не може відбуватися традиційними методами, без використання останніх надбань науки і технологій.

У XXI столітті ми вступили в «інформаційну епоху», яка ставить перед шкільною освітою нові проблеми та завдання, зокрема підготувати підростаюче покоління до життя у швидко мінливому інформаційному суспільстві. Науковий матеріал об’єктивно дуже складний і має властивість швидко змінюватись, тому завдання школи – допомогти учням «йти в ногу» з прогресом.

3 Replies to “Мазурок Г.Б. ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ І СТАНОВЛЕННЯ ІНФОРМАТИКИ В ШКОЛІ”

  1. Історія розвитку і становлення вивчення інформатики в школі має стрімкий рух. Це відносно нова наука, але вона займає важливе місце у світовому просторі. Інформаційні технології використовується майже у всіх сфера діяльності людини, це та рушійна сила, яка вивела 21 століття на новий рівень. У школах становлення інформатики як предмета, відбулося поступово. Варто згадати, про те, що спочатку інформатика у школах вивчалася починають з 7 класу, але вже у на цей період часу, вона вивчається починаючи з 2-ого класу. А що ж це значить? Це вказую на те, що наука йде вперед і навіть діти молодшого віку повинні знати найелементарніші аспекти у цій науці. На мою думку, вивченню інформатики потрібно приділити якумога більше уваги, адже це фундамент вивченню і інших предметів, бо у сучасних школах без інформаційних технологій не можливо уявити отримання знань з інших предметів, таких як, укр. мова, біологія, фізика, хімія та ін. У мене є запитання: як ви вважаєте чи потрібно для майбутніх педагогів збільшити години вивчення інформатики у вищих навчальних закладах?

  2. natasha_yatsenko says:

    Інформатика – зовсім молода наука, яка розвивається стрімкими темпами і досі перебуває в стані свого становлення. Це безумовно впливає на зміст, форми і методи викладання шкільної дисципліни інформатики. З одного боку, зміст шкільної освіти з інформатики дуже швидко коригується в змозі встигнути за розвитком науки, з іншого боку, новітні інформаційно-комунікаційні технології, які породжує розвиток інформатики, значно змінюють характер усієї освіти, і в тому числі освіти з інформатики.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *