Дата зміни інформації:

Ящук О. М. “ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА ЗАСОБАМИ ІКТ”

Ящук О. М., кандидат педагогічних наук

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

 

На думку більшості вчених, головною відмінністю людини від тварин є інтелект і наявність творчих можливостей, а інтелектуальний розвиток особистості є актуальним завжди.

Інтелект особистості визначається сукупністю пізнавальних процесів людини. З педагогічної точки зору інтелект – це здатність до навчання. Р. Солс розглядає людський інтелект як здатність купувати, відтворювати і використовувати знання для розуміння конкретних і абстрактних понять і відносин між об’єктами та ідеями, використовувати знання осмисленим способом. Інтелект виступає як загальний фактор розумової енергії [1].

В повсякденному житті в сучасній розвинутій людині інтелект також проявляє себе у вигляді внутрішніх відчуттів і образів мислення, таких як відчуття реальності, часу, простору, ритму, відповідальності, гумору, ситуації, прекрасного, небезпеки, свободи, поваги, захищеності, такту, комфорту, міри, справедливості, довіри, власної гідності та інших, і у вигляді аналітичного, образного, практичного, абстрактного, тактичного або стратегічного образу мислення [2].

В сучасному світі є багато умов для розвитку інтелекту, зокрема інформаційно-комунікаційні технології. Без них не обходиться жоден урок в сучасній школі. Взагалі, інформатизація освіти – це  величезний простір для прояву творчості педагогів, яка спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи взаємодії з дітьми; вона сприяє підвищенню інтересу у дітей до навчання, активізує пізнавальну активність, розвиває дитину всебічно. Використання інформаційних технологій допомагають педагогам і учням почувати себе комфортно в нових соціально економічних умовах. Використання на заняттях комп’ютера, мультимедійних та інших технічних засобів значно розширюють можливості педагога у навчанні та розвитку інтелектуальних здібностей дитини, формуванні у неї логічного мислення. Учні активні на таких заняттях, із задоволенням виконують завдання. Використання звуку, графіки, мультиплікації підвищують інтерес і увагу молодших школярів. Для яких гра ще залишається основним видом діяльності, цікавим та пізнавальним.

Основна ідея застосування ІКТ на уроках полягає в поєднання сучасних технологій з традиційними засобами навчання учнів. Основні переваги їх використання полягають в можливості продемонструвати різні фігури та об’єкти за допомогою мультимедійного проектора в збільшеному вигляді, що  сприяє розвитку уяви, об’єднання аудіо-, відео- і анімаційних ефектів в єдину презентацію сприяє якісному і цікавому засвоєнні та сприйнятті інформації, активізації зорової пам’яті тощо. Кожному педагогу відома роль наочності під час заняття, тому комп’ютерні технології спрощують підбір роздаткового матеріалу.

Комп’ютерні технології стали для педагогів потужним технічним засобом навчання і розвитку молодших школярів. На сьогоднішній день комп’ютерні програми, ігри, завдання у своїй роботі можуть застосовувати всі педагогічні працівники. У багатьох іграх та програмах присутні незвичні елементи, або події, які неможливо передбачити. Такі елементи є засобами заохочення, що так полюбляють учні. Застосування ІКТ на уроках в початковій школі у якості дидактичних засобів підвищує мотивацію та індивідуалізацію навчання, сприяє інтелектуальному розвитку учнів, прискорює передачу інформації молодшим школярам та покращує рівень її засвоєння, сприяє розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, мовлення, що є невід’ємною складовою інтелектуального розвитку особистості.

Від характеру інтелектуальної праці в процесі навчання залежить активність інтелекту, а відтак і активність духовного життя учнів взагалі. Значною перевагою у навчання з використанням ІКТ є різностороння спрямованість інтелектуальної роботи. Учні не просто отримують знання, а й використовують їх при розв’язуванні різноманітних комп’ютерних завдань, ребусів, головоломок тощо.

Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі є необхідністю сьогодення, оскільки більшість учнів молодшого шкільного віку давно знайомі з комп’ютерними технологіями та із зацікавленістю з ними працюють, тому школа просто не може пропустити такий мотиваційний компонент у їх навчанні.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Співаковський О.В., Петухова Л.Є., Коткова В.В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі: Навчально- методичний посібник для студентів напряму підготовки «Початкова освіта». Херсон. 2011. 267 с.
  2. http://www.appsychology.org.ua.

One Reply to “Ящук О. М. “ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА ЗАСОБАМИ ІКТ””

  1. Iskrina Petrovich says:

    Цікаво що тільки людина відчуває сором, створює культуру, пам’ятає минуле, вміє сміятися і плакати, знає про свою смертність, тощо. Хоча деякі тварини, птахи показують наявність і у них інтелекту, можливо на нижчому рівні. Ось приклад
    https://www.youtube.com/watch?v=NKLex078gW0
    А чи можна розвивати у звірів, птахів прояви інтелекту?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *