Дата зміни інформації:

Макарова В.В. “ДІАГНОСТУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ІНФОРМАТИКИ”

6 курс, фізико-математичний факультет

Дегтярьова Н.В., канд.пед.наук, старший викладач

Сумський педагогічний університет імені Антона Семеновича Макаренко

Суми

Забезпечення зворотнього зв’язку в системі «учитель-учень», виховання в учнів адекватної самооцінки й почуття відповідальності за результати власної праці, отримання об’єктивних даних про ефективність навчання окремого предмету реалізується за рахунок діагностування знань учнів. Однією з функцій діагностування є оцінювання результатів навчальних досягнень школярів. До проблеми здійснення оцінювання відноситься недосконалість критеріїв. Розподіл балів за кожний вид діяльності, що оцінюється, вчителю необхідно здійснювати самостійно. При цьому важливим є врахування особливостей дисципліни, та практичного чи теоретичного спрямування діяльності учня на окремо взятому уроці.

Дослідники, що приділяли увагу проблемі діагностування зазначають, що педагогічне діагностування надає можливість реалізувати такі цілі:

– оптимізувати процес індивідуального навчання;

– в інтересах суспільства забезпечити об’єктивний контроль результатів навчання;

– зробивши певні висновки, звести до мінімуму помилки в разі вибору учнями профілю й спеціалізації навчання [9, с.123].

В наукових дослідженнях застосовуються поняття «діагностика» та «діагностування» часто як синоніми. Дослідник В. Бондар підкреслює, що в педагогіці діагностику слід розглядати, як «обстеження дитини на предмет визначення її рівнів розвитку, індивідуальних особливостей, виявлення можливих відхилень у її розвитку, і прогнозування подальшого розвитку особистості» [1, с. 249]. Н. Морзе пропонує розглядати діагностику освітньої діяльності учня як сукупність контролю, перевірки, обліку, оцінювання, накопичення статистичних даних та їх аналіз, виявлення динаміки освітніх змін і особистісних досягнень учня, з метою перевизначення цілей, уточнення освітніх програм, коригування процесу навчання, прогнозування подальшого розвитку подій [4, с. 239]. Ми розуміємо діагностування як процес вивчення результатів навчальних досягнень учнів, а діагностику як сукупність методів та засобів для здійснення такого процесу.

На сучасному етапі розвитку освіти інформаційні технології на відміну від інших методів контролю інформатики мають значну перевагу при оцінюванні результатів навчальних досягнень учнів. Застосування комп’ютерної техніки впливає на об’єктивність оцінки результатів, єдність вимог до всіх учнів, заощаджується час учителя на перевірку результатів.

На уроках інформатики явно визначаються теоретичні знання та практичні навички роботи. В якості основних (традиційних) методів перевірки теоретичних знань можна використовувати усне опитування, письмову перевірку, тестування; для оцінювання практичних навичок – практичну роботу. Впровадження нетрадиційних форм на уроках є дуже актуальним та значущим, і має велике значення в процесі навчання. Реферати, вікторини, кросворди, конкурсні проекти, дидактичні ігри, есе та інші, що збуджують пізнавальний інтерес і стимулюють самостійне мислення школярів.

Процес оцінювання має бути не лише перевіркою результату засвоєння нового матеріалу з певної теми, а стимулом для подальшої роботи школяра на уроці, щоб учні прагнули покращити власні знання та вміння з інформатики, розвивали творче мислення.

Список використаних джерел

  1. Бондар В. І. Дидактика / В. І. Бондар. – К.: Либідь, 2005. – 264 с.
  2. Державний стандарт повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/ state_standards/
  3. Кожаспирова Г. М. Словарь по педагогике / Г. М. Кожаспирова, А. Ю. Кожаспиров. – Ростов н / Д.: Издательский центр МарТ, 2005. – 448 с.
  4. Морзе Н. В. Методика навчання інформатики: Ч. 1. Загальна методика навчання інформатики / Н. В. Морзе. – Київ: Навчальна книга, 2003. – 256 с
  5. Новий тлумачний словник української мови: у 3 т. Т. 1. – К.: Аконіт, 2006. – 926 с.
  6. Педагогічна діагностика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Педагогічна_діагностика
  7. Педагогічна діагностика та тестування [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mo  mathematicsua/publ/pedagogichna_diagnostika_ta_testuvannja/1-1-0-2
  8. ПолонскийВ. М. Словарь по образованию и педагогике / В. М. Полонский. – М.: Высшая школа, 2004. – 512 с.
  9. Слєпкань З. І. Методика навчання математики: [підручник.] / З.І. Слєпкань. – [2-ге вид., доп. і перероб.]. – К.: Вища шк., 2006. –582 с.
  10. Чайка. В. М. Основи дидактики : навч. посіб. / В. М. Чайка. – К.: Академвидав, 2011. – 240 с.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *