Дата зміни інформації:

Павленко А. В. “ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ ФІЗИКИ”

ІІ курс, факультет фізики, математики та інформатики

Стецик С. П., кандидат педагогічних наук, доцент

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Сьогодення вимагає від освіти не забезпечення учнів певною сумою знань, а набуття уміння отримувати знання самостійно, що можна забезпечити застосуванням не тільки однієї технології, а цілим комплексом технологій, поєднуючи їх протягом вивчення однієї теми. Означені вимоги постають і перед сучасним учителем фізики. А серед низки технологій (інтерактивна технологія, технологія групового навчання, проблемного навчання, кооперативного навчання, розвитку критичного мислення, проектного навчання та ін.), чільне місце в освітньому процесі займає інформаційна технологія.

Інформаційна технологія в навчально-виховному процесі – це поєднання традиційних технологій навчання і технологій інформатики, які розширюють можливості учнів щодо якісного формування системи знань [1, с. 47], умінь і навичок, їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для навчальної діяльності учнів і вчителя.

При підготовці до уроку фізики з використанням ІКТ (технологія комп’ютерного уроку [2, с. 101].), учитель не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості тощо. При цьому комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.

Для такого уроку властиві такі критерії: принцип адаптивності: пристосування комп’ютера до індивідуальних особливостей дитини;  керованість: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання;  інтерактивність і діалоговий характер навчання; ІКТ мають здатність «реагувати» на дії учня і вчителя; «вступати» з ними в діалог, що і становить головну особливість методик комп’ютерного навчання;  оптимальне поєднання індивідуальної та групової роботи; підтримання в учня стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп’ютером; необмежене навчання: зміст, його інтерпретації і додаток, скільки завгодно, великі.

Комп’ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: При поясненні (вивченні) нового матеріалу, закріпленні, повторенні, здійсненні контролю.

При цьому комп’ютер виконує такі функції:

  1. У функції вчителя комп’ютер являє собою: джерело навчальної інформації; наочний посібник; тренажер; засіб діагностики і контролю.
  2. У функції робочого інструменту: засіб підготовки текстів, їх зберігання; графічний редактор;  засіб підготовки виступів;  обчислювальна машина великих можливостей.

Велику увагу необхідно також приділяти самоконтролю і самооцінці своєї діяльності. З цією метою потрібно формувати в учнів прийоми навчальної діяльності за допомогою структурно-логічних схем, алгоритмів, які могли б запобігти помилковим діям (технологія інтенсифікації навчання на основі схемових і знакових моделей).

Перш за все, необхідно навчити учнів бачити мету своєї діяльності, потім навчити оперувати фізичними величинами та формулами і перевіряти свої дії за допомогою перевірки розмірності та арифметичних дій.

При підведенні підсумків виконаної роботи учні повинні співвіднести результат і мету та зробити висновки про досягнення мети. Таку організацію роботи можна розглядати як технологію саморозвитку особистості учня [2, с.105].

Безпосередньо орієнтовані на формування і розвиток уміння аналізувати свою роботу, уроки зі знаходження і виправлення своїх помилок після проведення тестування, а також уроки обговорення результатів виконання контрольних робіт.

На першому етапі цього виду робіт на дошці вказуються правильні розв’язки, щоб кожен міг порівняти їх зі своїми, побачити допущені помилки, записати вірний розв’язок.

На наступному етапі на дошці записуються лише правильні відповіді, знаючи які учні повинні виявити свою помилку і виправити її. Якщо хтось з учнів не може це зробити самостійно, на допомогу приходять старші груп – консультанти.

На третьому етапі виконання контрольної роботи результати тестування піддаються самоперевірці: аналіз розв’язування складається вдома, записується вірний розв’язок, а потім на уроці учні коротко характеризують свою роботу, відповідаючи старшому своєї групи або (при необхідності) учителеві. Приклад контрольного аркуша тестування з теми «Закони збереження» наведено в додатку В.

Для самоперевірки і самооцінки можна також використовувати роботи, після (або під час) виконання яких учитель диктує правильну відповідь, а учні самі перевіряють правильність виконання завдання і за критеріями, вказаними заздалегідь, виставляють собі оцінку.

Найбільш вдало, на наш погляд, сукупність певних технологій навчання можна застосувати під час створення проектів.

Отже, уроки із застосуванням нових інформаційних технологій дозволяють підвищити інтерес до вивчення предметів природничо-математичного циклу, активізувати їх пізнавальну діяльність, сприяють формуванню наукового світогляду.

Список використаних джерел

  1. Наволокова Н.П. Практична педагогіка для вчителя / Н.П. Новолокова, В.М. Андрєєва. – Х.: Основа, 2009. – 120 с.
  2. Селевко Г.К. Педагогические технологии на основе информационно-коммуникационных средств / Г.К. Селевко. – М.: НИИ школьных технологий, 2005. – 208 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *