Дата зміни інформації:

Полюга І.М. КОМП ЮТЕРИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ ВИВЧЕННІ ХІМІЇ

IV курс, природничо-географічний факультет

Паршуков С.В., старший викладач кафедри інформатики та ІКТ

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Відомо, що освіта – один з головних інститутів соціалізації особистості. Головна мета шкільної освіти – формування вільної, відповідальної, гуманної особистості, здатної до подальшого саморозвитку. Вчителям для формування  освіченої людини, що легко орієнтується в суспільстві, що змінюється, що швидко освоює нові сфери діяльності, що володіє високим рівнем толерантності, здатна проаналізувати будь-яку ситуацію, оцінити її і прийняти відповідне, необхідно йти в ногу з часом, бути знайомими з новинками педагогічних технологій, активно оволодівати ними та застосовувати на практиці.

Використання нових педагогічних технологій, зокрема комп’ютеризація, навчально-виховного процесу визначається педагогічними цілями, досягнення яких здійснюється лише за допомогою можливостей комп’ютера.

При навчанні хімії, найбільш природним є використання комп’ютера, виходячи з особливостей хімії як науки.

Наприклад, для моделювання хімічних процесів і явищ на комп’ютері – необхідно, насамперед, для вивчення явищ і експериментів, що практично неможливо показати в лабораторії (через їх небезпечність чи дорожнечу), але вони можуть бути показані за допомогою комп’ютера.

Застосування комп’ютерних моделей дозволяє розкрити істотні зв’язки досліджуваного об’єкта, глибше виявити його закономірності, що, у кінцевому рахунку, веде до кращого засвоєння матеріалу. Учень може досліджувати явище, змінюючи параметри, порівнювати отримані результати, аналізувати їх, робити висновки. Комп’ютерні моделі можуть стати неоціненними помічниками, наприклад, при вивченні будови атомів, типів хімічного зв’язку, будови речовини, теорії електролітичний дисоціації, механізмів хімічної реакції і т.д.

Другий напрямок використання комп’ютера в навчанні хімії – контроль і обробка даних хімічного експерименту. Компанія IBM розробила «Персональну наукову лабораторію» (ПНЛ) – комплект комп’ютерів і програм для них, різних датчиків і лабораторного устаткування, що дозволяє проводити різні експерименти хімічного, хіміко-фізичного і хіміко-біологічного напрямку. Таке використання комп’ютера корисно тим, що прищеплює учням навички дослідницької діяльності, формує пізнавальний інтерес, підвищує мотивацію, розвиває наукове мислення.

Третій напрямок використання комп’ютерних технологій у процесі навчання хімії – програмна підтримка курсу. Програмні засоби для ефективного застосування в навчальному процесі повинні відповідати курсу хімії профільного навчання, мати високий ступінь наочності, простоту використання, сприяти формування загально-навчальних і експериментальних умінь, узагальненню і поглиблення знань тощо.

Найбільш простим та доступним, але не менш ефективним є використання  комп’ютерні програми Office. Наприклад, використовуючи програму Power Point, можна показувати підготовлені в різних програмах теми, тексти, картинки, схеми або відео – все це сприяє активізації пізнавального інтересу в учнів . За допомогою програми Power Point , поряд з поясненням нового матеріалу або важких питань, можна проводити і повторення пройденого матеріалу .

До 4 напрямку використання  комп’ютера – можна віднести Інтернет. Саморозвитку вчителів різних предметів сприяє самостійне освоєння роботи в Інтернеті, використання інформації, розміщеної в ньому, на уроках і в позаурочній роботі. Учні з високим рівнем пізнавальної активності, використовуючи Інтернет, одержують розширений доступ до певної інформації. Вони самостійно розшукують повідомлення про проведення конкурсів, олімпіад, конференцій, тестування.

Комп’ютеризація уроків хімії має такі переваги: значний обсяг матеріалу, що охоплює різні розділи курсу шкільної хімії; поліпшується наочність подачі матеріалу за рахунок кольору, звуку і руху; наявність демонстрацій тих хімічних досвідів, що небезпечні для здоров’я дітей (наприклад, досвіди з отруйними речовинами); прискорення на 10-15% темпу уроку за рахунок посилення емоційної складової; учнями виявляють цікавість до предмета і легко засвоюють матеріал (підвищується якість знань учнів).

Однак недоліком комп’ютеризації може бути перетворення учня на автомат, який уміє мислити і може працювати тільки за запропонованим йому алгоритмом. Проте цього можна уникнути використовуючи паралельно інформаційні та традиційні методи.

Отже, сьогодні комп’ютери стають неодмінним атрибутом нашого життя, інформаційні технології створюють нові можливості отримання людиною знань. Використання можливостей комп’ютера та програмного забезпечення у процесі навчання хімії значно розширює можливості як вчителя (більш якісно і на більш високому методичному рівні викладати матеріал), так і учня (задоволення освітніх потреб студентів у поглибленому вивченні предметів обраного профілю навчання).

Список використаних джерел

  1. Безрукова Н.П., Сиромятников А.А., Безруков А.А. і ін. “Можливості використання сучасних інформаційних технологій у викладанні тим “Хімічний зв’язок” і “Виробництво чавуна і стали” шкільного курсу хімії”, Матеріали VIII Межд.конф.-виставки “Інформаційні технології в утворенні”, Москва, 1998р., с.18-19.
  2. Використання концепції оптимізації в навчально-виховному процесі з хімії. – Івано-Франківськ, 1984.
  3. Роберт И. Сучасні інформаційні технології в утворенні: дидактичні проблеми; перспективи використання.- М: Школ-Пресс, 1994.-205с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *