Дата зміни інформації:

Кірдан О.П. “ФОРМУВАННЯ  ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ”

 

Кірдан О.П., кандидат економічних наук, доцент,

завідувач кафедри економіки та соціально-поведінкових наук,

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

З-поміж основних компетентностей випускників сучасних закладів загальної середньої освіти однією з найважливіших є інформаційно-цифрова. За дослідженнями сучасних науковців, ця компетентність «передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні; інформаційну й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, робота з базами даних, навички безпеки в інтернеті та кібербезпеці; розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо)» [1].

З 2015 р. розпочався процес розроблення нового покоління стандартів вищої освіти на засадах компентнісної парадигми. Відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України у 2018 р. введено в дію стандарти вищої освіти з таких спеціальностей першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: 051 Економіка, 071 Облік та оподаткування, 073 Менеджмент, 075 Маркетинг, 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність.

Так Стандарт вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня, галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки», спеціальності 051 «Економіка» [2] визначає: обсяг кредитів ЄКТС, необхідний для здобуття відповідного ступеня вищої освіти; перелік компетентностей випускника; форми атестації здобувачів вищої освіти; вимоги до наявності системи внутрішнього забезпечення якості вищої освіти та ін. Отже, стандарт містить результати навчання – як індикатори компетентностей, яких набуває майбутній бакалавр з економіки у системі професійної підготовки, що сприяють успішній особистісній та професійній самореалізації випускника [2].

Аналіз Стандарту першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальності 051 «Економіка» надав змогу з’ясувати, що однією із спеціальних (фахових, предметних) компетентностей професійної підготовки майбутніх економістів визначено  «здатність застосовувати комп’ютерні технології та програмне забезпечення з обробки даних для вирішення економічних завдань, аналізу інформації та підготовки аналітичних звітів» [2, с.7].  Окрім того, згідно зі Стандартом, до нормативного змісту підготовки бакалавра, сформульованого у термінах результатів навчання, включено «використовувати інформаційні та комунікаційні технології для вирішення соціально-економічних завдань, підготовки та представлення аналітичних звітів» [2, с.8].

Отже, у закладах вищої освіти, що провадять освітню діяльність з підготовки фахівців економічних спеціальностей, державним стандартом вищої освіти передбачено наскрізне формування інформаційно-цифрової компетентності.  Перспективним напрямом подальших досліджень вважаємо порівняльний аналіз освітніх програм підготовки майбутніх економістів в Україні та зарубіжжі.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Кірдан О.Л. Інформаційно-цифрова компетентність випускника закладу загальної середньої освіти: теоретичний аналіз / О.Л. Кірдан// Концептуальні проблеми розвитку сучасної гуманітарної та прикладної науки: матеріали ІІ Всеукраїнського науково-практичного симпозіуму (м. Івано-Франківськ, 20-21 квітня 2018 року). – Івано-Франківськ: Редакційно-видавничий відділ Університету Короля Данила, 2018. – С. – 110-113.
  2. Стандарт вищої освіти 051 «Економіка» освітнього ступеня «бакалавр» [Електронний ресурс] : Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/мedia/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/051-ekonomika-bakalavr.pdf

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *