Дата зміни інформації:

Загребельна Н. Ю. МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ НЕСТАНДАРТНИХ УРОКІВ З ІНФОРМАТИКИ У 10 КЛАСІ

V курс, фізико-математичний факультет

викладач Г.В Ткачук

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

На сьогоднішній день як професійна так і методична підготовка учителя інформатики стала актуальною проблемою. За останні роки поглибилися протиріччя між вимогами як до підготовки учнів так і до підготовки вчителів.

Вдосконаленням навчального процесу і впровадженням нетрадиційних уроків з інформатики займалися А.Бородай, Ю.Мальований, О.Дорошенко, С.Ніколаєва, О.Тернопольський, І.Підласий та інші.

На сьогодні у сучасних школах доцільно вводити нові пріоритети цілей навчання: потрібно більше уваги приділити розвивальним функціям, нестандартним думкам та підвищити рівень самостійності.

Реалією сьогодення вважають традиційні уроки. Більшість учителів вважають за потрібне, як і раніше, проводити урок у традиційних формах, тому що на їх думку велика кількість учителів не готові та не збираються нічого змінювати у своїй діяльності. Для того, щоб проводити урок у нетрадиційній формі, потрібно витрачати багато часу та зусиль на осягнення чого-небудь нового,тому не бачать в цьому сенсу.

Навчальний процес та методика організації уроку мають будуватися таким чином, аби заохочувати учнів до самостійної творчої діяльності, засвоюючи нові знання та використовувати їх успішно на практиці [5, с.24-25].

Нестандартним уроком називається імпровізоване навчальне заняття, яке має нетрадиційну структуру. Назви нестандартних уроків дають деяке уявлення про цілі, завдання, методику проведення таких занять.

Найпоширенішими типами нетрадиційних уроків є: уроки-прес-конференції, уроки-аукціони, уроки-ділові ігри, уроки-занурення, уроки-змагання, уроки типу КВК, уроки-консультації, телеуроки, кіноуроки, комп’ютерні уроки, театралізовані уроки, уроки з груповими формами роботи, уроки взаємного навчання учнів, уроки творчості, уроки, які ведуть учні, уроки-заліки, уроки-сумніви, уроки-творчі звіти, уроки-формули, уроки-конкурси, уроки-фантазії, уроки -“суди”, уроки пошуку істини, уроки-концерти, уроки-діалоги, уроки-ролеві ігри, уроки-дискусії, уроки-подорожи, уроки-екскурсії, інтегральні уроки тощо.

Нестандартні уроки більше подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття. У них незвичайні задум, організація, методика проведення. Тому багато педагогів бачать у них прогрес педагогічної думки, правильний крок у напрямку демократизації школи. З іншого боку – перетворювати нестандартні уроки в головну форму роботи, вводити їх у систему недоцільно через відсутність серйозної пізнавальної праці, невисокої результативності, великої втрати часу.

Проведення уроків мають нести творчий, нетрадиційний та ефективний характер. Проводяться нетрадиційні уроки найчастіше у випадках, коли потрібно провести навчальний контроль і оцінку знань після вивчення однієї теми або кількох. Зазвичай проводити такі уроки доцільно у нетрадиційних та незвичних умовах.

Під час таких уроків необхідно створювати атмосферу свята, щоб зняти психологічні бар’єри, які виникають зазвичай у традиційних умовах. Все це зумовлене тим, що в учнів присутні страх та невпевненість в собі.

Залучати до таких уроків потрібно всіх учнів без винятку, а також забезпечити навчальний процес засобами зорової і слухової наочності.

Кожен учитель повинен мати такі уроки в своєму арсеналі. Але не слід забувати й про те, що під час таких уроків в учнів несерйозна пізнавальна робота та не дуже високі результати.

Тому не потрібно перенасичувати такими уроками навчальний процес. Учитель повинен чітко встановити для себе час та місце нестандартного уроку у своїй педагогічній діяльності.

На сьогоднішній день кількість нестандартних уроків збільшилась, тому можна вважати, що саме такі уроки можуть містити в собі такі елементи, які ще не використовувались.

Отже, на сьогоднішній день стало досить актуальним використовувати інноваційні методи, які визначені певними вимогами суспільства, в якому навчаються, виховуються та зростають наші учні [6, с.2-4].

Нестандартний урок – урок, відмінний від типового, який з’явився в зв’язку з пошуком творчих учителів активізації пізнавальної діяльності учнів у навчальних закладах [4, с.9].

Характерним для уроків такого типу є:

•        Максимальність насичення уроку різними видами пізнавальної діяльності;

  • Використання проблемного та програмованого навчання;
  • Здійснення між предметних та між наочних зв’язків;
  • Подолання страхів перевантаженості в учнів [1, с.38].

Вчитель сьогодення повинен шукати різноманітні можливості для удосконалення уроку. Перед ним стоїть запитання не з легких:яким чином розробити урок, щоб для учнів він не був «каторгою», а був радісним та цікавим.

Якщо зробити методичний аналіз сучасних форм та проведення нестандартних уроків, то з’являються підстави стверджувати, що всі вони можуть успішно використовуватися в процесі навчання інформатики в старшій школі. Якщо проводити лише однотипні уроки, то це призведе до зниження активності учнів та притупляє їхню увагу [3, с. 15].

Під час проведення нестандартних уроків, учитель не дотримується чіткої структури, методів та видів роботи навчальної діяльності, певних етапів. Все це тому що нетрадиційні уроки вважаються імпровізованим навчальним процесом, не відповідають нормам та стандартам.

Для того, щоб процес навчання був більш ефективним, потрібно використовувати нові інформаційно-комунікаційні технології, які сприяють більш глибокому баченню, розвивають особистість, формують творчість та мислення [4, с.17].

Урок став гострою проблемою на сьогодні, адже його потрібно удосконалювати.

Список використаних літературних джерел

  1. Данкович, І. Нестандартні уроки – шлях до успіху в навчанні [Текст] / І. Данкович // Інформатика в школі. – 2012. – №10. – С.38-43.
  2. Заріцька, С. Формування навичок конструктивної діяльності учнів засобів ІКТ [Текст] / С. Заріцька // Інфороматика. – 2014. – №1. – С. 16-18.
  3. Максименко, І. Шляхи формування мотивації на уроці [Текст] / І. Максименко // Педагогічна майстерня. – 2013. – №17. – С.12-15.
  4. Малишев, К. Нестандартний урок в школі та їх аналіз (продовження) [Текст] / К. Малишев// Шкільна бібліотека. – 2010. – №8. -С.9-17.
  5. Чернишов, О. Сучасний урок: синтез традицій та інновацій [Текст] / О. Чернишов // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2011. -№12.-С.24-28.
  6. Шевченко, Т. Особливості типології уроків інформатики [Текст] / Т. Шевченко // Інформатика в школі. – 2013. – №3. – С.2-5.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *