ІІІ курс, факультет фізики, математики та інформатики
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
Створення та ефективне функціонування єдиного інтерактивного інформаційного простору в сучасних умовах стає одним з найважливіших умов прогресивного розвитку суспільства. В історичній перспективі саме якісні стрибки в формуванні та наповненні інформаційного простору ставали вирішальним чинником поступального розвитку всіх сфер життєдіяльності суспільства. Зростання інформаційної складової в обміні знаннями, пізнанні природи, розвитку науки, техніки, культури сприяє ефективному підвищенню матеріального рівня соціально-економічного розвитку світового співтовариства. Стосовно сфери освіти стратегічною метою формування єдиного інформаційного простору можна вважати впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в практику освітнього процесу. На думку багатьох фахівців розвиток сучасних ІКТ є одним з ключових напрямків науково-технічного прогресу. Міжгалузевий характер ІКТ та наявність істотних передумов для їх використання в розвитку наукових досліджень за багатьма технологічними напрямками і різних сфер людської діяльності в сукупності вносять визначальний внесок в розвиток науково-технічного прогресу в XXI столітті.
Сучасні ІКТ у сфері освіти відіграють роль критичних базових інформаційних технологій, оскільки саме вони є основою освітніх технологій, які використовують ресурси інформаційно обчислювальної техніки і утворюють технологічну інфраструктуру навчального закладу. Вони забезпечують створення на основі інфраструктури телекомунікаційних мереж освітніх установ розподілених баз освітніх технологій.
Основні напрями та проблеми створення і розвитку єдиного інформаційного освітнього простору полягають у наступному:
- Оснащення навчальних закладів сучасними технічними засобами. Рішення цього першочергового завдання стримується головним чином організаційно-економічними чинниками, пов’язаними з тим, що інформатизація в малих масштабах виявляється неефективною, а збільшення масштабів інформатизації надмірно дорогим і не дає швидкої віддачі. Все більш актуальною стає проблема реалізації освітніх ІКТ в інваріантних середовищах і стандартах.
- Підготовка кваліфікованих спеціалістів та створення необхідних умов для їх роботи.
- Організаційні заходи. Створення єдиної системи інформаційних ресурсів неможливе без постійного контролю з боку відповідних державних, регіональних і муніципальних структур, а так само координуючого участі педагогічної і наукової громадськості, вираженого в різних формах.
- Переведення освітніх ресурсів на електронні носії. Вирішення цієї проблеми дозволить створити реальні можливості доступу до освітньої інформації для усіх охочих. Удосконалення існуючих технологій такого перекладу залишається однією з актуальних проблем розвитку ІКТ у сфері освіти.
- Інтеграція національних освітніх ІКТ у світовий інформаційний простір.
Використання ІКТ сприяє: індивідуалізації навчально-виховного процесу з урахуванням рівня підготовленості, здібностей та індивідуально-типологічних особливостей засвоєння матеріалу, інтересів і потреб учнів; зміні характеру пізнавальної діяльності учнів у бік її більшої самостійності та пошукового характеру; стимулювання прагнення учнів до постійного самовдосконалення і готовності до самоосвіти; розширення можливостей встановлення та опрацювання міждисциплінарних зв’язків; підвищенню гнучкості, мобільності навчального процесу, його постійному і динамічному оновленню.
Список використаних джерел:
- Ставицька І. В. ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ [Електронний ресурс] / І. В. Ставицька // Сайт КПІ. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103.
- Козлакова Г.О. Теоретичні і методичні основи застосування інформаційних технологій у вищій технічній освіті: Монографія. – К. : ІЗМН, ВІПОЛ, 1997. – 180 с.
- Коваль Т.І. Підготовка викладачів вищої школи: інформаційні технології у педагогічній діяльності : навч.-метод. посіб. / Т.І. Коваль. – К. : Вид. центр НЛУ, 2009. – 380 с.