IV курс, фізико-математичний факультет
Стеценко Н.М.,канд.пед.наук, доцент
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) вже зайняли відповідне місце у навчально-виховному процесі як в школі так і у вищих навчальних закладах.
Ще до цього часу не існує чіткого розуміння ні дидактичних можливостей ІКТ, ні їх ролі в навчально-виховному процесі. За відсутності цієї чіткості ІКТ досить часто безпідставно ставлять до одного ряду з широко розрекламованими інноваційними методичними прийомами типу «Ажурна пилка», «Кубування», «Мікрофон» та ін.
Основна освітня цінність інформаційних технологій в тому, що вони дозволяють створити незмірно більш яскраве мультисенсорне інтерактивне середовище навчання з майже необмеженими потенційними можливостями, якими користуються і вчителі, і учні. На відміну від звичайних технічних засобів навчання, інформаційні технології дозволяють не тільки збільшити знання того, хто навчається, а й розвинути інтелектуальні, творчі здібності учнів, їх вміння самостійно здобувати нові знання, працювати з різними джерелами інформації.
В освітньому процесі комп’ютер може бути як об’єктом вивчення, так і засобом навчання, виховання, розвитку та діагностики засвоєння змісту навчання, тобто можливі два напрями використання комп’ютерних технологій у процесі навчання. При першому – засвоєння знань, умінь та навичок веде до усвідомлення можливостей комп’ютерних технологій, до формування умінь їх використання при вирішенні різноманітних завдань. При другому – комп’ютерні технології є потужним засобом підвищення ефективності організації навчально-виховного процесу. На даний час визначилися, принаймні, ще три функції: комп’ютер як засіб спілкування, комп’ютер як інструмент в управлінні, комп’ютер як розвиваюче середовище. В освітньому процесі важливо одночасне використання всіх цих функцій. Існування і взаємодія всіх їх одночасно не тільки в освітньому, а й у виховному процесі призводить до бажаного результату, який ставиться суспільством перед школою.
ІКТ надають учням і студентам можливості для реалізації результатів їх інтелектуальної і творчої діяльності (виставити для оцінювання фахівцями розв’язання задач, програмне забезпечення, графічні роботи, літературні твори, фотознімки художніх виробів тощо з перспективою їх продажу), з одного боку. Водночас, вони ж розширили можливості учнів і студентів стосовно використання продукту, створеного іншими людьми. Також ІКТ все більше стають реальним помічником людей в усіх напрямках їх діяльності, зокрема, у науці, виробництві й освіті.
Використання інтерактивних технологій у навчально-виховному процесі сприяє формуванню позитивної взаємодії між учасниками навчального процесу, що незмінно позначається на якості засвоєння учнями і студентами навчальних досягнень, активізує пізнавальну діяльність учнів і студентів.
Список використаних джерел
- Давиденко А.А. Роль ІКТ у навчанні і розвитку підростаючого покоління // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2011. – №1. – с. 12-14.
- Мамчиц С. Інтерактивні технології в організації навчально-пізнавальної діяльності учнів // Школа. – 2013. – №1. – с. 40-42.
- Ніколаєва Ю. Роль інтерактивних технологій у розвитку інтересу учнів до навчання // Завуч. – 2013. – Березень (№5). – с. 34-36.