IV курс, факультет фізики, математики та інформатики
Паршукова Л. М., старший викладач
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
З розвитком комп’ютерних технологій та інформаційного суспільства все частіше постає питання про застосування різного програмного забезпечення не тільки на уроках інформатики, а й на уроках математики, фізики, хімії біології. З метою зацікавлення учнів на уроці математики вчитель може використовувати програми для побудови графіків, показу презентацій, малюнків і таблиць. Але частіше всього комп’ютером користується лише вчитель на відкритих уроках, а дуже хотілося б, щоб ними користувалися й учні для кращого розуміння навчального матеріалу.
Темою, на яку вчителі математики найчастіше звертають увагу та до якої завжди повертаються для детального вивчення, є « Графіки функцій». Для більш детального пояснення теоретичного матеріалу використовуються, зазвичай, такі програмні засоби, як GRAN-1 та GRAN-2D. Вони найбільше зрозумілі учням в порівнянні з іншими програмами та легкі у використанні.
Для побудови графіків функцій за допомогою програми GRAN-2D потрібно, використовуючи елемент панелі задач «Створити» – «Графік функції» пункту «Об’єкт», увести потрібну нам функцію за допомогою спеціальних позначень , зрозумілих для даної програми, вибрати необхідний тип залежності функції (явна, параметрична чи в полярних координатах), колір, тип та товщину лінії, і натиснути команду «Застосувати». Після цього повинно з’явитися зображення графіка функції, який ми задали.
Для розв’язання системи рівнянь графічним способом за допомогою програми GRAN-1 потрібно, використовуючи послугу «Створити» пункту «Об’єкт», увести потрібні нам рівняння, вибрати неявний тип залежності та колір лінії, і натиснути команду «ОК». Після цього повинно з’явитися зображення графіка розв’язку нашого рівняння.[1]
Прикладів можна навести дуже багато.
Приклад 1. Побудуйте графік функції у = │х + 1│.
Для побудови графіка функції у = │х + 1│ спочатку потрібно побудувати графік функції у = │х │, а тоді змістити цей графік вздовж осі ОХ на одну одиницю вліво. У програмі GRAN-2D, коли ми вдало задамо параметри нашого рівняння, то отримаємо зображення двох функцій, тобто штрих-пунктрирне відображення графіка функції у = │х │ та його зміщене зображення у = │х + 1│.
Приклад 2. Розв’яжіть систему рівнянь графічним способом.
Знайдемо координати точок перетину графіків рівнянь системи з осями координат:
x | 0 | 2 |
y | -4 | 0 |
x | 0 | -1 |
y | 2 | 0 |
Побудуємо графіки запропонованих рівнянь. Як видно з розв’язку, графіками є паралельні прямі, вони не мають спільних точок. Отже, система рівнянь розв’язків не має. У програмі GRAN-1 учні можуть пересвідчитись у вищенаведених висновках та наочно продемонструвати графік. [2]
Такі приклади можна використовувати на уроках алгебри і пропонувати подібні учням, враховуючи тему, яка вивчається на уроці. Проте слід брати до уваги різний рівень знань учнів. Тому що деякі з них можуть одразу зрозуміти матеріал та без проблем користуватись програми, коли інші не можуть зрозуміти окремі елементи даної теми. Таким учням потрібно більш детально описати дію програми та практикувати з ними якнайбільше прикладів, в залежності від часу, відведеного на вивчення даних програмних засобів.[3]
Список використаної літератури
- Горох О. Комп’ютер на уроці математики//Математика. -2007р., с. 7-12
- Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас. За редакцією З.І.Слєпкань. – Х.: «Гімназія», 2002. – 144 с.
Слєпкань З. І. Методика навчання математики: Підруч. для. студ. мат. спеціальностей пед. навч. закладів. – К.: Зодіак-ЕКО, 2000. – 512