Дата зміни інформації:

Криворучко І.І. “МОБІЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ПЕРСПЕКТИВНИЙ ЗАСІБ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ОСВІТИ”

ІV курс, факультет фізики, математики та інформатики

Ільніцька К.С., викладач

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Загальносвітовою тенденцією розвитку суспільства є його трансформація у напрямку інформаційного суспільства. Мобільність – це одна з характерних рис сучасного суспільства. Одночасно з розвитком технологій вдосконалюється система освіти. Згідно концепції нової української школи [1], у школі має утвердитися новий тип навчання – інноваційне навчання, яке, на відміну від традиційного, націленого в основному на освоєння і підтримку наявних здобутків цивілізації, формує особистість, здатну вносити інноваційні зміни в існуючу культуру й середовище, успішно розв’язувати проблемні ситуації, які постають як перед окремою людиною, так і перед суспільством. Таке навчання передбачає постійне залучення учнів до активної навчально-пізнавальної діяльності, що характеризується інтенсивною багатогранною комунікацією суб’єктів діяльності учнів між собою і вчителем. Воно спонукає їх до ініціативності,  творчого підходу  та активної позиції у всіх видах зазначеної діяльності, передбачає не отримання, а здобування знань і вмінь, конструювання власного образу світу, формування ключових компетентностей самим учнем, що значно підвищує результативність освітнього процесу.

Як свідчить зарубіжний і вітчизняний досвід, результати такого навчання полягають у значно глибшому й усвідомленому розумінні учнями сутності вивченого, сформованості умінь самостійно аналізувати і оцінювати інформацію, формулювати висновки, аргументовано відстоювати свої погляди, поважати альтернативну думку, працювати в групі, будувати конструктивні стосунки з її членами і визначати своє місце в ній. Як правило, інформаційно-освітнє середовище такого навчання ґрунтується на широкому використанні інформаційно-комунікаційних технологій і «зануренні» школярів в атмосферу самостійного пошуку і творчості. [2].

Навчання учнів ХХІ століття має містити в основі сучасні технології. До таких технологій належить мобільне навчання. Розвиток мобільних технологій спонукає до дослідження особливостей використання цих пристроїв у процесі вивчення фізики у загальноосвітніх навчальних закладах.

Розглянемо приклади ресурсів з використанням мобільного навчання та управління навчальним процесом при вивченні фізики у загальноосвітній школі.

  1. На Google Play є дуже чудовий додаток, використовуючи який можна проводити фронтальне опитування класу за допомогою лише одного мобільного телефону. При цьому мобільні телефони учням не потрібні. Це – Plickers. Він дозволяє реалізувати безперервний моніторинг знань учнів, на який відводиться не більше кількох хвилин уроку.
  2. Інші ресурси мобільного навчання, які можуть бути використані при вивченні фізики:
  • Барометр (Barometer)

Нарівні з акселерометром, гіроскопом і деякими іншими сенсорами в переважній більшості мобільних пристроїв є барометр. Цей датчик придатний для вимірювання атмосферного тиску, завдяки чому можна спрогнозувати погоду. Для пристроїв з таким датчиком передбачено низку додатків (рис.1), які дозволяють не лише вимірювати атмосферний тиск, але й аналізувати виміри, будуючи графіки по днях і по годинах та прогнозуючи зміни погоди або самопочуття людини (http://goo.gl/vfUcHG).

Рис. 1. Програми Barometer для вимірювання

атмосферного тиску на Google Play

Подібні додатки доцільно використовувати на уроках фізики у 7 класі (Розділ 3. «Взаємодія тіл. Сила». Тема «Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри» [3].

  • Магнітометр (Magnetometer)

Цей датчик вимірює силу магнітного поля уздовж осей X, Y і Z, а також магнітні властивості матеріалів. Використовувати такі датчики можна в процесі досліджень рівня магнітного поля під час вивчення курсу фізики в 9 класі (Розділ 1. Магнітні явища. Тема «Магнітне поле» ) [3]. Вимірювання можна здійснювати в різних місцях – в школі, вдома, на вулиці, в різних куточках населеного пункту чи поза ним. Для цього доцільно використовувати один із додатків MetalDetector для Android (http://goo.gl/ihpS6e), зображених на рис.2.

Рис.2. Програми MetalDetector на Google Play

  • Датчик освітленості (Light sensor)

Датчики освітленості можна використати для дослідження рівня освітленості приміщення при вивченні курсу фізики в 9 класі (Розділ 2. Світлові явища) [3]. Для такої роботи можна використати такі додатки (рис.3), як Lux Metr, Light Meter, Luxmeter (http://goo.gl/jEhXcA) для пристроїв на базі ОС Android.

Рис.3. Програми для визначення рівня освітленості на Google Play

Узагальнюючи вищезазначене, приходимо до висновку, що є можливість і необхідність використовувати мобільні технології при вивченні фізики в загальноосвітніх навчальних закладах. Вимога часу і розвиток технологій потребує підготовки вчителів до впровадження інноваційних технологій навчання, зокрема мобільного навчання.

Список використаних джерел

  1. Концепція середньої загальноосвітньої школи України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://naps.gov.ua/ua/activities/nsko/. – 26 c.
  2. Ляшенко О. І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка., 2016. – Випуск 22: Дидактичні механізми дієвого формування компетентнісних якостей майбутніх фахівців фізико-технологічних спеціальностей. – с. 39-42.

 Биков В.Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування / В.Ю.Биков //Інформаційні технології в освіті. –№ 17 . – 2013. – С.9-37. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/itvo_2013_17_3.pdf.

  1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика 7-9 класи. (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html. – 33 с.
  2. Дванадцять принципів мобільного навчання [Електронний ресурс]. –

Режим доступу: http://www.teachthought.com/technology/12-principles-of-mobile-learning/.–Дата звернення: 22.04.2015.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *