Дата зміни інформації:

Поляруш В. М.: “ВИКОРИСТАННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО КУРСУ ДЛЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ У 5 КЛАСІ”

вчитель  математики та інформатики

НВК: СЗШ І-ІІІ ст., м. Гайсин

Змішане навчання означає поєднання традиційних методик викладання із сучасними засобами інформаційних технологій, які дозволяють продовжувати здобуття знань, вмінь та навичок дистанційно вдома, у подорожі, на канікулах, у будь-якому зручному місці та моменті часу. Цього навчального року  згідно із новим Державним стандартом освіти розпочалось вивчення інформатики у 5 класах загальноосвітніх навчальних закладів. Тому для супроводу викладання інформатики може бути використаний відповідний веб-ресурс http://dystosvita.mdl2.com/. Розглянемо його побудову та особливості організації уроків у режимі змішаного навчання.

Дистанційний курс інформатики для 5 класу побудовано таким чином, що він охоплює матеріал за обома чинними програмами з інформатики, тож підходить для використання у всіх навчальних закладах. Теми на сторінці курсу представлено так, щоб полегшити їх сприйняття учнями, не захаращуючи головну сторінку великою кількістю елементів інтерфейсу. Графічні зображення для ілюстрування тематики розділів курсу підтримують краще сприйняття матеріалів учнями, котрі починають знайомство із предметом. Так, обрано формат курсу – Grid з шістьма секціями.

Навчальна програма з інформатики для 5 класу містить один суто теоретичний розділ (Інформація та інформаційні процеси), один розділ загального практичного спрямування (Основи роботи на комп’ютері) та кілька практичних тематичних розділів (Опрацювання тексту, Опрацювання зображень, Редактор презентацій), та розділ Алгоритмізація та програмування, який поєднує як теоретичний, так і практичний блоки. Тож у теоретичних розділах дистанційного курсу зосереджені інтерактивні завдання на перевірку знань, а також тести. Практичні навички роботи із конкретними програмними засобами краще перевіряти через виконання вправ та проектів, файли з результатами яких завантажуються на сайт. Для вирівнювання нюансів, котрі виникають через різні версії операційних систем на різних комп’ютерах класу та домашніх ПК, створено мультимедійні уроки, в яких відпрацьовуються стандартні навички роботи з операційною системою Windows.

Розглянемо змістовне наповнення дистанційного курсу. На початку сторінки наведено посилання на рекомендовані МОН підручники з інформатики, розміщені на сайтах відповідних видавництв. Крім того доступні посилання на деякі програмні засоби, спеціально призначені для учнів, які вивчають інформатику в 5 класі: наприклад, супровідні файли до підручників, збірка розвивальних програм GCompris, програмний засіб  Скарбниця знань (2 рівень, 5-6 класи), тренажер миші POLI, клавіатурний тренажер POLI тощо. Таким чином, користувач дистанційного курсу (вчитель чи учень) може швидко підготуватись до вивчення предмету: ознайомившись із підручниками та завантаживши необхідні програмні засоби.

Далі навчальні ресурси згруповано за темами, у дистанційному курсі передбачені набори презентацій з різною мірою деталізації інформації, яка вивчається. Вони призначені передусім для домашнього повторення матеріалів уроку з метою зменшення конспектування учнями. Проте ці ресурси можуть використовуватись і на уроці, під час практичного відпрацювання навичок, коли учні в індивідуальному режимі повертаються до моментів, висвітлених у презентації. Подання матеріалів у доступній електронній формі (презентація вчителя у форматі PowerPoint/Google Docs/ Office Web Apps чи аналогічній) є принципово необхідним для учнів з особливими потребами: тоді вони можуть скористатись цією інформацією безпосередньо під час уроку в режимі реального часу з урахуванням своїх особливостей (зміна розміру літер, збільшення ілюстрацій, озвучення написів зі слайдів у навушник тощо).

Додатково у дистанційному курсі пропонуються завдання, які можна виконувати на папері, роздрукувавши відповідні зображення: наприклад, розфарбовки, вправи на розпізнавання характеристик об’єктів тощо. Такі завдання можуть задаватись додому для підтримки інтересу до теми, яка вивчається.

Окрім текстової інформації підручників та їх презентаційного супроводу, дистанційний курс містить інтерактивні вправи, котрі можна виконувати як в індивідуальному режимі учнями за комп’ютерами та/або планшетами, так і фронтально за допомогою інтерактивної дошки. Оскільки ці вправи створено як окремі навчальні об’єкти, їх можна використовувати у різні моменти уроку: при вивченні нової теми, для повторення та активізації матеріалу, як домашнє завдання тощо.

Сервіс LearningApps.Org, використаний для підготовки інтерактивних вправ дозволяє вставити створені вправи у дистанційний курс у вигляді посилань або SCORM-пакетів. У дистанційному курсі використовується також такий тип діяльності, як форум. У перших темах, коли учні мають недостатньо навичок самостійного друкування текстових повідомлень, питання з гілок форуму можуть обговорюватись усно в класі, або задаватись додому як завдання для роздумів. Згодом учні можуть брати участь в онлайнових дискусіях самостійно.

Окремо слід згадати про мультимедійні уроки (додаються у курс як пакети SCORM), підготовані до тем «Підготовка комп’ютера до роботи», «Вікно програми», «Операції над вікнами», «Поняття про файл та каталог». Ці теми передбачають певну практичну роботу учня з комп’ютерною системою (на відміну від попередніх, здебільшо теоретично орієнтованих занять). Мультимедійний урок – це комбінація інтерактивних завдань з повторенням попередніх тем, секції слайдів з поясненнями та покроковими демонстраціями нового навчального матеріалу, а також блоку тестових слайдів для закріплення та оцінювання вивченого. Учні мають змогу ефективно відпрацювати базові навики роботи з операційною системою, вікнами програм, у файловій системі спочатку в інтерактивному мультимедійному тренажері, а згодом повторити ці дії у середовищі операційної системи свого комп’ютера.

Після того, як вчитель переконався, що учні мають базові навички роботи із файловою системою, для наступних розділів дистанційного курсу використовуються завдання, котрі передбачають завантаження файлів. Зокрема, при виконанні практичних робіт згідно із програмою, учень має змогу завантажити файл із результатом своєї роботи на сайт, а вчитель – перевірити виконану роботу, поставити оцінку та прокоментувати її у будь-який зручний час. Варто зауважити, що сучасний інтерфейс системи дистанційного навчання значно спрощує процес надсилання файлів у систему за принципом перетягування. Такі завдання передбачено до тем “Опрацювання тексту”, “Опрацювання зображень” та “Редактор презентацій”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *