Дата зміни інформації:

Колонтаєвська С.В. “ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІЙ РОБОТІ З ДОШКІЛЬНИКАМИ”

Колонтаєвська С.В., викладач-стажист

Уманського державного педагогічного університету

 імені Павла Тичини

 

Сучасний період розвитку суспільства характеризується сильним впливом на нього інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), які проникають в усі сфери людської діяльності, забезпечують поширення інформаційних потоків у суспільстві і утворюють глобальний інформаційний простір.Необхідність застосування комп’ютерної техніки в освітньому процесі визначається положеннями Законів України «Про освіту» (2017), «Про дошкільну освіту» (2017), Базового компонента дошкільної освіти в Україні (2012), де у варіативній складовій введено освітню лінію «Комп’ютерна грамота», що передбачає формування інформативної компетенції дошкільника [1, с. 19].

Крім того, у “Національній доктрині розвитку освіти”, у статті IX наголошено, що “пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, які забезпечують: подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві” [3, с. 19].

Серед українських дослідників, що висвітлювали питання застосування мультимедійних технологій у процесі виховання і навчання дітей дошкільного віку, — С. Іванова, Н. Кириченко, О. Кореганова, Г. Лаврентьєва та ін. Ідеї використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі початкової школи й дитячого садка і можливості формування комп’ютерної грамотності в дітей, санітарно_гігієнічні й ергономічні вимоги до розвивальних комп’ютерних програм для дітей і проведення занять з використанням комп’ютерної техніки вивчали Л. Босова, Ю. Горвіц, А. Горячев, О. Зворигіна, В. Моторін, С. Новосьолова, І. Пашеліте, С. Пейперт, Ю.Первін, Т. Поніманська.

Використання ІКТ в освітньому процесі закладу дошкільної освіти, враховуючи усі наробки цієї технології, відкриває широкі перспективи для роботи з дошкільниками і дозволяє:сформувати здатність у дітей орієнтуватися в інформаційних потоках навколишнього світу;опанувати практичними засобами роботи з інформацією згідно вікових можливостей; сформувати основні уміння, що дозволять обмінюватися інформацією за допомогою сучасних технічних засобів, і є необхідною умовою досягнення успіху в сучасному інформаційному суспільстві; розширити змістове наповнення освітнього процесу й опрацювати більший обсяг навчальної інформації, яка стане доступною для сприймання дошкільниками; підвищити інтерактивність навчальної системи в ЗДО, перейти від пояснювально-ілюстрованого способу навчання до діяльнісного, де дитина стане активним суб’єктом, а не пасивним об’єктом педагогічної дії. ІКТ дозволяють вийти за рамки навчального середовища; зробити явним те, що неможливо побачити неозброєним оком, імітувати будь-які ситуації і природні процеси в довкіллі тощо[2;7].

Інформаційне середовище – засіб ефективної взаємодії учасників освітнього процесу: дітей, педагогів, батьків. Застосування комп’ютерів, мультимедіа та інформаційних технологій у якості дидактичних засобів використовується для підвищення мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей дітей та для створення благополучного емоційного фону. Використання мультимедіа не тільки збільшує швидкість передачі інформації дітям та підвищує рівень її засвоєння, а й сприяє розвитку таких процесів як увага, пам’ять, мислення, уява, мовлення, розвиває почуття кольору, композиції, бере участь у інтелектуальному, емоційному та моральному розвитку дітей.

 Використання мультимедійних презентацій дозволяє зробити заняття емоційно забарвленими, привабливими, викликають у дитини живий інтерес, є прекрасним наочним посібником і демонстраційним матеріалом, що сприяє хорошій результативності заняття. При розгляді, обстеженні і зоровому виділенні ознак і властивостей предметів, формуються способи зорового сприйняття, обстеження, виділення у предметному світі якісних, кількісних і просторово-часових ознак і властивостей, розвиваються зорова увага і зорова пам’ять. Застосування комп’ютера, мультимедіа та інформаційних технологій у якості дидактичних засобів використовується для підвищення мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей дітей та для створення благополучного емоційного фону.

Ефективне застосування ІКТ  в навчально-виховній роботі з дітьми дошкільного віку зумовлена складністю вивчення об’єктів , які неможливо продемонструвати лише вербальними засобами. Мультимедійні презентації полегшують процес сприймання і запам’ятовування інформації за допомогою яскравих образів. А вихователю дає змогу самостійно скомпонувати навчальний матеріал з огляду на особливості конкретної вікової групи і теми так. щоб домогтися максимально розвивального ефекту заняття, бесіди, спостереження.

На сьогоднішній день комп’ютерні програми, ігри, завдання у своїй роботі застосовують всі педагогічні працівники дошкільного навчального закладу: вихователі, музичні керівники, психолог, методист.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій заслуговує на особливу увагу тому, що саме вона дає можливість особистості бути сучасною, активно діяти в інформаційному середовищі, використовувати найновітніші досягнення техніки в своїй професійній діяльності.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Базовий компонент дошкільної освіти / науковий керівник: А.М.Богуш. – К.: Освіта, 2012.
  2. Биков В.Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем / В.Ю.Биков, Ю.О.Жук // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. праць. –Вип. 1 (5). –2003. –С. 64–76
  3. http://zakon1.rada.gov.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *