Дата зміни інформації:

Кривко О.І. ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ КОЛАБОРАТИВНОГО НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ІНФОРМАТИКИ

V курс, факультет педагогічної освіти

Кисельова О. Б., канд. пед. наук,

Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради, Харків

 На сучасному етапі швидкого розвитку новітніх інформаційних технологій та їх упровадження у всі сфери життєдіяльності людини постає проблема пошуку нових форм організації навчання, які будуть враховувати інтереси сучасної науки та ґрунтуватися на застосуванні інтерактивних методів, ефективної взаємодії учнів між собою. Останнім часом увагу дослідників все більше привертає навчання у співробітництві (колаборативне навчання) за підтримки комп’ютерних програм та веб-сервісів, використання яких надає можливість оптимально поєднувати найкращі здобутки традиційної освітньої системи та інформаційно-комунікаційні технології.

Теоретичними та практичними засадами організації колаборативного навчання займалися такі вчені, як Н. Дементієвська, В. Дьяченко, Х. Лійметс, Н. Морзе, Ж. Піаже, О. Савченко, В. Ягупов, О. Ярошенко та інші, а над дослідженням питань щодо використання Інтернет-технологій в освітньому процесі, зокрема сервісів Google, працювали Н. Балик, Л.Білоусова, Н. Діментієвська, М. Золочевська, О. Кисельова, Н. Морзе, Є. Патаракін, Н. Хміль та інші. На підставі аналізу наукових праць нами з’ясовано, що навчання у співробітництві з використанням сервісів Інтернет має значний дидактичний потенціал, який можливо успішно реалізувати у загальноосвітніх школах. Особливої актуальності набуває проблема використання Інтернет-технологій, зокрема сервісів Google, у процесі колаборативного навчання старшокласників при вивченні інформатики, що й становить мету даної роботи.

Стратегія collaborative learning є поширеною моделлю партнерства в навчанні. Співпраця вимагає розподілу завдань між учасниками робочої групи, де кожен відповідає за окрему частину висвітлення проблеми за подальшого їх результативного поєднання для досягнення поставленої мети. Спостерігається акцентуалізація не на індивідуальному завершенні завдання, а на динаміці розвитку співпраці у рамках колаборативної групи [2].

Розглянемо використання Інтернет-технологій, зокрема сервісів Google, під час діяльності учнів у проекті «Мій безпечний Інтернет», метою реалізації якого є усвідомлення наявності небезпек у Мережі, розробка класифікації загроз та формулювання стратегії щодо боротьби з ними. Даний проект старшокласники розробляють за допомогою сервісів Google, які орієнтовані на взаємодію людей в мережі. Так, школярі сумісно створюють, редагують і обговорюють документи, таблиці, презентації (Google Docs), опитувальні Google-форми для перевірки результату діяльності учнів у проектній діяльності та їхні враження щодо виконаної роботи.

Перш за все, вчителю було необхідно створити майданчик для організації колаборативного навчання учнів в проектній діяльності, а саме:  Google-сайт (https://sites.google.com/site/mijbezpecnijinterneta/), який допоміг учням познайомитися з проектом, його етапами, цілями та завданнями. Так, на початку розробки проекту учні проходили анкетування щодо виявлення вмінь до співпраці, а по закінченню – щодо результатів роботи над проектом. Педагог мав можливість керувати роботою школярів, відстежувати їх активність, успіхи та оцінювати отримані результати.

Корисним у проекті «Мій безпечний Інтернет» виявися сервіс Google для створення і демонстрації презентацій, за допомогою якого можна організувати спільну діяльність учнів. Так, старшокласники в колаборативних групах розробляли презентацію, в якій відобразили результати своїх досліджень, розподіливши відповідно обов’язки: один учень пише актуальність та мету проекту, другий – ставить завдання, яке необхідно виконати, третій – створює діаграми, малюнки, а четвертий – формулює висновки тощо [1].

Крім того, з використанням Google-документів, Google-календаря, Google-органайзера, блогу та Google-форм вчитель може планувати колективне взаємооцінювання отриманих результатів, зворотний зв’язок з учнями, відстежувати успіх школярів у проекті, дати їм змогу оцінити не тільки свою роботу, але і діяльність інших груп, проводити опитування щодо актуальності обраної теми, щодо вражень від участі в проектній роботі тощо.

Отже, використання сучасних Інтернет-технологій, зокрема сервісів Google, забезпечує ефективну колаборативну роботу учнів старших класів, яка не обмежується просторовими та часовими рамками організації співпраці та навчальної взаємодії. Старшокласники мають можливість виконувати сумісні проекти, обговорювати їх, публікувати результати в мережі Інтернет, з метою подальшого аналізу створювати звідні таблиці і діаграми, а також проводити тестовий контроль і самоконтроль навчальних досягнень. У результаті колаборативного навчання з  використанням сервісів Google в учнів формуються позитивні самоосвітні мотиви, вміння цілепокладання, планування, рефлексії, самоконтролю, комунікативні здібності, здатність до ефективної взаємодії з іншими людьми.

Список використаних джерел

  1. Кисельова О.Б. Сервіси Google як  засіб організації співпраці учнів на уроках інформатики / О.Б. Кисельова, О.І.Кривко // Матер. Всеукраїнської науково-практичної Iнтернет-конференції [„Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку”], (Черкаси, 14-20 березня 2016 р.). – Черкаси, 2016. – Режим доступу:http://conference.ikto.net/public/accepted/.
  2. Лещенко М.П. Колаборативний підхід до розвитку ІКТ-компетентностей учителів і учнів загальноосвітніх навчальних закладів / М.П. Лещенко, І.І. Капустян // Інформаційні технології і засоби навчання. –2012. – №5 (31). – Режим доступу: http://www.journal.iitta.gov.ua.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *