Дата зміни інформації:

Гончаренко Н.М., Малікова С.О. ПРО ПРОВЕДЕННЯ ПЕРШОГО ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ “ЕЛЕКТРОННИЙ ПІДРУЧНИК ДЛЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ” (E-book for secondary education)

Гончаренко Н.М. заступник директора
ДНУ “Інститут модернізації змісту освіти” МОН України,

Малікова С.О. старший науковий співробітник відділу цифрової освіти
ДНУ “Інститут модернізації змісту освіти” МОН України
  

Всеукраїнський експеримент “Електронний підручник для загальної середньої освіти” “E-book for secondary education” (EBSE) проводиться відповідно до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2000 р. № 522, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 грудня 2000 р. за № 946/5167 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 11 липня 2017 року № 994) та програми проведення експерименту.

Основними ідеями всеукраїнського експерименту  “Електронний підручник для загальної середньої освіти” визначено такі підходи до навчання здобувачів освіти, що ґрунтуються на принципах науковості, системності, інтерактивності, єдності навчання і виховання на засадах гуманізму. Такі підходи дають можливість реалізувати основну мету освіти, яка спрямована на  розвиток особистості.

Пріоритетними завданнями навчання й виховання є не лише формування у здобувачів певних знань, умінь та навичок, а й забезпечення подальшого становлення особистості учня, розвиток її розумових здібностей. Йдеться передусім про навчання дітей творчо і самостійно мислити, досягати обов’язкових результатів навчання та набувати компетентностей, що відповідає змісту Концепції Нової української школи, Державному стандарту початкової освіти та Закону України “Про освіту”.

Окреслені освітні реформи тісно пов’язані з використанням в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема електронних підручників (е-підручник). У зв’язку з цим передбачено створення та функціонування та забезпечення спеціального інформаційного ресурсу в мережі Інтернет, на якому у вільному доступі в повному обсязі розміщуються безкоштовні електронні версії друкованих підручників або електронні для здобуття учнями повної загальної  середньої освіти.

Стратегічним завданням освіти в Україні визначено всебічний розвиток дитини з використанням різноманітних технологічних засобів, модернізацію освітніх процесів, створення новітнього навчального середовища як компонентів для набуття здобувачем необхідних навичок та компетентностей. Актуальними для учнів закладів середньої освіти є набуття обов’язкових результатів за такими галузями: мовно-літературною, математичною, природничою, технологічною, інформатичною, соціальною і здоров’язбережувальною, фізкультурною, громадянською, історичною, мистецькою. Для систематизації знань учнів і забезпечення повсюдного доступу до навчальних матеріалів необхідно розробити і впровадити національну освітню електронну платформу з якісним навчальним контентом, зокрема е підручниками.

Впровадження національної освітньої електронної платформи допоможе вирішенню актуальних завдань української освіти: 

  • формування мотивації і пізнавального інтересу у здобувачів освіти до навчання;
  • організація інноваційного навчального середовища;
  • впровадження інтерактивних форм навчання;
  • активізація навчально-пізнавальної діяльності здобувачів, розвиток їх самостійності;
  • розроблення педагогічно виважених е-підручників та створення відповідної методики їх використання.

Концепцією експерименту є розуміння того, що навчання сучасних дітей має відповідати рівню розвитку науки і техніки, задовольняти потреби учасників освітнього процесу в якісному навчального контенту і повсюдному доступі до нього.

Національна освітня електронна платформа дасть змогу сформувати такі якості і вміння у здобувачів освіти як працювати з даними, відомостями, обмінюватись результатами, формувати культуру електронного спілкування тощо.

Напрями реалізації експерименту:

  • розроблення процедур експертизи е-підручників;
  • розроблення нових процедур е-підручників;
  • впровадження е-підручників у систему повної загальної середньої освіти;
  • використання е-платформи для забезпечення повсюдного доступу до е-підручників учасниками освітнього процесу.

На виконання ідей та завдань експерименту «Електронний підручник для загальної середньої освіти» визначено:

  • на першому етапі у 2018 році використовуватимуться такі е-підручники, що вже мають гриф МОН України. Такими підручниками було визначено «Я досліджую світ2 і «Мистецтво» для учнів першого класу; «Вступ до історії» і «Природознавство» для учнів 5 класу; «Біологія» для учнів 10 класу.
  • відбір е-підручників здійснювався на конкурсній основі відповідними Науково-методичними радами та порадами вчителів, які брали участь у проекті.

         Нормативно-правовою основою експерименту є: Закон України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, “Про електронні документи та документообіг”, Державний стандарт початкової освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. №87, розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р “Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року”, розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 р. № 903-р “Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа”, розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. №592-р “Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. №988 і від 13 грудня 2017 р. №903”, Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України  від 01.04.2011 р.№ 302 “Про заходи щодо впровадження електронного навчального контенту”, Постанови Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2018 р. № 284 “Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення методичного та матеріально-технічного забезпечення діяльності навчальних закладів” (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. № 668), наказ Міністерства освіти і науки України від 02.05.2018 р. № 440 “Про затвердження Положення про електронний підручник”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 24 травня 2018 р. № 621/32073.

Методологічною основою експерименту є положення теорії неперервної якості, яку використовували для вдосконалення е-підручників; теорії пізнання, яку використовували для аналізу. систематизації, узагальнення теоретичних положень використання е-підручників у навчальному середовищі початкової і середньої школи, теорій розвитку інформаційного суспільства в процесі навчання і виховання, системний і комплексний підходи до організації освітнього процесу, структурно-функціональний метод, що використовували під час розроблення моделі та методики використання сучасних е-підручників та е-платформи в освітньому процесі.

