Дата зміни інформації:

Онищенко А.С. ДИДАКТИЧНІ МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ІКТ В НАВЧАННІ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

ІІІ курс, спеціальність «Початкова освіта»

Степаненко А.І, магістр педагогічної освіти

ВП «Лисичанський педагогічний коледж

 Луганського національного університету

імені Тараса Шевченка»

Лисичанськ

Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) – невід’ємні складові сучасного суспільства. Основний вид використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання це їх інтеграція в певні уроки початкової школи. У динамічній, цікавій формі школярі опановують комп’ютерні засоби, набувають початкових умінь й навичок управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, а також розвивають пам’ять, логічне мислення, просторову уяву, творчі здібності.

Сьогодні провідне місце у викладанні предметів в початковій школі займають  традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів [1, с. 302].

 Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють:

  • забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;
  • зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
  • підвищити унаочненість навчального процесу;
  • забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
  • індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття;
  • моделювати досліджувані процеси або явища;
  • організувати колективну й групову роботи;
  • здійснювати контроль навчальних досягнень;
  • створювати сприятливу атмосферу для спілкування.

Учителю застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця:

  • готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо), батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів на педрадах, засіданнях МО, семінарах тощо;
  • обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію [2, с. 37].

Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.

Як показує практика, якість знань учнів підвищувалася, коли вони самостійно засвоювали навчальний матеріал, використовуючи ПК, а вчитель при цьому виконував роль організатора і координатора навчального процесу.

У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить, складає план уроку, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. Основні професійні інструменти вчителя початкових класів – це дитяча книжка (у тому числі і підручник) і живе усне мовлення, розраховане на сприйняття учнями молодшого шкільного віку [3].

Методика застосування комп’ютера на уроках з різних предметів, у різні періоди навчання (не однакові вікові групи) не може бути однаковою. Адже і саме використання комп’ютера виконує тоді різні психологічні і педагогічні завдання.

Можна використовувати комп’ютер, починаючи з 1 класу, на різних типах уроків: засвоєння нових знань; узагальнення і систематизація знань; комбіновані уроки [4, с. 24].

Розглядом можливостей використання комп’ютера для розвитку мовленнєвої діяльності молодших школярів є вишукування зв’язків, які можна налагодити під час комп’ютерного навчання, а також допомога, яку надасть комп’ютер (в процесі такого використання вчителю для формування конкретних навичок).

Література

1. Все про молодшого школяра: книга для батьків про те, як виховувати і навчати дітей / [під ред. чл. кор. РАВ, проф. Н.Ф. Виноградової]. – М.: Вентана Граф, 2004. – 400 с.

2. Ксензова Г. Ю. Інноваційні технології навчання і виховання школярів / Ксензова Г. Ю.   – Харків : Шкільний світ, 2005. – 128 с.

3. Телекомунікаційні технології у навчальному процесі: методичні рекомендації [Електронний ресурс] – Режим доступу до посіб.: http://psy science.com.ua / Recommendation.

4. Фарбер Д. А. Молодший школяр: розвиток мозку і пізнавальна діяльність / Фарбер Д. А. – К. : Вентана Граф. – 2002. – 32 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *