І курс, факультет фізики, математики та інформатики
Ткачук Г. В., канд. пед. наук, доцент
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
Умань
Інформатизація накладає відбиток не тільки на організацію занять в сучасній освіті, але й на способи і прийоми мислення, які сформувались в світлі нових технологій.
Як наслідок процесу інформатизації спостерігається стрімке формування інформаційного освітнього середовища, що призводить, зокрема, до широкомасштабного застосування Інтернету в навчальному процесі. Ресурси Інтернет використовуються на всіх рівнях і у всіх формах здобуття освіти і є основою освіти і самоосвіти людей, задоволення їх професійних і особистих інтересів і потреб.
Застосування інформаційно-телекомунікаційних технологій в процесі формування інформаційного освітнього середовища дозволяє реалізувати якісно нові можливості освітнього процесу.
Інформаційна освітнє середовище є невід’ємною складовою освітнього простору. Воно включає в себе таку сукупність середовищ, як суб’єктне, ресурсне, технологічне, рефлексивне та продуктне. Суб’єктне середовище являє собою область взаємодії викладача та студента.
Ресурсне включає матеріальну базу і навчально-методичне забезпечення освітнього процесу. Технологічне середовище являє собою набір технологій, які використовуються викладачем в навчальному процесі. Рефлексивне – забезпечує осмислення суб’єктами освітнього процесу самих себе в ньому, своїх партнерів, відносини з ними, характер взаємодії, уявне проектування ресурсного забезпечення, а також технологічну складову процесу освіти. Продуктне середовище дозволяє оцінити результат навчального процесу.
Взаємодія з учасниками освітнього процесу за допомогою Інтернету здійснюється на основі: – організації спільної діяльності в процесі спілкування в малих групах співробітництва; – обміну думками, дискусії в режимі онлайн або офлайн; – здійснення контролю і управління навчальної діяльності учнів з боку викладача; – консультацій викладача в процесі навчальної діяльності; – контактів з зовнішніми партнерами, які не є безпосередніми учасниками навчального процесу; – сумісної діяльності з партнерами по проектній діяльності в інших регіонах, країнах.
Отже, інформаційне середовище нинішнього студента – це сукупність різних інформаційних технологій (в першу чергу мережі Інтернет), які дають змогу збагачувати свої знання, формувати картину світу, здійснювати сумісну роботу.
Список використаних джерел
- Стеценко Н.М. Створення та використання інформаційно-освітнього середовища у навчальному процесі (на прикладі УДПУ) / Н.М.Стеценко, 2015 р. [Електронний ресурс] http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/
3683/1/dosvid.pdf. - Жук Ю. О. Теоретико-методологічні проблеми формування інформаційного освітнього простору України [Електронний ресурс] / Ю.О.Жук // Інформаційні технології і засоби навчання / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання АПН України. – Електрон. текст. дані. – К., 2007. – № 3. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/2887. – Назва з екрана.