На першому етапі проведення експерименту було визначено базу проведення експерименту. У реалізації експерименту  було визначено п’ятдесят закладів загальної середньої освіти України. Координацію проведення експерименту на регіональному рівні здійснюють двадцять чотири заклади вищої освіти.

напрями дослідження:

  1. навчальні досягнення учнів;
  2. організаційно-педагогічна складова роботи вчителя;
  3. управління якістю освітнього контенту.

На першому етапі виконання проекту було заплановано розроблення умов реалізації проекту: нормативно-правових, організаційних, методичних та кадрових.

Так нормативно-правові умови виконання проекту, що включає розроблення нормативних документів для реалізації експерименту, інструкції щодо використання технічних пристроїв та обладнання в освітньому процесі закладів повної загальної середньої освіти, розроблення технічних умов на створення платформи, було розширено наказом МОН України від 31.08.2018 р. № 957 “Про проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою “Електронний підручник для загальної середньої освіти серпень 2018 р. – серпень 2021 р. [1], та наказом МОН України від 02.05.2018 р.  № 440 затвердженого Міністерством юстиції України від 24.05.2018 р. № 621/32073 “Про затвердження Положення про електронний підручник” [2].

До організаційних умов проведення експерименту відноситься розгляд предметними науково-методичними комісіями на науково-методичною комісією з інформатизації закладів освіти Науково-методичної ради МОН України експериментальних е-підручників, організація закупівлі е-підручників та обладнання, налагодження обладнання, розроблення системи технічної підтримки, налагодження системи комунікації. Так було визначено е-підручники: для першого класу “Мистецтво” [3] і “Я досліджую світ” [4]; для п’ятого класу “Вступ до історії” [5] і “Природознавство” [6]; для десятого класу “Біологія і екологія” [7]. Для забезпечення організаційних умов проведення експерименту було забезпечено  заклади загальної середньої освіти мультимедийными комплексами,  планшети для учнів, дослідні зразки е-підручників. Для налагодження роботи із е-підручниками було проведено навчальні семінари з вчителями в грудні 2018 року та січні 2019 року. Організовано доступ до експериментальних зразків е-підручників учнів та вчителів на засадах використання е-платформи.

До методичних умов проведення експерименту, що включає розроблення критеріїв оцінювання експериментальних е-підручників педагогічними працівниками-учасниками експерименту, було визначено групу експертів для визначення критеріїв оцінювання е-підручників. До групи експертів було включено вчителів початкових та старших класів, які працювали з е-підручниками, викладачів вишів, методистів закладів післядипломної освіти, експертів Міністерства освіти і науки України. Експерти оцінювали е-підручники,  які були запропоновані на першому етапі експерименту.

Кадровими умовами виконання проекту є формування складу учасників експерименту, створення і ведення динамічного банку даних про основні складові проекту та суб’єктів, добір і підготовка кадрів, навчання вчителів, керівників шкіл, представників місцевих органів управління освітою. Задля виконання кадрових умов виконання проекту були визначені вчителі молодшої і старшої школи, проведено їх навчання із використання е-підручників у навчальному процесі.

Здійснена апробація використання експериментальних зразків  е-підручників в освітньому процесі на першому етапі проведення всеукраїнського експерименту протягом серпня – грудня 2018 року на базі п’ятдесяти закладів загальної середньої освіти показала високі результати. В цілому вчителі, що використовували в навчальному процесі е-підручники, зазначають значне покращення ставлення учнів до навчання, робить освітній процес гнучкішим через застосування інноваційних форм та технологій та вищий рівень досягнень і предметних компетентностей учнів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Наказ МОН України від 31.08.2018 р. № 957 “Про проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою “Електронний підручник для загальної середньої освіти серпень 2018 р. – серпень 2021 р. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-provedennya-eksperimentu-vseukrayinskogo-rivnya-za-temoyu-elektronnij-pidruchnik-dlya-zagalnoyi-serednoyi-osviti-e-book-secondary-education-ebse-serpen-2018-roku-serpen-2021-roku (дата звернення: 09.03.2019).
  2. Наказ МОН України від 02.05.2018 р. № 440 затвердженого Міністерством юстиції України від 24.05.2018 р. № 621/32073 “Про затвердження Положення про електронний підручник” . URL: https://imzo.gov.ua/2018/06/28/nakaz-mon-vid-02-05-2018-440-pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-elektronnyj-pidruchnyk (дата звернення: 09.03.2019).
  3. «Мистецтво» підручник інтегрованого курсу для 1 класу закладів загальної середньої освіти. URL: https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/819/browse?type=title (дата звернення: 09.03.2019).

4.                 «Я досліджую світ» підручник інтегрованого курсу для 1 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). URL: https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/818/browse?type=title (дата звернення: 09.03.2019).

5.                 «Вступ до історії» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти Режим досупу: URI http://lib.imzo.gov.ua:80/xmlui/handle/123456789/85.

6.                 «Природознавство. 5 клас». URL: https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/725/browse?type=title.(дата звернення: 09.03.2019).

7.                 «Біологія і екологія» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. URL: https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/795/browse?type=title. (дата звернення: 09.03.2019).

 

One Reply to “Гончаренко Н.М., Малікова С.О. ПРО ПРОВЕДЕННЯ ПЕРШОГО ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ “ЕЛЕКТРОННИЙ ПІДРУЧНИК ДЛЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ” (E-book for secondary education)”

  1. Надія Стеценко says:

    1. Чи не могли б Ви дати посилання на Національну освітню електронну платформу?
    2. Чи може викладач університету зареєструватися на цій платформі і розмістити авторський електронний підручник для широкого обговорення або пілотного використання?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *