У зв'язку з інтенсивним розвитком інформаційних технологій, і особливо інтернет - технологій, проблема розвитку дистанційного навчання набуває особливої значущості. Дистанційне навчання - це навчання на відстані, при якому викладачі та учні фізично далеко один від одного. Історично, дистанційне навчання означало заочне навчання. Однак зараз - це засіб навчання, використовує аудіо -, відеотехніку, інтернет та супутникові канали зв'язку.Дистанційне навчання — сукупність технологій, які забезпечують доставку учнем основного обсягу досліджуваного матеріалу, ефективний взаємозв'язок учнів і викладачів під час навчання, надання студентам привілегії самостійно працювати з освоєнням нового матеріалу.Дистанційне навчання займає все більше місця в осучасненні системи освіти . Одним з найстаріших університетів дистанційного навчання є University of South Africa, який розпочав проводити курси з 1946. Найвеличнішим університетом дистанційного навчання є британський Відкритий університет, відкритий у 1969 році. Трохи пізніше (1974) в Німеччині був створений FernUniversität in Hagen. Зараз вони є провідними та найспішнішими університетами у світі . 1984 р. США — Національний технологічний університет (програми з інженерних спеціальностей) .Інші зарубіжні організації з програмами дистанційного навчання-Відкритий університет Хаген (Німеччина), INTEC-коледж Кейптауна (ПАР), Іспанський національний університет дистанційного навчання, Відкрита школа бізнесу Британського відкритого університету, Австралійська територіальна інформаційна мережа. Навчання здійснюється як у складі навчальної групи, так і індивідуально. У процесі навчання студент вивчає різні дисципліни - в кількості і обсязі встановленому Державним освітнім стандартом та навчальним планом навчального закладу. Вивчення відбувається самостійно - за допомогою електронних курсів дистанційного навчання, розміщених на Навчальному сервері, спільно з тьютором, який проводить консультації та керує процесом навчання. Електронний курс дистанційного навчання - це структурована сукупність тексту, ілюстративного та медійного матеріалу, об'єднана розгорнутою гипертекстовым апаратом і обладнана інтерактивними сервісами, такими як тести, контрольні питання та ін). Метою електронного курсу є полегшити процес самостійного вивчення дисципліни і підготувати студента до ефективного спілкування з тьютором. Тьюторская підтримка процесу навчання полягає в управлінні процесом навчання студента з дисципліни, консультуванні, організації та проведенні поточних і підсумкових атестаційних заходів, контроль навчальної діяльності та оцінки знань студента (поточної і підсумкової).Тьютор взаємодіє зі студентом, використовуючи засоби Інтернет. У письмовій формі тьютор дає роз'яснення студенту за змістом досліджуваного курсу і відповідає на його питання. У процесі навчання тьютор ініціює різноманітні навчальні і контрольні заходи, такі як поточне, рубіжне та підсумкове тестування, колективні електронні дискусії, виконання письмових робіт і т. п. Для відповіді на виникаючі питання тьютор щодня перевіряє записи в спеціальному навчальному форумі, і в разі наявності питань від студентів, що стосуються суті досліджуваної дисципліни, у письмовій формі відповідає на них. Для здійснення оцінки знань студента тьютор вивчає результати проходження студентом контрольних заходів, і, згідно з бально-рейтинговою системою оцінки знань виставляє студенту підсумкову оцінку за дисципліну. Адміністративна підтримка навчання полягає в загальному управлінні процесом навчання студента - зарахування та відрахування, переведення на наступний курс і семестр і т. п. Вирішення всіх організаційних питань здійснюється адміністратором навчального процесу (адміністратором системи дистанційного навчання). Технічна підтримка процесу навчання полягає у наданні студенту консультацій з встановлення та налаштування програмного забезпечення, необхідного для правильного функціонування процесу дистанційного навчання і здійснюється технічним персоналом Центру. Студент завжди може переконатися в працездатності системи в цілому і належної налаштування свого комп'ютера, попрацювавши у спеціально організованому демонстраційному режимі.
Література:
1. Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник для студентів магістратури. – Київ: Центр навчальної літератури, 2003. – 316 с.
2. Єдині вимоги до публікацій науково-методичного та навчально-методичного характеру. – Дніпропетровськ: ДДФА, 2005. – 35 с.
3. Использование проекционной техники в учебном процессе: Подготовлено по материалам компании ЗМ. – Киев, 2002.
|