Дата зміни інформації:

Хоменко О. В. ВИКОРИСТАННЯ ДИДАКТИЧНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕМИ «ОСНОВИ РОБОТИ З КОМПЮТЕРОМ» (5 КЛАС)

ІV курс, фізико–математичний факультет

Ткачук Г. В., канд.пед. наук, доцент

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Зараз у центрі обговорення є маса підходів до організації навчання. Інформатика – один з новітніх та затребуваних предметів, що роблять школу сучасною, наближеною до життя й запитів суспільства. Особливо важливо формувати інтерес до навчальної діяльності, створювати можливості для учнів ставати суб’єктом навчального процесу, легко орієнтуватися в сучасному світі.

У теоретичній літературі й педагогічній практиці однією з кардинальних і актуальних є проблема пошуку більш ефективних технологій навчання. У ряді робіт розглядаються проблеми розробки й практичного використання в освітньому процесі ефективних технологій навчання інформатики (Ю. С. Рамський, Н. В. Морзе, О. М. Білоцерковський,              М. І. Жалдак, В. Ю. Биков, Є. П.Веліхов та ін.).

Методична система навчання будь-якого предмета являє собою сукупність п’яти компонентів: цілей, змісту, методів, засобів і організаційних форм навчання [3].

Ще кілька років тому основні зусилля педагогів були спрямовані на створення програм, підручників і навчально-методичних посібників, у тому числі і для 5 – 6 класів, сьогодні ж підвищену увагу приділяється зміні засобів і організаційних форм навчання.

Засоби навчання мають бути різними. Вони виступають як носії інформації та інструменти діяльності вчителя й учнів. До них належать: природне і соціальне оточення, обладнання, підручники, книжки, комп’ютери з відповідним інформаційним забезпеченням тощо.

Широкі потенційні можливості дидактичних засобів навчання ставлять перед педагогічною наукою необхідність дослідження питань по напрямку методичного аспекту застосування дидактичних засобів навчання при вивченні інформатики в школі [2].

Отож, для кращого засвоєння матеріалу потрібно застосовувати різні методи, форми та засоби навчання. Особливу увагу слід звернути саме на засоби, адже це інструментарій з яким працюють діти. Тому доцільно розробляти нові та доповнювати вже існуючі засоби навчання для роботи на уроках інформатики в 5-х класах.

Завдяки розробленню, наприклад, дидактичних матеріалів можна спрямувати діяльність учнів як на більш самостійну, так і на роботу під керівництвом учителя. Вони можуть містити теоретичний матеріал, цікаві практичні завдання, а також завдання для контролю знань учнів.

Ще одним поштовхом для розробки дидактичних матеріалів є використання безкоштовного програмного забезпечення. Адже для, наприклад, операційної системи Linux немає підручників для вивчення інформатики в 5-х класах. Тому доцільною є розробка дидактичних матеріалів для шкіл, які не мають можливості забезпечувати себе платним програмним забезпеченням.

Таким чином, актуальність теми дослідження визначається доцільністю включення дидактичних засобів в навчання інформатики.

Отож, під засобами навчання розуміють матеріальні й ідеальні об’єкти, які викорис­товуються в освітньому процесі як носії інформації та інструменти діяльності вчителя й учнів та застосовуються ними як окремо, так і спільно. Дидактичні ж засоби в свою чергу – це таблиці, плакати, відеофільми, програмні засоби навчального призначення, демонстраційні приклади, спеціальні картки з різними завданнями і вправами, розраховані на диференційований підхід до учнів тощо.

Все це в значній мірі прискорює процес засвоєння навчального матеріалу, підвищує рівень знань та ефективність навчального процесу в цілому.

У нашому дослідженні в якості інструментального засобу для підвищення рівня знань ми використовували дидактичні картки.

Нами запропоновано методику використання дидактичних засобів навчання, а саме дидактичні картки, в процесі вивчення теми «Основи роботи з комп’ютером» у 5-му класі.

Для цієї теми, та і взагалі для курсу інформатики в 5 класі можна розробити робочий зошит з друкованою основою. Матеріали якого можна використовувати як окремо, так і зошит загалом. Він може реалізувати навчання з врахуванням вікових особливостей учнів. Також зошит може включати вивчення безкоштовного програмного забезпечення. В ньому можна розробити поурочно матеріал та завдання. Він не потребуватиме використання учнями додаткової літератури. В ньому будуть відразу даватись тема та основні поняття уроку. Короткі теоретичні відомості не надто навантажуватимуть учнів читанням, адже в 5 класі діти ще не надто швидко зможуть прочитати об’ємний матеріал. В зошиті можуть бути завдання які мають різний характер свого виконання, зокрема практичні завдання, цікаві ігрові завдання, завдання для виконання вправ на комп’ютері.

Прикладом може слугувати дидактичний матеріал, який використаний при вивченні теми «Об’єкти. Властивості об’єктів, значення властивостей. Об’єкти навколо нас. Класифікація об’єктів» мал. 1.

1

Мал. 1

Завдання такого типу допоможуть учням узагальнювати та аналізувати властивості об’єктів, які подані, а також класифікувати об’єкти за цими властивостями. Це завдання є прикладом для чіткішого розуміння учнями даної теми. Учні засвоюють матеріал щодо об’єктів, їх властивостей та класифікації їх за певними критеріями.

Перед проведенням дослідження було проаналізовано оцінки за попередню тему. Воно показало, що рівень знань у класах не дуже суттєво відрізнявся. Тобто знання з інформатики учні засвоювали на однаковому рівні.

Контрольна група працювала за традиційною класно-урочною системою із залученням до навчального процесу системи знань розвиваючого характеру. Експериментальна група працювала за розробленою нами методикою з використанням дидактичного матеріалу як засобу навчання.

Після запропонованої нами методики з аналізу результатів, спостерігається, що учні краще засвоїли матеріал. Рівень знань учнів експериментальної групи підвищився.

Після проведення серії уроків учні виконували контрольну роботу на виявлення рівня навчальних досягнень. Результати якого показали що рівень експериментальної групи став вищим.

Тож, запропонована нами методика була ефективною, встановлена необхідність проведення уроків із застосуванням дидактичних матеріалів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Морзе Н. В. Методика навчання інформатики. Ч.1. Загальна методика навчання інформатики./ Н. В. Морзе – К.: Навчальна книга. – 2003. – 256 с.

2. Методична система навчання інформатики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvitagorodenkaua/Informatika/Metoduka_inform/__i.pdf

3. Паршукова Л. М. Авторські дидактичні засоби навчання інформатики та підготовка вчителя до їх створення та застосування. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui /bitstream/6789/337/1/Avtorski%20dydaktychni%20zasoby%20navchannia%20informatyky%20ta%20pidhotovka%20vchytelia%20do%20yikh%20stvorennia%20ta%20zastosuvannia.pdf

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *