Дата зміни інформації:

Хоменко О. В. ХМАРНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

V курс, фізико-математичний факультет

Стецик С. П., канд. пед. наук.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Новітні технології з кожним днем все більше входять в наше життя. Зараз практично в усіх є ноутбуки, планшети, мобільні телефони з вільним доступом до Internet мережі. Більшість із своїх потреб та бажань, можна реалізувати за допомогою Internet. Для задоволення особистих потреб та вимог часу розробники реалізовують їх за допомогою різних додатків. У сфері освіти також виникають нові вимоги, пов’язані із пошуками нових методів та засобів навчання, перспективним напрямом задоволення яких є інформаційні технології.

Сьогодні, коли високошвидкісний інтернет є навіть у невеликих населених пунктах, набуває актуальності інформаційна технологія, яка називається «хмарними обчисленнями» або «хмарною технологією». Вперше термін «хмарні технології» використав, у такому контексті, в 1997 році на лекції Рамнат Челлаппа (Ramnath Chellappa), де він визначив його як нову «обчислювальну парадигму, при якій межі обчислювальних елементів залежатимуть від економічної доцільності, а не тільки від технічних обмежень» [3].

Національний інститут стандартів і технологій США (NITS) дає офіційне визначення цього терміну. Хмарні обчислення – це система надання користувачеві повсюдного і зручного мережевого доступу до загального пулу інформаційних ресурсів (мереж, серверів, додатків та ін.), які можуть бути швидко надані та гнучко налаштовані на його потреби з мінімальними управлінськими зусиллями і необхідністю взаємодії з провайдером послуг [2]. Іншими словами, хмарні технології – це парадигма, що передбачає віддалену обробку та зберігання даних [4].

Основними перевагами використання хмарних технологій є:

  • виконання різного роду навчальної роботи, контролю та оцінки в on-line режимі;
  • зниження потреби в спеціалізованих приміщеннях;
  • економія засобів на придбання програмного забезпечення (використання технології Office Web Apps (Office on-line), тощо);
  • економія дискового простору;
  • антивірусна, без рекламна, антихакерська безпека та відкритість освітнього середовища для всіх учасників навчального процесу [1].

У навчальному процесі хмарні технології використовують як засіб навчання, тому що з вдалим методичним використанням цих технологій, при наявності цифрових пристроїв та мережі інтернет, матиме місце підвищення якості вивчення навчального предмета. За допомогою хмарних технологій можна працювати і віддалено (дистанційне навчання).

При вивченні фізики в школі не завжди вдається відтворити деякі демонстрації, продемонструвати цікаві відеоматеріали, розширити нову інформацію  тощо. Причинами цієї проблеми є обмеження учителя в часі, особливо коли тема досить об’ємна, нестача обладнання тощо. Використання хмарних технологій дає можливість педагогу уникнути означених причин і вирішити проблеми, що виникають. Ефективна реалізація застосування хмарних технологій при вивченні фізики в школі, дозволить зацікавити учнів, буде мотивувати їх до навчання, самостійного мислення, навчить вибирати головне тощо. Тому вчитель повинен уміти застосовувати новітні технології як засоби активізації пізнавальної діяльності учнів з фізики у поєднанні з методами навчання замість переказування абстрактної, «готової» інформації.

Розглянемо приклад використання хмарних технологій при вивченні розділу «Атомне ядро. Ядерна енергетика» у 9 класі. Відтворити і продемонструвати дослід Резерфорда в реальних умовах кабінету фізики неможливо, оскільки це заборонено. Проте можна сконструювати комп’ютерну модель та залишити її на своєму сайті або блозі, куди учні зможуть самі зайти і своїми руками відтворити цей дослід віртуально.

Під час вивчення теми «Екологічні проблеми  ядерної енергетики» цього ж розділу, не доцільно розповідати лише про ядерну енергетику та її проблеми, адже учні вже неодноразово чули про відновлювальні нетрадиційні джерела енергії. Вони достатньо обізнані в цих питаннях і у них виникатимуть сумніви, чи потрібно її вивчати взагалі?Важливою проблемою сучасного людства є пошук нових економних, «зелених» джерел енергії, які працюють із великою тепловіддачею при малих витратах (ККД=99,9%) та ще й не шкодять навколишньому середовищу. Ця тема безперечно є важливою і досить об’ємною. Адже годинами можна розповідати і про біопаливо, і про геотермальні джерела енергії, і про сонячні батареї, і про вітрові електростанції тощо. Також не менш цікавою для учнів буде інформація про розвиток сучасної енергетики в Україні та інших країнах. Задовольнити цей інтерес та отримати достатньо інформації можна за допомогою блогу, наприклад energy93.blogspot.com.

Позитивний ефект при вивченні фізики матиме можливість учнів створювати власні тематичні блоги. Або дозвіл на розміщення своїх публікацій, повідомлень за обраною тематикою з метою оновлення і розширення тієї інформації, яка вже розміщена на блозі. Для цього учитель дає електронну адресу учням, на яку вони присилатимуть свої повідомлення. Після цього педагог редагує матеріали, перевіряє їх на вірогідність та розміщує інформацію на відповідному ресурсі. У результаті, учні мають корисний додатковий інформаційний ресурс, на якому відслідковують шляхи розвитку та перспективи енергетики.

Оскільки такий вид діяльності не обмежує навчання лише в межах школи, тому учні мають змогу індивідуально опрацьовувати цікаву їм інформацію вдома. Зокрема переглядати відео, шукати нові джерела інформації, обговорювати певні новинки тощо. Такий вид діяльності, коли учні можуть самостійно, як у школі, так і вдома, в інтерактивній формі та за власною траєкторією навчатись, буде додатково їх зацікавлювати вивчати фізику. Крім інформації, яка там подана, можна додавати певні тестові завдання, опитування тощо.

Отже, хмарні технології є одним із сучасних інструментаріїв у навчальному процесі, який учитель повинен уміти використовувати для його удосконалення та оптимізації, зацікавлення учнів до навчального предмету, розширення їхнього кругозору, підвищення мотивації до навчання, активізації розумової діяльності, сприяння узагальненню інформації та кращому її засвоєнню.

Список використаних джерел:

1. Дорман О. Ю. Хмарні технології для навчання / О. Ю. Дорман [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.harmony-gymnasia.kiev.ua/ ?page=cloud

2. Сметанюк Л. В. Тенденції впровадження хмарних технологій в систему освіти / Л. В. Сметанюк [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/870

3. Шиненко М. А., Сороко Н В. Використання хмарних технологій для професійного розвитку вчителів (зарубіжний досвід) / М. А Шиненко., Н. В. Сороко [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://ite.kspu.edu/ru/web fm _send/308

4. Хмарні технології [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://j.parus.ua/ua/358/

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *