Дата зміни інформації:

Курінна Т.В. “ВИКОРИСТАННЯ ТАБЛИЧНОГО ПРОЦЕСОРА MS EXCEL НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ”

Курінна Т.В., студентка 2 МЕІСО групи

Національний педагогічний університет

імені М.П. Драгоманова

 

Фінансова діяльність є одним із напрямків практичного застосування математичного знання, ефективність якої залежить від фінансової грамотності населення, яка зараз знаходиться не найвищому рівні. Тож  одним із шляхів підвищення рівня фінансової грамотності є оновлення навчальної програми для базової загальної середньої освіти, яку пронизуватиме наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова грамотність».

Наскрізна лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань. Вона пов’язана з розв’язуванням практичних задач щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів [1]. Для розвитку фінансової грамотності учням бажано пропонувати задачі, що стосуються фінансових операцій, вартості товарів і послуг, благодійності, податків тощо. Для сучасних учнів цікавими будуть задачі про розподіл фінансів у родині, про ринок цінних паперів, податки та їх розподіл, правила нарахування пенсій, про банківські послуги, страхування та ризики тощо [2].

    Для кращого застосування матеріалу я пропоную не просто розв’язувати математичні задачі з відповіддю у числовому вигляді на папері, а створювати моделі життєвих ситуацій з аналізом розв’язку та вибором раціонального рішення можливих ситуацій за допомогою програми Microsoft Office Excel.

Наведемо приклад реалізації наскрізної лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» на уроках алгебри за допомогою програми MS Excel.

На одному з уроків можна запропонувати учням лабораторну роботу, яка буде виконуватись в MS Excel, і дані для якої вони мають зібрати напередодні. Метою даної роботи є формування вмінь і навичок учнів у складанні сімейного бюджету на місяць та вміння його аналізувати, визначати доходи та витрати сім’ї; визначати альтернативні варіанти витрат; формування економічної компетентності; виховування свідомої, економічно обізнаної особистості, грамотного споживача та дбайливого господаря.

Суть лабораторної роботи буде полягати в плануванні сімейного бюджету. Для цього учням треба буде зібрати дані про доходи та витрати своєї сім’ї, які можна занести до такої таблиці (Мал.1).

Мал.1 Власний сімейний бюджет

Також учні отримають ще одну таку таблицю з доходами та витратами сім’ї Петренко (вигадана сім’я для порівняння) (Мал. 2).

Мал. 2 Сімейний бюджет родини Петренко

Завдання1. Порівняти сімейний бюджет родини Петренко та власний. Який з бюджетів кращий? Чому? Зобразіть за допомогою гістограми, графіка чи діаграми витрати та доходи обох сімей. Зробіть висновки.

Використовуючи функції MS Excel, учням легко буде справитись із поставленими завданнями. Excel може обчислити суми по стовпцях і рядках таблиці, взяти відсотки, побудувати діаграми, графіки чи гістограми.

Зробивши гістограму, учні можуть візуально оцінити, наприклад, доходи сім’ї Петренко (Мал. 3). Дивлячись на стовпці гістограми, можна сказати, що родина Петренків отримала більший дохід ніж запланувала.

Мал. 3 Доходи сім’ї Петренко

Виконання завдань такого типу дає змогу усвідомити учням значення електронних таблиць як засобу для фінансових розрахунків.  Знання і вміння отримані в ході лабораторної роботи будуть корисні у житті, допоможуть планувати і раціональніше використовувати свої кошти.

Також цікавими для учнів будуть задачі з реальними даними та об’єктами, з якими вони зустрічаються в повсякденному житті. Для прикладу можна запропонувати завдання, що стосується покупки мобільного телефону, адже для кожного сучасного учня це питання буде актуальним.

Завдання2. В інтернет-магазинах «Фокстрот», «АЛЛО», «Comfy», «ROZETKA» діє знижка на смартфон Samsung Galaxy A7 14,5%, 11,3%, 14,6%, 10,8% відповідно. Визначте розмір знижки, нову ціну і суму до сплати з урахуванням знижки. Якому з магазинів ви віддасте перевагу для здійснення покупки?

В інтернет-магазині «Фокстрот» ціна телефону до знижки – 7999 грн;

«АЛЛО» – 7777 грн; «Comfy» – 8100 грн; «ROZETKA» – 7299 грн.

Для розв’язання цього завдання доречним і дуже зручним буде використання MS Excel, адже не потрібно робити розрахунки для кожного магазину окремо, а достатньо лише ввести формулу для однієї клітинки і протягти курсор по всіх клітинках, яким відповідають магазинам. Це є дуже зручним, коли в задачі багато найменувань. Такі вміння будуть дуже корисними для учнів в повсякденному житті.

Дані розрахунки можна представити у вигляді такої таблиці (Мал.4).

Мал. 4 Розрахунки до завдання 2

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Математика 5-9 класи. [Електронний ресурс]. – 2017. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
  2. Васильєва Д. В. Збірник задач з математики. 5-9 класи: Наскрізні лінії ключових компетентностей та їх реалізація / Д. В. Васильєва, Н. І. Василюк. – К. : Освіта, 2017. – 112 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *