Дата зміни інформації:

Шудра Альона Василівна ФОРМУВАННЯ IНФОРМАЦIЙНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНЯ ЗАСОБАМИ ЕЛЕКТРОННОГО ПIДРУЧНИКА

V курс фізико-математичний факультет

Ткачук Галина Володимирівна, канд. пед. наук доц.

Уманський державний педагогічний університет імені ПавлаТичини

М. Умань

Сучасний етап розвитку середньої загальноосвітньої школи пов’язаний з необхідністю розв’язання проблеми підвищення інформаційної культури учнів і тому пошук засобів для підвищення інформаційної культури є загальною проблемою для суспільства загалом.

На сьогоднішній день розроблено безліч ЕП для забезпечення різних предметів. Поряд із традиційними навчальними підручниками стали використовуватися, так звані, електронні підручники, зручні як і для домашнього навчання, так і для використання в освітніх установах.

Електронний підручник (ЕП) – це навчальне електронне видання з систематизованим викладом дисципліни (її розділу, частини), в якому рівнозначно та взаємопов’язано за допомогою відповідних програмних засобів існує текстова, звукова, графічна та інша інформація, що забезпечує безперервність і повноту дидактичного циклу процесу навчання, служить для групового та індивідуального навчання, відповідає навчальній програмі та призначене для використання у навчальному процесі [3, с. 302].

В. П. Вембер пише, що ЕП може доповнити традиційний підручник за рахунок подання навчального матеріалу в іншому вигляді – за допомогою акцентів на ключових поняттях, тез та опорних схем, використання інтерактивних завдань, великої кількості мультимедійного ілюстративного матеріалу, що може використовуватися як у фронтальній роботі з використанням мультимедійного проектора та інтерактивної дошки, так і для самостійної роботи з навчальним матеріалом, узагальнення, повторення; а також додаткових матеріалів, файлів-заготовок і шаблонів для виконання практичних завдань [1, с. 44].

ЕП істотно підвищують якість візуального матеріалу, який стає яскравішим, і відповідно цікавим для вивчення. Тому можливості ЕП не обмежуються тільки викладом і демонстрацією матеріалу, вони покликані зацікавити учнів; сприяти підвищенню ефективності їхньої підготовки.

Переваги електронного підручника:

  • збереження великого обсягу навчального матеріалу, що дає змогу не відриваючись працювати з навчальним матеріалом;
  • швидкий пошук потрібного розділу, теми, словника; слова, словосполучення, що здійснюється за допомогою функції швидкого пошуку;
  • мультимедійність, а саме розуміємо одночасне використання різних форм надання інформації та її опрацювання;
  • можливості самоконтролю, оскільки ЕП дає змогу перевірити рівень знань, сформованих умінь і навичок після опрацювання теми або розділу;
  • мобільність, учень раціонально використовуватиме свій час [2, с. 27].

Отже, необхідність у використанні електронного підручника як ефективного засобу підвищення рівня інформаційної культури безперечна. За допомогою ЕП учні розвиватимуть інтуїтивне, творче, образне мислення, комунікативні здібності, уміння самостійно приймати рішення та  удосконалюватимуть свою інформаційну компетентність і культуру.

Література:

  1. Вембер В. П. Роль та місце електронного підручника в навчально-методичному комплекті з навчального предмета для загальноосвітньої школи // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. Максименка С. Д. — Т. VIII, Вип. 6. — К., 2009. — С. 43–51.
  2. Полянський П. Б. Про переваги і вразливі місця електронних підручників /  П. Б. Полянський [ Електронний ресурс ]. – Режим доступу: http://osvita.ua/ school/school_today/16840
  3. Башмаков А. И., Башмаков И. А. Разработка компьютерных учебников и обучающих систем. —  М.:  Информационно – издательский дом « Филинъ »,  2003. — 616 с.

16 Replies to “Шудра Альона Василівна ФОРМУВАННЯ IНФОРМАЦIЙНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНЯ ЗАСОБАМИ ЕЛЕКТРОННОГО ПIДРУЧНИКА”

  1. Любов Прохорова says:

    Не згодна з думкою автора щодо того, що учень раціонально використовуватиме свій час під час використання електронного підручника, працюючи і зі звичайним підручником учень може раціонально використовувати свій час.
    Вважаю, що інтуїтивне, творче, образне мислення, комунікативні здібності навпаки більше будуть розвиватися під час роботи із звичайним підручником!

    1. електронна книга полегшує пошук потрібного матеріалу, і саме цим дозволяє зекономити час. Стосовно образного мислення, я вважаю, що воно розвивається і під час читання електронної книги, крім цього в учнів розвивається уява, що надзвичайно важливо на сьогоднішій день.

  2. погджуюсь із тим, що в навчальному процесі необхідні дані підручники.Навчальна програма школи вкрай вимагає мати можливість читати твори великі за обсягом, чи хоча б мати можливість прочитати той чи інший твір, особливо у старшій школі.Тому використння даних підручників є необхіним у наш час.

  3. Людмила Прохорова says:

    Згодна з думкою автора.Робота з КП дає змогу створювати швидкий пошук потрібного розділу, теми,слова.

  4. В статті не вказані недоліки електронного підручника. На мою думку вони не такі важливі, оскільки інформацю можна знайти в інтернеті і не зберігати її в подальшому, якщо в цьому немає необхідності

  5. kocyuba.irina says:

    У першому реченні, ви часто повторюєте словосполучення “інформаційна культура” його варто було б замінити.

  6. Читаючи вашу статтю, я трішки засмутилася, тому що в кожному реченні ви говорите , що друкованні підручники уже є не актуальними, і їх легко можна замінити на електронні книги, мушу з вами не погодитися, ажде, як говорять у народі “Книгу читати – все знати!”

  7. vitalinka says:

    На мою думку, стаття досить актуальна. Звісно, не вказані мінуси електронних книг.
    Але, я підтримую те що процес навчання потребує електронних книг. Сама неодноразово стикалася з такою проблемою, як немає книги або статті в бібліотеці, її потрібно чекати з іншої, і це займає тривалий час. А завдяки електронним підручникам всі книги/статті, які потрібні учням для кращого засвоєння матеріалу, були б перед ними.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *