Дата зміни інформації:

Чмерук М. О. ПЕДАГОГІЧНИЙ ДИЗАЙН МУЛЬТИМЕДІЙНОГО УРОКУ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНФОРМАТИКИ

V курс, фізико-математичний факультет

викладач Г.В Ткачук

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Вчитель – це «сценарист» свого уроку. Традиційний виклад навчального матеріалу стає не цікавим для учнів і знижує їхню активність на уроці. На даному етапі педагогами в словнику активно розглядається термін “педагогічний дизайн мультимедійного уроку”. Ця педагогічна категорія є порівняно новою в педагогічній науці та практиці. Серед українських і зарубіжних дослідників, які торкалися питання застосування мультимедійних технологій при навчанні слід виокремити таких: В. Биков, Ю. Жук, М. Жалдак, Н. Морзе, Р. Гуревич, В. Шолохович, В. Афанасьєв, Ю. Батурін, Д.Белл, Н. Вінер, Л. Землянова, М. Мазур, А. Урсул, Р. Бріен, П. Росс, А. Девід, А. Уварова, Джефа Раскіна, М. Моісеєва і т.д [16, с. 21].

Педагогічний дизайн (за визначенням О.Ю. Уварова) – це зведене в систему використання знань (принципів) про ефективну навчальну роботу (учіння і навчання) в процесі проектування, розробки, оцін­ки і використання навчальних матеріалів [4].

Педагогічний дизайн засобів навчання на основі використання інформаційних технологій, базується на традиційному визначенні мети, очікуваних результатів навчання, структури уроку (загального дизайну), з урахуванням часових меж, технічної реалізації.

Але не кожний вчитель дотримується того, щоб розробити презентацію на урок відповідно до вимог.

Сутність педагогічного дизайну по­лягає в тому, що за визначеними заздалегідь завданнями і поставленою метою педагогічний дизайнер, на якого перетворюється вчитель, розробляє найбільш ефективні засоби і форми навчання.

Основною метою педагогічного дизайну є підвищення ефек­тивності і результативності представлених навчаль­них матеріалів, розширення когнітивних можливос­тей учнів, сприяння збільшенню обсягу і якості засвоюванню учнями навчального матеріалу.

Прийня­то виділяти в процесі педагогічного дизайну п’ять послідовних стадій:

1)                аналіз потреби у навчанні, постановка цілей і задач і визначення бажаних результатів;

2)                планування стилю оформлення;

3)                безпосереднє створення на основі дизай­нерських проектів;

4)                реалізація створених навчальних матеріалів у процесі навчання;

5)        оцінка ефективності матеріалів, які піддають­ся перевірці і за потреби коректуються.

Педагогічний дизайн як діяльність зі створення ефективних і результативних освітніх ресурсів і на­вчальних матеріалів ґрунтується на певних принци­пах. Найбільш загальними й основними є наступні принципи педагогічного дизайну:

  • принцип індивідуалізації;
  • принцип мультимедійного представлення інформації;
  • принцип системності;
  • принцип естетичності;
  • принцип інтерактивності;
  • принцип ергономічності.

Під час проведення мультимедійного уроку з інформатики, навчально-виховний процес визначається такими перевагами:

  1. Матеріал краще сприймається учнями, зростає їх зацікавленість.
  2. Відбувається індивідуальний розвиток творчих здібностей (залучення школярів до створення проектів-презентацій).
  3. Скорочуються види робіт, що втомлюють учня, використання різних аудіовізуальних засобів (музика, графіка, анімація) з метою підвищення активності учнів, уможливлюють динамічне подання матеріалу.
  4. Забезпечують умови для формування самооцінки учня та його самостійної праці [5].

Цінністю застосування презентації у навчально-виховному процесі є:

  • всебічний розвиток учня;
  • більш ефективне використання навчального часу;
  • можливість зворотного зв’язку з кожним учнем;
  • наочність подання навчального матеріалу;
  • розвиток просторового мислення;
  • пошук цікавої інформації;
  • чітка мотивація навчання шляхом активного діалогу учні з комп’ютером;
  • згуртованість колективу за рахунок роботи в групах [2].

Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, які використовують на уроках інформатики можна визначити так:

  • Поставлення завдання перед учнями.
  • Активізація навчальної діяльності учнів, за рахунок різних форм роботи з використанням презентації.
  • Різні форми подання інформації.
  • Створюється навчальне середовище, яке забезпечує «занурення» учня в уявний світ [1].

Порівнюючи мультимедійний урок із традиційним, слід визначити такі перваги:

  • зміст поданого матеріалу, дозволяє повернутися до тих питань, які вже розглядалися, учні в своїй пам’яті можуть відтворити матеріал;
  • презентація це короткий конспект і опора для доповідача  (вчителя, учня);
  • можливість застосовувати мультимедійні ефекти у презентації, що дозволяє зосередити увагу учня на головному і сприяти кращому запам’ятовуванню інформації;
  • швидке створення електронних копій презентації та відправлення електронною поштою.

Отже, з вище поданого матеріалу можна зробити висновок, що у процесі вивчення інформатики, мультимедійний уроку є невід’ємною складовою навчально-виховного процесу, а особливо має велику перевагу над традиційним уроком [3].

Список використаних літературних джерел:

  1. Кокарєва С.В. Педагогічний дизайн мультимедійного уроку [Текст] / С. В. Кокарєва // Завуч. – 2007. – №17. – С. 22 –25.
  2. Костікова О.О. Мультимедійні технології на уроках [Текст] / О.О. Костікова // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2010. – № 9. – С. 26 – 28.
  3. Нікул Ю. П. Використання мультимедійних навчальних засобів [Текст] / Ю.П. Нікул // Директор школи Україна. – 2013. – № 4. – С. 48 –51.
  4. Уварова А.Ю. Педагогический дизайн [Текст] / А.Ю. Уварова // Информатика. – 2003. – №30. – С. 2 – 31.
  5. Чабанна Н. Г. Мультимедіа на уроці [Текст] / Н.Г. Чабанна // Завуч. – 2008. – №27. – С. 13 – 14.

One Reply to “Чмерук М. О. ПЕДАГОГІЧНИЙ ДИЗАЙН МУЛЬТИМЕДІЙНОГО УРОКУ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНФОРМАТИКИ”

  1. Anastasiya says:

    Використання мультимедійних засобів у навчальному процесі звісно сприяє активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, сприяє підвищенню інтересу до навчального матеріалу. Хоча дана проблема розглядається в різних сферах освітньої діяльності, але і досі вона є актуальною та залишає багато питань.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *