ІІІ курс фізико-математичний факультет
Паршукова Л.М.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
м.Умань
Сьогодні людство вступило в еру інформаційного суспільства, яке, за визначенням ЮНЕСКО, є суспільством, де перевага надається саме знанням та інформації. Із самого початку свого існування бібліотеки взагалі, і особливо бібліотеки для дітей, завжди орієнтували людей у сфері знань, допомагали знаходити та засвоювати їх. Адже саме бібліотеки – серце інформаційного суспільства – і є тим соціальним інститутом, інформаційно-інтелектуальним, освітнім центром, який може, і виконує місію носія знань та інформації, і що дуже важливо, виконує її для підростаючого покоління.
Концептуальні питання інформатизації бібліотек останнім часом активно обговорюються у світовому співтоваристві. При цьому основна увага приділяється пошуку рішень, що якнайбільше враховують культурно-історичні реалії загальнонаціонального масштабу, та специфіку конкретної галузі суспільної діяльності.
Сьогодні в Україні діє мережа освітянських бібліотек Міністерства освіти й науки України та Академії педагогічних наук України, яка налічує понад 23 тисячі книгозбірень, близько 22 тисяч з яких – шкільні.
Нові орієнтири освіти, вплив засобів масової інформації, розповсюдження комп’ютерів змінюють місце читання в уподобаннях підростаючого покоління, але разом з тим вони посилюють інформаційно-освітні функції шкільної бібліотеки.
В Україні велика кількість шкільних бібліотек. Усі вони різні, але проблеми в них ті самі. Що ж найбільше турбує сьогодні бібліотекарів шкіл? Статистика стверджує, що це – відставання шкільної бібліотеки від бібліотек інших типів у рівні оснащеності й наданні послуг своїм користувачам – учням і вчителям на сучасному рівні розвитку інформаційних технологій.
На наших очах міняється й роль бібліотекаря школи: від людини, що рекомендує гарну книгу й видає її учневі, до фахівця в області нових інформаційних технологій, здатного співробітничати з учителями в розробці системного підходу до роботи з інформацією з навчальних предметів для того, щоб з перших років навчання учнів у школі пошук і одержання інформації стали їхньою повсякденною потребою.
Впровадження нових інформаційних технологій у практику обслуговування читачів шкільних бібліотек визначатиме безліч додаткових можливостей по інформаційному забезпеченню освіти й самоосвіти. Значно розширяться функції бібліотек, підвищиться їх реальна участь в освітньому процесі. Сьогодні педагог має можливість самостійно шукати її через інформаційні бази даних різних наукових, освітніх і інформаційних центрів, обговорювати свої проблеми як з однолітками, так і вченими з різних країн, обмінюватися досвідом, спостереженнями, здійснювати різні проекти й т.д., самостійно знаходити літературу, що цікавить, і методики, робити висновки й приймати рішення.
Використання у всіх відділах бібліотеки нових інформаційних технологій дозволить обслуговувати читачів на сучасному рівні, надавати освітню інформацію й послуги відповідно до плану роботи бібліотеки.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Ярошенко Т.О. Управління бібліотекою у створенні інформаційного освітньо-наукового простору України // Бібліотечна планета. – 2005. – №4. – С. 14-18.
- http://www.library.ssti.ru