III курс відділення початкової освіти
Уманського гуманітарно-педагогічного коледжу
ім. Т.Г. Шевченка
Керівник: Поштарук Л.І.
Соціально-економічні реформи, проведені в нашій країні, привели до корінних змін в усіх сферах громадського життя, у тому числі й в області освіти. Кінець XX-го – початок XXI-го століть став переходом розвинутих країн світу до інформаційної епохи. Інформаційні технології, розвинена інфраструктура електронних комунікацій відіграють сьогодні вирішальну роль в усіх сферах діяльності людини.
Освіта складає основу розвитку людства. За Законами України «Про дошкільну освіту», «Про освіту», «Про вищу освіту» та ін., сучасна освіта є інтегративною, оскільки передбачає (в ідеалі) успішне вирішення різних завдань. Серед них: всебічний розвиток особистості; формування творчої та соціально-активної людини; створення умов для інтенсивного розвитку талановитих дітей та молоді; підготовка висококваліфікованих кадрів для всіх галузей господарства України [1].
Одним з пріоритетних напрямів розвитку освіти є впровадження освітніх інновацій, інформаційних технологій, а також створення індустрії сучасних засобів навчання й виховання, повне забезпечення ними навчальних закладів. Соціально – економічний прогрес залежить від здатності держави забезпечити освіту всіх членів суспільства, надати можливість кожній людині досягти успіху в сучасному світі.
Однією зі складових цього процесу є широке впровадження та використання інформаційно-комунікаційних технологій в усіх ланках освітньої галузі. Це стосується не лише навчально-виховного процесу, а й управлінської діяльності, підготовка та перепідготовка педагогічних кадрів, створення єдиного інформаційно-освітнього простору, електронних засобів навчального та загального призначення, забезпечення відповідного моніторингу стану освітньої галузі.
Основною і необхідною складовою ІТН є педагогічні програмні засоби (ППЗ). До комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання можна віднести не тільки власне програмні засоби різноманітного призначення, а й інші засоби навчання, застосування яких поєднується з використанням обчислювальної техніки, зокрема і паперові навчальні посібники [3].
Треба зазначити, що педагогічні програмні засоби не «усувають» викладача, не знижують його впливу на навчальний процес, а навпаки, вимагають працювати над створенням системи питань і задач, що передбачає конструювання відповіді, оскільки саме це сприяє розвитку умінь аналізу та дослідження. За таких умов викладач може більш активно впливати на хід навчального процесу, більш успішно здійснювати індивідуальний підхід у навчанні. Слід підкреслити, що значна частина наявного педагогічного програмного забезпечення, призначеного для навчального процесу, досить обмежена у своїх можливостях. Ефективність його застосування зросте, якщо викладачі матимуть у своєму розпорядженні пакет розвиваючих програм, і, зокрема, таких програм, які мають чітко окреслені виховні функції, враховують індивідуально-психологічні особливості студентів. При розробці педагогічних програмних засобів слід дотримуватися принципу пропорції.
Психолого-педагогічні проблеми застосування педагогічних програмних засобів навчального призначення, створення та використання комп’ютерних програм у традиційному навчальному процесі розглядаються у працях Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдака, В. С. Гершунського та ін. [2]
До основних проблем створення та застосування педагогічних програмних засобів можна віднести:
- Програмно-технічне забезпечення (не сертифіковане).
- Недостатня кількість україномовного програмного забезпечення.
- Підготовка і, особливо, перепідготовка викладацького складу.
Для вирішення цих проблем можна виконати наступні завдання:
- оснащення закладів освіти сучасними засобами інформаційних технологій, що передбачає створення комп’ютерних мультимедійних класів з комплектацією їх відповідно комп’ютерною та проекційною технікою;
- розробка навчально-методичного забезпечення курсів комп’ютерного спрямування допрофесійної підготовки та профільного навчання у вищій школі;
- удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у галузі використання засобів інформаційних технологій у власній професійній діяльності;
- створення та розвиток національної інформаційної інфраструктури та інформаційних ресурсів загальноосвітніх та вищих навчальних закладів;
- розробки й тиражування навчальної, методичної й довідкової літератури відповідного спрямування, українізації найбільш розповсюджених операційних систем та інструментальних програмних засобів, створення й тиражування вітчизняних україномовних програмних засобів.
Педагогічні програмні засоби дають можливість вивчати світ не лише за допомогою текстів та зображень, а й дозволяють створити активне кероване комунікативне середовище, у якому здійснюється навчання.
Таким чином, створювати та використовувати педагогічні програмні засоби вміє далеко не кожен педагог. Проте, після набуття необхідних знань, вмінь і навичок результат буде позитивним, а цікаві педагогічні програмні продукти не лише створять кращі умови праці вчителя, а й полегшать засвоєння навчального матеріалу та викличуть інтерес в учнів до предмету.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:
- Жалдак М.І., Лапінський В.В, Шут М.І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: Посібник для вчителів. – К.: – НПУ імені М.П.Драгоманова. – 2004. – 182 с. (стор. 6-11).
- Закон України «Про вищу освіту» // Вища школа. – 15 травня 2002. – № 86. – С. 2–4.
- Раков С.А. Дослідницький підхід у математичній освіті, пакети динамічної геометрії та динамічні опорні конспекти // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2005. – №8. – С.18-23.
Тема даної статті “Проблеми створення і використання педагогічних програмних засобів” є дуже актуальною. В статті багато розкрито позитивних і негативних рис. Цікаві педагогічні програмні засоби не лише створять кращі умови праці вчителя, а й полегшать засвоєння навчального матеріалу.