вчитель географії Криворізької загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №66
Сучасна освіта в Україні – це унікальне явище, що справляє значний вплив на всі аспекти життя і діяльності країни, соціуму, людської цивілізації загалом. В умовах сучасної науково-технічної та інформаційної революції вона функціонує як складний соціально-економічний організм, який відіграє велику роль у суспільному прогресі людства. Освіта є однією з найвагоміших галузей трудової і пізнавальної життєдіяльності, тому й повинна розвиватись відповідно до тих технологій, які наявні в наш час та активно їх використовувати.
Сучасний етап розвитку системи навчання і виховання в Україні характеризується її реформуванням, пошуком шляхів приведення змісту у відповідність з особистісними запитами учнів, світовими стандартами. Все частіше лунають такі слова як «дистанційне навчання», «вебінар», «блог», «Online трансляція», «Online опитування» ті ін. Дійсно, сучасне суспільство прямує до нового етапу в освіті, де роль інноваційних технологій зростає. Зараз важко уявити людину, яка б не чула про такі соціальні мережі, як Facebook; ВКонтакте; Однокласники; Twitter та не була там зареєстрованою.
Соціальні мережі нараховують міліардну кількість користувачів, які спілкуються один з одним, діляться інформацією, ведуть власні спостереження та опитування. Однією із величезних позитивних властивостей соціальних мереж є можливість створювати групи за інтересами. У цих групах об’єднуються користувачі, які мають можливість обмінюватися спеціалізованою та цікавою інформацією.
Будь-яка група людей при очному або заочному спілкуванні потребує встановлених і прийнятих учасниками правил для кращого сприйняття і розуміння партнерами один одного.
Так само і в групах, створених у соціальних мережах. Кожна з них має свої правила, за дотриманням яких, зазвичай, стежить модератор. В нашому випадку модератором може бути вчитель або ж учень, який проявляє інтерес до предмету. В групі є можливість надавати певні повноваження декільком учасникам.
Рис. 1. Приклад створення групи
Модератор – це, в першу чергу, учасник групи, користувач, якому до душі тематика групи і який хоче, щоб вона стала цікавішою. Це особистість, яка із задоволенням спілкується з іншими учасниками форумів і активно бере участь у житті групи. Модератор – це статус, але він не заважає користувачеві залишатися таким же учасником групи, як і всі. Найкращий варіант вцьому випадку, коли модератором виступає учитель, який стежить за порядком в групі і підтримує атмосферу, що сприяє приємному спілкуванню. Права модератора передбачають можливість редагувати і видаляти будь-які теми чи окремі повідомлення в групі (фільтрація інформації, що надходить від учасників групи). Разом з тим, необхідно розумно користуватися своїми привілеями.
Рис. 2. Приклад делегування повноважень в групі
Після того, як була створена група у ВК за інтересами, необхідно запросили учнів, розподілили обов’язки та визначились з правилами.
Потрібно пам’ятати, що група ВК – це лише спосіб подачі додаткової інформації, яка перевищує програмовий матеріал. Учасники групи можуть ділитись своїми емоціями під час перегляду або перечитування цікавої інформації. Серед користувачів спільноти є різні учні. Як правило, ті школярі, які соромляться висловлювати свої думки на уроці, в мережевій групі, як правило, стають розкутішими, вільно спілкуються, активно шукають, одержують і поширюють інформацію.
Рис. 3. Приклад навчальної спільноти «Географія – це цікаво»
Група в ВК дає можливість вчителю вести наступні рубрики:
- Фотоматеріали.
- Відеоматеріали.
- Цікаві посилання.
- Теми для дискусій.
На уроках потрібно пояснити завдання з урахуванням його виконання в групі ВК «Географія – це цікаво». Наприклад, переглянувши відео «Кривий Ріг – моє місто», учням пропонується відповісти на запитання та виконати завдання:
- Що нового та цікавого Ви дізналися під час перегляду відео?
- Підготуйте інформацію про один з об’єктів Кривого Рогу та викладіть інформацію на розсуд групи.
Можна запропонувати переглянути відео та прокоментувати побачене навіть під час навчального процесу на уроці, не обов’язково це робити вдома. При цьому, в теми для дискусій школярі можуть викладати ту інформацію, яка була підготовлена як домашнє завдання. У свою чергу, вчитель зможе переглянути, оцінити та виправити (відредагувати) запропоновані матеріали. Так як інформація вже потрапила в групу нею можуть скористатись учні інших шкіл та міст.
Рис. 4. Рубрика «Фотоматеріали»
Рис. 5. Рубрика «Відеоматеріали»
Рис. 6. Рубрика «Корисні посилання»
Рис. 5. Рубрика «Теми для дискусій»
Отже, в рамках сказаного ми виділили наступні переваги використання груп ВКонтакте учителем:
- Можливість урізноманітнити навчальний матеріали.
- Економія часу на уроці (учні переглядають фото, відео та мають уявлення про тему, що вивчається).
- Залучення значної кількості школярів під час обговорення теми.
- Розміщення матеріалів, які можуть бути використані тими учнями, що пропустили заняття.
- Швидкий міжособистісний зв’язок.
- Врахування індивідуальних здібностей учнів та можливість підібрати для кожного свій шлях у здобутті бажаних знань.
Переваги використання групи учнями:
- Вільне висловлювання думок з того чи іншого питання.
- Можливість реалізувати себе, як пошуковець.
- Перегляд матеріалів у вільний час і в звичних для себе умовах.
- Проведення часу у «ВК» з користю.
- Розширення кругозору.
- Закріплення знань з географії.
- Комунікативна робота в групах.
- Доступність матеріалів для учнів, які пропустили заняття.
Таким чином, створення та використання груп в «ВКонтакте» є досить актуальним питанням сьогодення, оскільки дистанційне навчання дозволяє отримати знання он-лайн, що значно сприяє у формуванні культури спілкування в реальному та віртуальному середовищах; підсилює комп’ютерну грамотність, розвиває мислення, пам’ять та увагу.
Дуже хороша стаття. Якби вчителю ще доплачувалося за таку роботу в позанавчальний час. )))
Кривий Ріг дійсно передовики! Вони навіть користуються електронними журналами.