Дата зміни інформації:

Конофольська В. ВИКОРИСТАННЯ МООС-ТЕХНОЛОГІЙ В ІНКЛЮЗИВНІЙ ОСВІТІ

IV курс, Факультет інформатики

Струтинська О.В., канд. пед. наук, доцент

Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

м. Київ

Сучасний етап інформатизації освіти пов’язаний із широким впровадженням у систему освіти методів і засобів інформаційно-комунікаційних (ІКТ), а також створенням на цій основі комп’ютерно-орієнтованого інформаційного середовища. Одним із перспективних напрямів використання ІКТ в освіті є МООC-технології.

МООC (Massive open online course – масовий відкритий онлайн курс) – інноваційна форма навчання [1]. Первинною метою використання MOOC  є “відкрити” освіту і  надати вільний доступ до  вищої освіти для великої кількості студентів з різних країн.

Модель MOOC є відносно простою. Як видно з назви, ці курси доступні для всіх, у будь-якому місці, в будь-який час, якщо в студентів є доступ до комп’ютера та мережі Інтернет. MOOC, як правило, включають в себе відео-уроки, завдання із зворотнім зв’язком, лекційний матеріал та дискусійні форуми, що дозволяє студентам з усього світу взаємодіяти між собою.

Оскільки спершу курси були орієнтовані лише на студентів, досить велику частку аудиторії MOOC складає молодь. Особливо важливим є використання даної технології для людей, які не можуть отримати доступ до освіти через певні проблеми із здоров’ям або через віддалене місце проживання. Таким чином MOOC-технологію можна ефективно застосовувати в інклюзивній освіті. Розглянемо детальніше напрями їх використання.

Згідно з дослідженням Британської агенції освітніх комунікацій і технологій (British Educational Communications and Technology Agency) використання ІКТ у загальноосвітніх навчальних закладах для підтримки діяльності учнів з особливими потребами сприяє розвитку їх активності, спілкуванню, участі у різних видах навчальної діяльності впродовж уроку, підвищує ефективність навчального процесу. Зокрема, агенція визначає основні переваги використання ІКТ в інклюзивній освіті [2]:

–       сприяння автономності роботи учнів, їх незалежний доступ до освітніх послуг;

–       доступ учнів з обмеженими можливостями до даних на рівні з іншими, зокрема, через мережу Інтернет;

–       можливість виконувати навчальні завдання в зручному доступному темпі;

–       розширення спектру навчальних завдань відповідно до індивідуальних можливостей і навичок;

–       можливість для учнів продемонструвати власні досягнення іншими шляхами, окрім традиційних, розкрити потенціал;

–       полегшення процесу спілкування та взаємодії з однолітками, педагогами та іншими соціальними групами;

–       мотивація учнів до розширення й поглиблення сфери пізнавальних інтересів, задоволення власних пізнавальних потреб.

Усі ці можливості також властиві МООС-технологіям, а отже їх впровадження в інклюзивне навчання дозволить охопити більшу аудиторію користувачів і забезпечити розширення спектру можливостей для усіх категорій студентів.

Незважаючи на всі переваги впровадження подібних технологій в навчання, існує ряд питань, які досі не вирішені. Серед них:

–       адаптація курсів для усіх категорій користувачів (наприклад, супровід відео-матеріалів субтитрами, мовою жестів, аудіо тощо);

–       уніфікація певних базових курсів, впровадження стандарту розробки таких курсів;

–       методичне обґрунтування використання навчальних матеріалів у рамках інклюзивної освіти як частини освіти загалом.

На теперішній час, курси MOOC не можуть повністю замінити звичайні курси ні вищої, ні середньої освіти. В основному їх використовують як додаткові ресурси для студентів  і викладачів. Оскільки вони не є обов’язковими, то їх повне проходження вимагає певної мотивації та старанності, які є не в кожного студента чи учня.

Однак, впровадження курсів як альтернатива окремих частин навчального матеріалу в інклюзивній освіті, цілком реальне і перспективне. Це дозволить не лише урізноманітнити навчальний процес, а й більш індивідуалізувати навчання для кожної дитини.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Кухаренко В.Н. Инновации в  E-learning: массовый открытый дистанционный курс  / В.Н.  Кухаренко  // Высшее образование в России. — 2011. — № 10. — С. 93–99.

BECTA ICT Research [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.becta.org.uk/page_documents/research/wtrs_ictsupport.pdf

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *