IV курс, факультет інформатики
Малежик П.М.,канд. фіз.-мат. наук, ст. викладач
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Київ
Державний стандарт не обмежує вчителів інформатики у виборі ПЗ, а необхідність розвитку інформаційної культури в учнів лише спонукає до пошуку вільнопоширюваного ПЗ. Проте, досліджуючи зміст підручників, часто увага учнів акцентується лише на ОС Windows різних версій та відповідному стандартному ПЗ для цієї ОС. Робота з альтернативними програмними продуктами не передбачається. Лише в разі відмінності ОС в школі та вдома діти можуть цікавитись роботою в різних ОС та сумісністю, що трапляється нечасто.
Державний стандарт побудовано за лінійно-концентричним принципом, що передбачає 2 змістові рівні [1]. На першому рівні (5-7 класи) «не ставиться завдання глибокого та вичерпного вивчення ІКТ, а зроблено акцент на набутті навичок їх практичного застосування, а також на розвивальній спрямованості навчання». Другий рівень (8-9 класи) зорієнтований на «формування предметних та ключових ІКТ-компетентностей».
Тому, на нашу думку, доцільно на першому рівні сформувати в учнів стійкі знання і вміння роботи в стандартних програмах (наприклад, MS Office), а також закласти учням розуміння призначення таких програм, а на другому рівні – закріплювати практичні вміння роботи не лише в стандартних ПЗ, а й в різноманітних вільнопоширюваних продуктах; спонукати до порівняння вивченого з новим, сприяння до аналізу, визначення переваг та недоліків, хоча б із погляду користувача. Все це сприятиме розвитку критичного мислення.
Для конкретики простежимо як вивчається тема «Служби Інтернету», а саме поштова служба. Вона входить до розділу «Комп’ютерні мережі», якому приділена значна увага (табл.1).
Таблиця 1. Розподіл навчальних годин на вивчення розділів програми
№ | Назва розділу | Класи і кількість годин | |||||
55 кл. | 66 кл. | 77 кл. | 88 кл. | 99 кл. |
Всього |
||
4 |
Комп’ютерні мережі |
– |
8 |
4 |
_- |
17 |
29 |
Розглянемо детальніше вимоги до знань учнів у кожному класі. Так, у 6му класі формується лише загальне уявлення про поняття «електронна пошта». Про неї згадується в темі «Основні служби Інтернету», та учні мають лише описувати призначення цієї служби, фактичних практичних умінь від дітей не вимагається на даному етапі.
У 7-му класі всі 4 години присвячені суто електронному листуванню, до вмінь які мають бути сформовані в учнів після опанування цією темою належать: вміння реєструвати поштову скриньку на сервері електронної пошти, використовуючи веб-інтерфейс та працювати з електронними повідомленнями. Учні працюють лише з веб-інтерфейсом, не залучаючи, окрім браузера інших програмних засобів.
У 9-му класі вивчення поштової служби зводиться до згадування її призначення та протоколів, які її обслуговують, в темі «Сучасні сервіси Інтернету» розділу «Мережні технології». Вимоги до практичних навичок саме роботи із поштою не згадуються в цьому розділі.
Отже, можна зробити висновок, що поняття «поштовий клієнт» не було введено за весь шкільний курс інформатики, а навички роботи з такими ПЗ не сформовані в учнів. Таким чином, із кругозору учнів, як досвідчених користувачів, випадає ціла категорія програмних засобів, що мають низку переваг перед веб-сервісами. Таких як:
Економія трафіку, а в разі погодинної оплати за інтернет – часу, оскільки для прочитання або написання листа не обов’язково перебувати в онлайні. У разі помегабайтної оплати трафіку, не потрібно оплачувати зайвий трафік, що витрачається на завантаження реклами, новин, оголошень, тощо та вмісту веб-сторінки з формою входу в поштовий акаунт користувача (навіть для сервісу Gmail, де цей трафік є мінімальним серед інших популярних поштових сервісів).
Стабільність доступу, всі дані про листування зберігаються на особистому комп’ютері користувача і убезпечені від збоїв бази даних на веб-сервісі, що може призвести до зникнення листів у поштовій скриньці.
Економія часу, якщо у людини є кілька адрес електронної пошти, за допомогою одного поштового клієнта він може одночасно працювати з усіма паралельно.
Можливість миттєво відстежувати надходження нових повідомлень на кілька електронних адрес, без необхідності відривати паралельно додаткові вкладенки браузера (що забирає велику кількість оперативної пам’яті, особливо у Google Chrome) або переключатися між вже вікритими.
Тому, на нашу думку, важливо ознайомити учнів із «яскравими представниками» цієї категорії, сформувати не лише навички роботи, а й спонукати до порівняльного аналізу. Так, для прикладу можна зіставити стандартний для ОС Windows – Outlook Express та вільнопоширюваний поштовий клієнт Thunderbird із відкритим вихідним кодом.
Характерними відмінними рисами і перевагами Thunderbird є:
- Кросплатформенність. Надаються офіційні збірки для Microsoft Windows, Mac OS X, Linux, причому набір можливостей на всіх платформах однаковий. Існують збірки для FreeBSD, Solaris, OpenSolaris та ін. [2].
- Розширюваність. Розширення додають нові можливості чи дозволяють модифікувати існуючі налаштування. Механізм розширень дозволяє користувачу вибрати саме ту функціональність, яка необхідна йому для комфортної роботи при цьому не займаючи робочий простір і ресурси функціями, які не потрібні користувачу або використовуються дуже рідко.
- Спам-фільтр. У поштовий клієнт вбудований механізм розпізнавання спаму у вмісті. Можна позначати листи, які є спамом, натисканням великої кнопки «Спам», тим самим «навчаючи» Mozilla Thunderbird. При великому потоці листів (від 200) вже на наступний день можна побачити, що механізм відсіювання спаму дійсно працює. [2].
- Дозволяє при обмеженні на обсяг трафіку завантажувати тільки заголовки листів, має високоефективну антиспам-систему, при необхідності використовує сертифікати, цифрові підписи та інші засоби захисту.
Отже, аналізуючи державний стандарт та підручники на предмет вивчення теми поштової служби Інтернету та сформованості в учнів навичок роботи із поштовими клієнтами, можна дійти висновку, що існує необхідність роботи і порівняльного аналізу такого ПЗ на другому змістовному рівні (конкретно в 9-му класі в темі «Мережні технології»).
Список використаних джерел
- Програма курсу інформатика 5-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів (для учнів, які вивчали інформатику в 2-4 класах) – 02 лютого 2016. – №73. – с. 2, 3. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/programa-informatika-5-9.pdf
- Сравнение почтовых клиентов Outlook Express,The Bat! Gmail и Mozilla Thunderbird. Часть 2 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://monobit.ru/sravnenie-pochtovyh-klientov-outlook-express-the-bat-gmail-i-mozilla-thunderbird-chast-2.html