VI курс, факультет соціальної та психологічної освіти
Бондаренко Т.В., кандидат пед.наук, ст.викладач
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
У зв’язку зі змінами, які відбулися у суспільному житті та, зокрема, в освіті, вкрай актуальними є питання інформатизації освітнього простору навчальних закладів. У результаті зростання інформаційних потоків постає потреба синхронізації навчального процесу, створення єдиного інформаційного середовища, спроможного його врегулювати.
Враховуючи потреби, можливості та вимоги студента щодо отримання та опрацювання інформації, у ВНЗ потрібно створити належну систему інформування студентів, забезпечити той рівень доступу до інформації, який задовольнить як потреби студентів, так і безпосередньо навчальних закладів.
Задля їх задоволення вищий навчальний заклад, перш за все, має створити дієву інфраструктуру інформаційно-освітнього середовища.
Поняття «інформаціно-освітнє середовище» не висвітлено достатньою мірою у сучасній педагогічній науці.
Проаналізувавши ряд запропонованих визначень цього поняття (зокрема В. Ю. Бикова , О. Є. Кравчиної), ми прронуємо розглядати інформаційно-освітнє середовище як системно-організовану сукупність засобів апаратно-програмного, організаційно-методичного забезпечення, орієнтованого на задоволення потреб користувачів в інформаційних послугах і ресурсах освітнього характеру.
Інформаційно-освітнє середовище вищого навчального закладу можна представити наступним чином (див. мал. 1):
Мал. 1
При створенні такого середовища слід враховувати наступні вимоги:
- технічні: комп’ютерна техніка, наявність мережі, Wi-Fi технології;
- програмні: питання безпеки, інтегрованість, взаємодія;
- академічні: методичне наповнення, відповідність навчальним програмам;
- соціальні: етичний, культурологічний, нормативно-правовий аспекти;
- людські ресурси: ІКТ-грамотність, психологічна готовність, наявність фахівців.
Враховуючи дані вимоги, в інформаційно-освітньому середовищі вищого навчального закладу виділяють такі складові: фізична, психологічна та інтелектуальна.
До фізичної складової відносять матеріальну базу навчального закладу, на основі якої стає можливим створення єдиного інформаційно-освітнього простору. Сюди можна віднести не лише технічні засоби мультимедії, а і відповідно оснащені робочі місця користувачів, локальну мережу, мережу Інтернет, програмне забезпечення навчального процесу.
Психологічна та інтелектуальна складові передбачають «людський фактор», тобто готовність та спроможність учасників інформаційно-освітнього простору до співпраці та використання інформаційних і комунікаційних технологій у навчальному процесі.
Формуючи структуру єдиного інформаційного простору навчального закладу та базу даних, необхідно виходити з того, що реальна робота з їх використання залежить від матеріально-технічної бази та можливостей самого навчального закладу.
Тому, для розв’язання проблем, пов’язаних з інформатизацію освітнього процесу вищих навчальних закладів необхідно забезпечити високу якість інформаційного середовища. Інформаційно-освітнє середовище ВНЗ можна вважати якісним за таких умов:
- наявність організаційної структури, у якій накопичуються та зберігаються інформаційні ресурси та надаються інформаційні послуги;
- наявність відповідної матеріальної бази, необхідної для створення інформаційно-освітнього середовища, використання нових інформаційних технологій (електронні каталоги, доступ до мережі Інтернет тощо) та ліцензійного програмного забезпечення;
- інформаційна грамотність учасників цього середовища;
Отже, важливим фактором якості інформаційного забезпечення є інформаційна інфраструктура навчального закладу. Створення такої інфраструктури є запорукою успішного впровадження інформаційних технологій в освіту на всіх її рівнях, що дозволяє комп’ютеризувати навчальну, виховну, управлінську та будь-яку іншу діяльність навчального закладу.
На мою думку, у цій статті автор точно та лаконічно висвітлив дану проблему. Дійсно, інформаційно-освітнє середовище ВНЗ має бути оформлене та функціонувати на найвищому півні. Адже ВНЗ уже готує не учнів, а уже дорослу особистість, яка уже може йти працювати. І,точно зауважено, що важливим фактором якості інформаційного забезпечення є інформаційна інфраструктура навчального закладу. Тому що ця система повинна функціонувати на усіх рівнях діяльності навчального закладу. Будь який ВНЗ має навчити свої студентів працювати в інформаційному середовищі, щоб достойно представити свої знання та вміння, вдало представити свою професію на ринку праці!
Актуальними є питання інформатизації освітнього простору навчальних закладів. Для цього потрібне фінансове забезпечення. В багатьох вузах країни давно створене освітньо-інформаційне середовище. Важливим є те що, потрібне в деякій мірі удосконалення цієї системи.
Для створення освітньо-інформаційного середовища потрібно в першу чергу, фінансове забезпечення, забезпечення кадрів у ВУЗАХ і звичайно підготовка студентів. Стаття дуже актуальна.
Інформатизація освітнього процесу вищих навчальних закладів забезпечить необхідну високу якість інформаційного середовища ВНЗ. Адже мереза Інтернет зараз є дуже популярною і (будучи правдивим) основною галуззю, звідки черпається інформація.
Підтримую все сказане в статті – інформатизація освітього простору – одне з найважливіших питань освіти в сьогоденні. Дана система повина функціонувати не тільки у ВНЗ, а й у всіх інших закладах освіти. Це лиш сприятиме покращенню розвитку освітнього рівня в країні.