Дата зміни інформації:

Богашко О. Л. “ПЕРЕВАГИ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ”

Богашко О. Л., кандидат економічних наук, доцент

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Інформаційно-комунікаційні технології – це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовуються для добору, опрацювання, зберігання, подання, передавання різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищення ефективності різних видів діяльності Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в навчально-виховний процес є одним із найважливіших завдань, які сьогодні стоять перед викладачами.

ІКТ здійснюють активний вплив на процес навчання і виховання студентів, оскільки змінюють схему передавання знань і методи навчання. Разом з тим, упровадження ІКТ у систему освіти не тільки впливає на освітні технології, а й вводить до процесу освіти нові, пов’язані із застосуванням комп’ютерів і телекомунікацій, спеціального устаткування, програмних та апаратних засобів, систем обробки інформації. Вони пов’язані також зі створенням нових засобів навчання і збереження знань, до яких у процесі викладання дисциплін, викладачі спрямовують студентів: електронні підручники і мультимедіа; електронні бібліотеки й архіви, глобальні та локальні освітні мережі; інформаційно-пошукові та інформаційно-довідкові системи.

Існують різні способи застосування інформаційно-комунікативних засобів в навчальному процесі, серед яких:

  • використання електронних підручників, енциклопедій, словників;
  • моделювання процесів і явищ;
  • забезпечення дистанційної форми навчання;
  • побудова систем контролю й перевірки знань і умінь студентів (використання контролюючих програм-тестів);
  • створення і підтримка сайтів навчальних закладів;
  • створення презентацій навчального матеріалу тощо [3].

В умовах комп’ютеризації навчального процесу системне використання мультимедійних засобів стало чинником, який дозволив інтенсифікувати лекції. Позитивний ефект дає проведення лекцій у режимі презентації з використанням програми MS Power Point, складовими якої є сукупність слайдів з відповідним текстом, графікою, анімацією і звуком, який супроводжує виклад матеріалу лекції, концентруючи увагу студентів на головних аспектах теми і робить навчальні заняття більш цікавими та сучасними. Презентація лекційного матеріалу – одна з ефективних, з педагогічного погляду, форм проведення аудиторних занять із студентами, суть якої полягає у реалізації принципу наочності, у стимулюванні запам’ятовування матеріалу лекцій, у свідомому засвоєнні сутності явищ та процесів, що вивчаються, концентрації уваги завдяки візуальній різноманітності, заощадженні часу, збільшенні обсягу та підвищенні якості викладу навчального матеріалу.

Позитивно, що й більшість студентів виявляють бажання здійснювати підготовку індивідуальних навчально-дослідних завдань, повідомлень та питань, що відносяться до поглибленого рівня засвоєння дисципліни у вигляді комп’ютерних презентацій.

Мультимедійні засоби дозволяють задіяти майже всі органи чуття студентів, поєднуючи друкований текст, графічне зображення, рухоме відео, статичні фотографії та аудіозапис, створюючи «віртуальну реальність» справжнього спілкування. Доведено, що застосування мультимедійних матеріалів та комп’ютерних мереж скорочує час навчання майже втричі, а рівень запам’ятовування через одночасне використання зображень, звуку, тексту зростає на 30 – 40 відсотків [3].

Також слід відмітити, що поряд з набором стандартних програмних продуктів можливо використовувати програмні засоби, що дозволяють максимально наблизити навчальні заняття до майбутньої професійної діяльності, що сприяє значному підвищенню якості підготовки майбутніх фахівців.

Серед інноваційних технологій, на основі яких у закладі вищої освіти повинно створюватися нове навчальне середовище, де студенти можуть отримати доступ до навчальних матеріалів у будь-який час і в будь-якому місці, є технології електронного (дистанційного, мобільного) навчання, використання яких робить навчальний процес більш привабливим, демократичним, комфортним і стимулюватиме студентів до самоосвіти та навчання протягом усього життя [1, 2].

Одним із засобів інформаційно-комунікаційних технологій, що відповідає зазначеним умовам, є система Moodle, яка є вільно поширюваною системою управління навчальним контентом.

Викладачі використовують можливості системи Moodle для організації повноцінного навчального процесу, включаючи засоби навчання, систему контролю й оцінювання навчальної діяльності студентів, а також інші необхідні складові системи підтримки дистанційного навчання.

В цілому застосування елементів системи дистанційного навчання при викладанні дисциплін сприяє успішній реалізації навчально-виховного процесу, що, перш за все, знайшло вираження в підвищенні мотивації студентів до здобуття знань і в результаті – покращенню рівня навчальних досягнень студентів.

В організації науково-дослідної роботи можливості ІКТ використовуються для проведення он-лайн конференцій, організації вебінарів. Використовуються новітні ІКТ, а саме: платформа Google classroom, яка є частиною так званих «хмарних технологій» Google Apps for Education.

Свідоме та обґрунтоване використання ІКТ покращує підготовку спеціалістів, веде навчально-виховний процес від відтворювального рівня засвоєння знань до творчого самостійного рівня їх набуття, допомагає студентам та магістрантам адаптуватися в інформаційному суспільстві.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Богашко О. Л. Модернізація освітньої системи як відповідь на нові запити світового ринку інтелектуальної праці / О. Л. Богашко // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія “Міжнародні економічні відносини та світове господарство”. Випуск 18. Частина 1. – Ужгород : Видавничий дім „Гельветика”, 2018. – С. 53 – 57.
  2. Богашко О. Л. Методичні аспекти наступності у формуванні компетентностей у системі «учень закладу загальної середньої освіти – здобувач вищої освіти» / О. Л. Богашко // Матеріали Міжнародної науково-методичної конференції «Методичний потенціал, тренди та формати трансформації Європейських освітніх систем» (20-21 лютого 2018 р.). Тези доповідей. – Харків : ХНУБА, 2018. – С. 52–53.

3 Чередніченко Г. А. Мультимедійні технології у процесі викладання дисципліни «іноземна мова» у вищих технічних навчальних закладах / Г. А. Чередніченко, Л. Ю. Шапран, Л. І. Куниця // Наукові записки. Серія: Педагогіка. – Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка – 2011. – №4. – С. 134 – 138.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *