Дата зміни інформації:

Кузьменко А.М. “МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМ МОДЕЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ СХЕМ”

VІ курс, фізико-математичний факультет

Шамоня В.Г., канд. пед. наук, доцент

Сумський державний педагогічний університет імені Антона Семеновича Макаренка

Суми

У наш час освіта відіграє важливу роль в становленні кожної особистості, а також впливає на економічне зростання країни. В житті людини навчання займає тривалий період, під час якого вона отримує необхідні знання та навички для самореалізації у своїй майбутній професійній діяльності. Особливе місце в збагаченні інтелектуального потенціалу кожної країни належить вищим навчальним закладам (ВНЗ). У вищих навчальних закладах студенти вивчають курс «Мікроелектроніка», під час якого здійснюють моделювання електронних схем. Для моделювання можна використовувати різні програмні засоби: Proteus VSM, Electronics Workbench, LT Spice IV, Multisim та інші. Під час викладання курсу «Мікроелектроніка» викладачі ВНЗ використовують за власним розсудом одну із вищезгаданих програм. Постає питання у тому, який програмний засіб кращий і який доцільніше використовувати під час моделювання. Таким чином в роботі потрібно здійснити ретельний аналіз інтерфейсу кожної з програм [5, c. 14], розглянути особливості їх експлуатації; зробити висновок щодо доцільності їх використання під час викладання курсу «Мікроелектроніка» у ВНЗ. Саме тому, тема даної магістерської роботи є актуальною.

В магістерській роботі розглянутий інтерфейс програм Proteus VSM і Multisim, а також особливості їх експлуатації. Завдяки аналізу було виділено наступні переваги і недоліки кожної з них:

Таблиця 1

Переваги та недоліки програми Proteus VSM

Переваги

Недоліки

велика кількість вимірювальних приладів, моделей

програма платна

з бібліотеки можна взяти одразу всі потрібні прилади [1]

погано здійснюється симуляція аналогових електросхем.

Таблиця 2

Переваги та недоліки програми Multisim

Переваги

Недоліки

близько 2000 компонентів світових виробників

важка реалізація позитивних зворотних зв’язків

має велику кількість моделей (електромеханічні моделі, перетворювачі потужності, імпульсні джерела живлення та ін.)

потрібно здійснювати велику кількість маніпуляцій мишкою, для того, щоб почати моделювання електросхеми

моделювання здійснюється на рівні системи аналогових і цифрових схем, що дає можливість заощадити час [2, c. 3]

при додаванні до схеми нового приладу щоразу потрібно заходити до бібліотеки

довідка у програмі відсутня

В роботі запропонована методика використання систем моделювання електронних схем у вищих навчальних закладах при вивченні курсу «Мікроелектроніка». Студентам різних груп запропоновано виконати в програмному забезпеченні Proteus та Multisim наступні завдання:

  • побудова комбінаційних схем (суматори, дешифратори, мультиплексори);

  • послідовні схеми (паралельні регістри, регістри зсуву та універсальні)

  • лічильники (кільцевий, двійковий зі зростаючим та спадним підсумком)

Результати даного дослідження ретельно проаналізовані та зроблений висновок щодо того, в якій програмі студенти швидше виконали поставлені завдання, яка з них була більш зручніша та в якій вони б продовжили здійснювати моделювання електронних схем. В роботі підраховані середні показники груп, що брали участь у дослідженні.

Список використаних джерел

  1. Гололобов В. Н. Proteus VSM – русское руководство / В. Н. Гололобов. – М.: Labcenter Electronics Co, 2013. – 26 c.

  2. Колектив авторов: «Введение в Multisim: трехчасовой курс» / Коллектив авторов. – М.: National Instruments, 2006. – 44 с.

  3. Маріпов А. А. Фізичні основи мікроелектроніки / А. А. Маріпов – Бишкек: «Поліграфбумресурси», 2010. – 252 с.

  4. Степаненко И. П. Основы микроэлектроники: учебное пособие для вузов / И. П. Степаненко – М.: Лаборатория Базовых Знаний, 2001. – 488 с.

  5. Степанов С. Радиоежегодник 24. Proteus по-русски / С. Степанов. – Интернет-издание, 2013. – 443 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *