Дата зміни інформації:

Гончаренко І. А. ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО ОЛІМПІАДИ З ІНФОРМАТИКИ

V курс, фізико-математичний факультет

Ткачук Г. В., викладач

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

За останні роки серед школярів загальноосвітніх закладів спадає інтерес до участі в олімпіадах з інформатики. З одного боку, зараз на ринку праці потрібні кваліфіковані програмісти, а, з іншого – учнів втрачають інтерес до участі в змаганнях, які розвивають нестандартний підхід до вивчення і створення алгоритмів, досконало володіти мовою програмування.

Сутність олімпіади з інформатики полягає в тому, що використовуючи засоби програмування, структури даних, необхідно написати оптимальні алгоритми розв’язання складних задач в обмежені терміни в атмосфері суперництва та реалізувати їх конкретною мовою програмування використовуючи комп’ютер, які зчитують з текстових файлів дані і у текстові файли виводять результат обробки цих даних реалізованим алгоритмом. Інколи завдання полягає в написанні програми, яка буде працювати з іншою комп’ютерною програмою, або модулем.

Головною особливістю олімпіади з інформатики є те, що учні реалізовують розв’язки завдань на комп’ютері. Завдяки тому, що розв’язок задачі – це практично реалізована програма є можливість автоматизувати процес перевірки учнівських робіт, що значно підвищує об’єктивність оцінки результату. В той же час, рівень складності завдань виходить за межі шкільної програми з інформатики, вимагає не тільки знань особливостей конкретної мови програмування, а й знань спеціальних розділів інших предметів [1].

Причинами спаду зацікавленості є особливості підготовки учнів до олімпіад з інформатики:

1. На відміну від олімпіад з інших предметів, учням 8-11 класів даються однакові задачі і завдання для розв’язання;

2. Щоб правильно розв’язати олімпіадні задачі, школяреві потрібно знати підвищений курс вивчення математики, і не тільки шкільний, а й на базі вищого навчального закладу. Наприклад, такі теми як «Рекурентні рівняння», «Числа Фiбoнaчi та Катaлaна», «Основні алгоритми на графах», що відносяться до курсу дискретної математики ВНЗ. За останні роки в олімпіадах використовують задачі з теорії ігор, математичного програмування, обчислювальної геометрії, елементів лексичного та синтаксичного аналізу, які теж не відносяться до тем шкільної математики.

3. Учні вже повинні знати і володіти навичками мови програмування, навіть якщо вони її ще не вивчали в школі. Також вони повинні оволодівати частиною алгоритмів, які відносяться до курсу інформатики вищих навчальних закладах: «жадібні алгоритми», динамічне програмування, використання динамічних структур, методи оптимізації алгоритмів [2].

Виділяють п’ять кроків підготовки учнів до олімпіади.

Перший крок є підготовчим, тому що заняття відбуваються в формі гри. Поетапно набираються команди, а це дозволяє залучити обчислювальну техніку для розв’язування задач і завдань.

Другий крок. Коли розпочинається вивчення програмування і на наступних заняттях починають вводитися різні прийоми розв’язування задач і завдань за допомогою стандартних алгоритмів, які реалізовані на мові програмування. Вводиться термін «налагодження програми». Також рекомендується розглядати кілька вирішень розв’язання, для того, щоб дітей навчити елементам оптимального і стислого пошуку.

Третій крок. «Навчальна рефлексiя». Можливість учня навчати інших розв’язувати завдання. Це відбувається, коли учень розбирає завдання, і це допомагає йому визначити ознаку стислості і зрозумілості, оптимальності, також навчитися конкретно і чітко простежувати і пояснити роботу програми.

Четвертий крок. Він випливає з другого й третього кроків. Завдання вже більш ускладнені і мають інструменти їх розв’язання. На цій ланці четвертого кроку потрібно залучити викладачів вищих навчальних закладів або ж самостійно знаходити складніші завдання чи задачі, наприклад, в додатковій літературі чи Інтернеті.

П’ятий крок. «Творча рефлексія». На цьому етапі учень вже складає завдання маючи авторське рішення, з різними тестами, за всіма вимогами [3].

На теперішній час використовування сайтів – найефективніший спосіб, щоб підготувати учня до олімпіади, тому що учень може використовувати його і на уроці, і вдома. Учні добре орієнтуються на таких сайтах. На сайтах є архіви задач різних рівнів, які учні можуть з легкістю розв’язати і відправити на перевірку. Якщо задача була розв’язана, учень в змозі дорозв’язувати її до кінця і знову відправляти.

Отже, щоб успішно виступити на олімпіаді вчитель повинен розпочати готувати учнів з 5-6 класів, а згідно думки М. Долинського – з першого класу. Підготовка до олімпіад може проводитися на факультативних та індивідуальних заняттях. У ході вивчення основ програмування відбувається й поступове уведення в суть та методику розв’язання простих олімпіадних задач [2].

Список використаних джерел

  1. Гісь І. В. Олімпіадна інформатика. Готуємось до олімпіади з інформатики – Луцьк. – 2009. – 48 с.
  2. Жуковський С.С. Аналіз, дослідження та розв’язування конкурсних задач під час учнівської олімпіади з інформатики // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Випуск №53. Житомир. – 2010. – с. 152-159.
  3. Меншиков Ф. Олимпиадные задачи по программированию // С.-Пб.: Питер. –  2007. – 314 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *