IV факультет фізики, математики та інформатики
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Жмуд О. В., к.п.н., ст. викладач
У зв’язку з активним розвитком інформаційних технологій та їх впровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасних школярів. Одним із предметів, де найбільш виправдано використання комп’ютера – математика
Уроки з комп’ютерною підтримкою викликають велику зацікавленість учнів, дозволяють урізноманітнити види діяльності, дають можливість ефективно використовувати диференційований підхід у навчальному процесі.
На даний час вже є розроблена значна кількість педагогічних програмних засобів (ППЗ), які дозволяють за допомогою комп’ютера розв’язувати різноманітні математичні задачі. Досить поширеним педагогічним програмним засобом, який застосовують вчителі математики на своїх уроках є комплект програм GRAN (GRAN1, GRAN-2D та GRAN-3D). Дані ППЗ не є складними у використанні, мають зручний інтерфейс, що дає змогу вчителю використовувати його на уроках у середній школі.
Програмно-методичний комплекс GRAN1 був створений авторським колективом під керівництвом академіка АПН України, доктора педагогічних наук, професора М.І. Жалдака [3, с.13].
Програма GRAN1 (GRaphic ANalysis) призначена для графічного аналізу функцій які можуть бути задані як у декартових так і у полярних координатах [1]. Учні мають змогу, використовуючи дану програму, графічно розв’язувати рівняння, нерівності та їх системи з однією чи двома змінними, наближено визначати корені многочленів, а також досліджувати границі числових послідовностей, функцій та ін. [3, с.143]. Як бачимо така програма може застосовуватися при вивченні багатьох тем з математики та надає навчанню дослідницького характеру. Проаналізувавши використання даного програмного засобу на уроках математики, ми виділили наступні переваги:
- індивідуалізація навчання;
- дослідницький характер навчання;
- унаочнення теоретичного матеріалу;
- економія часу [2, с.216].
GRAN-2D (GRaphic Analysis 2-Dimension) – програма для графічного аналізу систем геометричних об’єктів на площині [1]. Використовуючи її учні можуть також будувати графіки функцій, що містять змінну під знаком модуля. Наведемо приклад побудови графіка функції , використовуючи програмний засіб GRAN-2D. Для початку, необхідно послідовно здійснити такі дії: «Створити» «Графік функції», які ми обираємо в пункті «Об’єкт», далі необхідно ввести функцію та вибрати потрібний нам тип залежності функції (явна, параметрична чи задана в полярних координатах). Також ми можемо задати колір, тип та товщину лінії. Після усіх виконаних кроків потрібно натиснути команду «Застосувати». Результатом буде графік зображений на мал. 1.
Мал. 1
GRaphic Analysis 3-Dimension (GRAN-3D), дана програма призначена для графічного аналізу просторових (тривимірних) об’єктів [1]. Програма GRAN-3D надає змогу оперувати у просторі такими геометричними об’єктами, як точка, відрізок, ламана, площина, многогранник, поверхня обертання та довільна поверхня. За допомогою неї учні можуть здійснювати паралельне перенесення, поворот та деформацію об’єктів, а також в програмі є функція яка здійснює переріз опуклих многогранників площинами. Як приклад розглянемо побудову многогранника. Для створення такого типу об’єкта потрібно здійснити такі дії: «Об’єкт» «Створити» «Многогранник», такі дії призведуть до появи вікна «Конструювання об’єкта» (мал. 2). Засобами GRAN-3D можна створити будь-який довільний многогранник.
Отже, використання вчителем на уроках математики програмно-методичного комплексу GRAN забезпечує набуття учнями глибоких та міцних знань, а також розвиває в учнів творчі та інтелектуальні здібності, вміння самостійно здобувати нові знання та працювати із різними видами інформації.
Список використаних джерел
- Жалдак Микола Іванович [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http://www.zhaldak.npu.edu.ua
- Бевз Г.П. Алгебра: Проб. підручник для 7-9 кл. серед. шк. / Г.П. Бевз– К: Освіта, 1996. – 303 с.
- Жалдак М.І. Компютер на уроках математики: Посібник для вчителів / М. І. Жалдак – К.: Техніка, 1997. – 304 с.
- Жалдак М.І. Комп’ютер на уроках геометрії: Посібник для вчителів / М.І. Жалдак, О.В. Вітюк – К.: РННЦ «ДІНІТ», 2004. – 168 с.