ІІ курс, факультет фізики, математики та інформатики
Стеценко Н.М.,канд.пед.наук, доцент
Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини
Умань
Нова епоха, у яку вступило наше суспільство, характеризується бурхливим розвитком інформаційно-комунікаційних технологій, швидкою зміною видів людської діяльності, формуванням нового типу споживача інформації. В умовах інформаційного суспільства кожна людина «пропускає» через себе величезний потік інформації за дуже короткий час, і цей потік зростає в геометричній прогресії. Учневі важко визначитися, яка інформація є важливою, а яка – ні, як ефективно працювати з отриманою інформацією, як її оцінювати, тощо. Тому формування інформаційної культури школяра має важливе значення для його розвитку та самовдосконалення.
Формування інформаційної культури учнів здійснюється як в процесі навчальної діяльності на уроках, так і в позанавчальний час.
Під час уроків з інформатики учні здобувають інформатичні знання, опановують навички роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями, але ця робота повинна продовжуватися і на інших уроках, на яких повинно здійснюватися виховання культури «споживання» інформації, розвиток комунікативних здібностей в інформаційному просторі, формування в учнів потреби постійного пошуку інформації з різних предметів, використання електронних підручників, посібників, методичних матеріалів у навчальному процесі.
Позанавчальний час також має потенційні можливості для формування інформаційної культури школярів. Насамперед, це організація самостійної роботи учнів по збору, зберігання та передачі інформації, спілкування в соціальних мережах, ведення блогів, персональних сайтів, тощо. Важливо знайомити дітей з кращими зразками інформаційної продукції, навчити правилам спілкування в інформаційному просторі за допомогою спеціально організованих тренінгів. Учнів бажано спонукати до віртуальних подорожей країнами, музеями світу, «відвідувати» виставки. Вони повинні навчитися адекватно реагувати на виклики інформаційного суспільства і приймати правильні рішення.
Підлітковий вік характеризується не досить сильним вольовим та емоційним контролем, імпульсивністю поведінки, що робить дітей цієї категорії особливо вразливими у віртуальними просторі. Тому формування інформаційної культури учнів основної школи дозволить їм уникнути небезпек інформаційного простору, серед яких найбільшою небезпекою вважається інтернет-залежність.
Учням основної школи потрібно створити такі умови, щоб максимально змістовно наповнити і розвинути їх інформаційний простір, систематично і послідовно розвивати у них навички взаємодії з інформаційним середовищем, моделювати власну поведінку, створювати і використовувати персональні програмні продукти, оцінювати інформацію з точки зору достовірності, повноти, авторитетності джерела, прагнення до коректного та корисного спілкування у віртуальному світі.