І курс, факультет фізики, математики та інформатики
Жмуд О.В., доцент кафедри інформатики та ІКТ
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
В даний час інформаційно-комунікаційні технології здобувають рішучу перемогу в сфері освіти в усьому світі. У більшості шкіл і у всіх вузах функціонують комп’ютерні середовища навчання, створені мережі підвищення кваліфікації педагогів і викладачів, є сотні порталів відомих університетів та фондів, які пропонують відкриті освітні ресурси у вигляді навчальних курсів і підручників у всіх галузях знання. З’явилося і розвивається новий напрямок в освіті – мобільне навчання.
Мобільне навчання – це будь-яка навчальна активність, у якій переважно або виключно використовуються портативні пристрої – телефони, смартфони, планшети, тощо, але не звичайні настільні комп’ютери.
Впровадження мобільного навчання стало можливим завдяки широкому набору функцій сучасних мобільних пристроїв, до яких на сьогоднішній день належать: голосовий зв’язок, обмін повідомленнями, обмін графікою, Інтернет-браузери та ін.
Система мобільного навчання може вирішити такі освітні завдання:
– персональна медіатека електронних освітніх ресурсів, робота з освітнім контентом (підручники, довідники, словники, аудіовізуальна інформація);
– консультування;
– обмін миттєвими повідомленнями, пересилання інформації;
– вебінари, соціальні мережі;
– тестування та інші види контролю успішності. [1. с. 113-119.]
Мобільне навчання функціонує в реальному часі, надаючи актуальні інформаційні матеріали. Воно, з одного боку, індивідуально, з іншого боку, засноване на співпраці, створенні навчальних спільнот. Таким чином, при використанні мобільного навчання досягається висока ступінь соціалізації учнів, розвиток комунікативних компетенцій і вміння працювати в команді.
В ході досліджень ЮНЕСКО виділяє ряд переваг мобільного навчання:
- Мобільність. Мобільні пристрої дозволяють організувати навчальний процес незалежно від місця і часу.
- Безперервність освіти. У порівнянні з минулим, коли використання інформаційних технологій було орієнтоване на стаціонарні комп’ютери, проекти у сфері мобільної освіти передбачають безперервний і необмежений доступ учнів до технології.
- Персоналізація навчання. Мобільні пристрої дозволяють учням самостійно вибирати рівень складності завдань і контент, просуваючись у навчанні у своєму власному ритмі.
- Підвищення якості комунікації. Мобільні пристрої дозволяють вибудовувати швидку і якісну комунікацію між вчителями, учнями та установами освіти. [3]
Технічні проблеми, які виникають при впроваджені мобільного навчання:
- маленький розмір екранів і клавіш на мобільних пристроях;
- проблеми з доступом до Інтернету;
- мобільні пристрої працюють від акумуляторів;
- обсяг пам’яті, доступної на мобільних пристроях;
Судячи з наведеної раніше динаміці розвитку і вдосконалення мобільних пристроїв та мережевих технологій, мобільне навчання в найближчому часі можливо стане одним з основних видів навчання.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
- Гуревич Р. С. Мобільне навчання – нова технологія професійної освіти ХХІ століття / Р. С. Гуревич // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – № 20 (255), 2012. – 184 с. – С. 113-119.
- Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.