Дата зміни інформації:

Сухарєва І.А. МЕДІА-УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ЕЛЕМЕНТ МЕДІАОСВІТИ В УКРАЇНІ

IV курс, Інститут української філології та

літературної творчості імені Андрія Малишка

Строганова Г.М., канд. пед. наук

Національний педагогічний університет

імені М. П. Драгоманова,  Київ

Світ поступово набуває ознак інформаційного, що призводить до змін умов навчання, технологій та навіть свідомості учнів. Учителі української мови як одна з рушійних сил формування особистості школяра повинні конструювати урок так, щоб задовольнити вимоги сучасного суспільства.         У контексті освітнього процесу ХХІ століття під впливом інформатизації виникла проблема пошуку новітніх форм реалізації уроку в умовах класно-урочної системи, оскільки одне зі стратегічних завдань реформування освіти в Українській державі є «виведення освіти в Україні на рівень освіти розвинутих країн світу шляхом докорінного реформування її концептуальних, структурних, організаційних засад» [2].

Тема не є новою, оскільки її розглядають у своїх працях психологи (Домрачев В., Болсуновський Н., Пайвіо А. та ін.), психолингвісти (Мейєр Р. та ін.), педагоги (Безпалько О., Гуржій А., Захарова І., Федоров О., Радченко І. та ін.) методисти (Гуревич Р., Кедрова Г. та ін.), однак вона є відкритою, тому є актуальною.

Медіаосвіта – сучасна галузь досліджень, «комплекс заходів щодо перетворення педагогічних процесів на основі впровадження в навчання та виховання інформаційної продукції, засобів, технологій» [4, с. 36]. Її головні завдання: підготувати нове покоління до життя в сучасному інформаційному суспільстві, до сприйняття різноманітної інформації з повним її розумінням.

Медіа-урок – одна з форм організації навчання, що використовує мультимедійні жанри не частково (наприклад, статичні чи динамічні таблиці, блок-теми, медіа-твори тощо), а цілісно, впродовж 45 хвилин, і містить у собі безліч різноманітних мультимедійних прийомів, що в своєму взаємозв’язку покликані оптимізувати навчальний процес і сприяти повному розкриттю теми. Такий урок – «яскравий, динамічний, результативний» [3, с. 15].

Головна функція вчителя – навчити вчитися, створити умови для кращого засвоєння матеріалу, тому медіа-урок є продуктивною формою навчання, що потребує спеціальних умінь та навичок орієнтування в інформаційному просторі як від учителя, так і від учня. Визначаємо такі дидактичні переваги медіа-уроку:

– сприяє реалізації освітньої, розвивальної та виховної функцій навчання в їх єдності;

– дає змогу опрацьовувати більшу кількість матеріалу;

– надає можливість добирати більш цікаві й різноманітні вправи та завдання;

– унаочнює процес навчання, враховуючи індивідуальні особливості сприймання та переробки інформації;

– сприяє процесу кращого запам’ятовування;

– має здатність впливати на емоційну сферу учнів, формуючи позитивний настрій та підвищуючи мотивацію навчання;

– формує вміння й навички за рахунок індивідуалізації навчання;

– допомагає реалізувати основну функцію вчителя в умовах інформаційного суспільства.

Варто наголосити на психологічному аспекті медіа-уроку. Загальновідомий факт, що більшість людей запам’ятовує 5 % почутого і 20 % побаченого під час першого сприйняття, а зважаючи на те, що кожна людина має індивідуальні особливості психічних процесів переробки інформації, тобто є візуалами, аудіалами, а іноді навіть кінестетиками чи дистетиками, відсоткові показники можуть видозмінюватися. Тому на медіа-уроках запам’ятовуваність підвищується до 40 – 50 % [1, с. 9]. Також доведено, що на медіа-уроці підвищується мотивація навчання та активізується самостійна діяльність учнів.

Медіа-урок української мови – один з важливих елементів медіаосвіти в Україні, оскільки розвиває критично-аналітичне мислення, що допомагає орієнтуватися в інформаційному просторі, аналізувати явища та події в час прискореного науково-технічного прогресу. Такий урок сприяє вихованню національно-мовної особистості, надає можливість більш ефективно формувати мовну, комунікативну, мовленнєву та соціокультурну компетенцію в різних сферах і жанрах мовлення, повноцінно застосовувати диференційований особистісно орієнтований та розвивальний підходи, враховуючи психологічні особливості кожного учня.

Отже, медіа-урок української мови – це гіперсистема, що реалізує різноманітні авторські прийоми, удосконалює та оптимізує використання традиційних методів і засобів навчання, задовольняє вимоги сучасного інформаційного суспільства.

Ми вважаємо, що медіа-уроки української мови – форма організації навчання, що в близькому майбутньому поступово витіснятиме традиційні уроки, синтезуючи в собі вже набутий досвід з новими методами й прийомами, що зумовлює перспективність дослідження.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Босак С. Використання мультимедійних технологій на уроках української мови / С. Босак // Дивослово. – 2011. – № 10. – С. 9–11.

2. Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття») [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п

3. Радченко І. Майстер-клас: мультимедійні жанри / І. Радченко // Українська мова та література в середніх школах, гімназіях ліцеях та колегіумах. – 2008. – № 10. – С. 8–17.

4. Федоров А.В. Словарь терминов по медиаобразованию, медиапедагогике, медиаграмотности, медиакомпетентности / А.В. Федоров – Т.: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та, 2010. – 64 c.

2 Replies to “Сухарєва І.А. МЕДІА-УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ЕЛЕМЕНТ МЕДІАОСВІТИ В УКРАЇНІ”

  1. Медіа- урок дуже корисний як економічно, так і для ефективнішого навчання. Але що ви скажите про соціалізацію учнів? Чи не заважає їй медіа-освіта?

  2. kva_1991@ukr.net says:

    Повністю підтримую ідеї, які Ви виклали у своїй статті. Дійсно, мультимедійні засоби навчання зараз поступово виносяться на передній план у зв’язку з комп’ютеризацією сучасного суспільства. Але чи доцільно використовувати на кожному уроці медіа-засоби для кращого засвоєння матеріалу?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *