Основною метою реформування освіти, яку виголосили автори Концепції Нової укра-їнської школи, проголошено досягнення якісно нового рівня у вивченні іноземних мов. Іно-земна мова – це не просто інструмент комунікації. Це багатовікове нашарування традицій, культурних засад, історичних переворотів, лінгвістичних удосконалень, суспільних звершень та навіть вплив кожного окремого члена суспільства, зібраний в цілу скарбницю знань. Це все безцінне та кричущо-важливе для кожного з нас. Вивчення іноземної мови – це складний багатоступеневий процес, який охоплює такі основні напрями роботи, як читання, говоріння, аудіювання та письмо. І основним завданням вчителя-педагога є однаково гармонійний розвиток дитини в усіх чотирьох напрямах.
Кожен учень є унікальним за своїм темпераментом, рисами характеру, уподобаннями, здібностями, а також за швидкістю засвоювання нового матеріалу. Тому спосіб викладання іноземної мови для всіх учнів має бути підібраний з урахуванням їх індивідуальних особли-востей. Саме тут в нагоді можуть стати хмарні сервіси. Вони є корисним, цікавим та неорди-нарним засобом подання інформації учневі. Ці технології також дають змогу вчителеві кон-тактувати з учнем в будь-який час, у будь-якому місці за допомогою віддаленого доступу.
Еволюція нових технологій в систему освіти забезпечила появу різноманітних форм співпраці, видів вирішення загальних та точних завдань, змінюючи вчителя з генератора го-тових ідей на наставника, який надихає учнів та допомагає їм пробудити їх розумовий та креативний підхід до вирішення задач. Таким чином надалі освіта буде проходити шлях «учень - технологія – вчитель», на протязі якого вчитель стає помічником, а школяр – більш самостійним на центральним об’єктом навчального процесу.
Така співпраця допомагає учням, виконуючи спеціальні вправи та завдання, краще ус-відомити та сприйняти новий матеріал, досягнути помітного прогресу у розвитку говоріння, письма, читання та аудіювання. А вчитель, у свою чергу, має можливість детально перевіри-ти роботу кожного учня, запропонувати додаткове завдання, відразу виставити бал чи пові-домити важливу додаткову інформацію, не втрачаючи зайвого часу.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках англійської мови перш за все має на меті налагодження гарного двостороннього взаємозв’язку між вчителем та школярами, при чому центральним елементом та засобом зв’язку є комп’ютер. Проте ли-ше навичок роботи з ним недостатньо. Крім цього, дитина повинна бути ознайомлена з принципами роботи в хмарних сервісах та в мережі Інтернет.
Варто зазначити, що в період шістдесятих-сімдесятих років минулого століття знач-ною популярністю користувалися великі лінгафонні кабінети, які були розміщені в провід-них навчальних закладах для поглибленого навчання іноземної мови [3, с. 43]. Вони склада-лися з секцій, в яких було розміщено програвачі, касети та навушники для кожного учня. В центрі кабінету розміщувався центральний блок для вчителя для управляння, спостереження та контролю за роботою учнів. Метою таких кабінетів було покращення володіння учнями іноземною мовою шляхом сприймання мови носія.
Незважаючи на свій потенціал та велике позитивне значення, вони не були ідеальни-ми. Основним та найбільшим недоліком була критично мала кількість інтеракції учнів з учи-телем та один з одним. Тож з часом на зміну станційним лінгафонним кабінетам прийшли інформаційно-комунікаційні технології та хмарні технології, які давали широкий спектр мо-жливих функцій для експлуатації учнями та дозволяли їм у цікавий спосіб та наближено до своєї епохи більш повно та ефективно вивчати іноземну мову.
Володіння іноземною мовою – це не просто здатність складати іншомовні слова в ре-чення. Під цим поняттям ми маємо на увазі цілу систему взаємопроникаючих та взає-мозв’язаних підсистем, які повинні бути розвинені однаково цілісно та гармонійно: говорін-ня, письмо, аудіювання та читання. А використання інформаційно-комунікаційних техноло-гій, мережі Інтернет та хмарних технологій є ключем до успішної реалізації мети – вивчення іноземної мови. Успішне володіння даними інноваційними технологіями дозволяє вирішити низку гостро поставлених у наш час завдань:
- удосконалення вміння читання, використовуючи автентичні тексти різного рівня складності;
- розвиток навичок аудіювання шляхом сприймання на слух записів носіїв мови, пі-сень, фільмів та інших автентичних матеріалів мови, що вивчається;
- напрацювання практичних умінь ведення діалогічного та монологічного мовлення у процесі живого спілкування, обміну думками та інформацією на Інтернет-платформі, в тому числі і з носіями мови;
- набуття умінь співпраці в парах та команді через підготовку різних завдань творчого типу, таких як проекти, групові ессе, діалоги, сценки, обговорення, дебати, рольові ігри і т.ін.;
- поповнення словникового запасу (як активного, так і пасивного) в ході індивідуаль-ної роботи учнів з автентичними матеріалами;
- розвиток культурної обізнаності, особливо в царині країни, мова якої вивчається. Такий розвиток відбувається шляхом абсорбації різноманітних культурних, соціальних, по-літичних, наукових, народних матеріалів з тої чи іншої теми.
Реалізація всіх вищезазначених принципів досягається засобом використання елект-ронної пошти для обміну інформацією між учасниками якогось спільного проекту чи задля комунікації з учнями-представниками інших країн, а також засобом використання різномані-тних навчальних сайтів, YouTube-каналів для перегляду фільмів чи прослуховування записів мовою оригіналу, використання різноманітних брошур, Інтернет-додатків, електронних сло-вників і т.ін.
Хмарні технології на уроках іноземної мови мають ряд основних переваг.
Перша перевага – проведення уроку, використовуючи хмарні технології як засіб для представлення та абсорбції учнями нового матеріалу [1, с. 39]. В такому контексті переважно інформаційно-комунікаційні технології використовуються для пошуку навчальних сайтів з корисною інформацію чи додатковим ілюстративним матеріалом. Це переважно творчі та креативні завдання, які мають на меті зацікавити дітей у вивченні даної теми, зробити процес адаптації до нового матеріалу легшим та цікавішим. Як варіант вчителі можуть використовувати віртуальні подорожі до країни, мова якої вивчається, онлайн-диспути, віртуальні конференції, відео-дзвінки до представників інших країн, онлайн-концерти, теле-марафони, ігри і т.ін.
Але використання хмарних технологій при цьому не повинно бути безсистемним та перенавантажувати урок. Перш за все, повинні бути чітко визначені мета та цілі використан-ня даних технологій, потім послідовність використання Інтернет-ресурсів з обов’язковим переключенням на інші види діяльності.
Друга перевага – використання хмарних технологій як структурного компоненту цілого уроку [1, с. 41]. Тут мається на увазі широке застосування саме хмарних технологій та Інтернет-ресурсів учнями самостійно, без нагляду вчителя. Йдеться про навчальні онлайн-ігри, онлайн-словники, тести, вправи, використання електронної пошти для написання та обговорення міні-проектів, листів, діалогів, розв’язання кросвордів, ребусів, проходження квізів, написання контрольних та диктантів.
Дуже важливим на цьому етапі є розуміння учнями мети використання хмарних тех-нологій. Вони повинні сприймати їх як цікавий засіб навчання, а не як чудову нагоду розслабитись та відпочити від нудних уроків. І це має бути пріоритетним завданням вчителя – роз’яснити дітям мету та важливість застосування цих технологій саме як засобу навчання.
Третя перевага – самостійна робота учня з хмарними технологіями, Інтернет-ресурсами та інформаційно-комунакаційними технологіями [2, с. 117]. Даний вид викорис-тання хмарних технологій є дуже важливим процесом в навчальному житті учнів та поглиб-ленні навчальному процесу. Він дає учням можливість розвиватися, поглиблювати знання, вчитися самостійно структурувати думки, підбирати інформацію, приймати рішення та пра-цювати в команді. В даному контексті йдеться про виконаннями учнями домашнього завдан-ня, включаючи навчальні проекти, які можуть бути як індивідуальними, так і парними і гру-повими, залежно від обсягу інформації, її складності, рівня володіння дітей мовою та ще ряду факторів. Звичайно, учням цікавіше виконувати такі проектні завдання в команді з друзями. Це допомагає їм почуватися більш вільно, розслаблено, впевнено і звичайно це позитивно впливає на рівень засвоєння та подальшого запам’ятовування та відтворення матеріалу. Також до таких індивідуальних завдань можна включити підготовку рефератів, статей, пре-зентацій про улюблене місто, художника, письменника, персонажа, унікальні факти, архітек-турні споруди, чудеса природи та інші подібні теми. Такі завдання можуть включати підбір цікавих фото-матеріалів, відео-сюжетів, висловлювань, цитат, крилатих фраз на задану тему і таке інше.
Як правило, учням самим важко дібрати необхідний цікавий та відповідний матеріал, вибравши лише потрібне з глобального масиву різноманітної інформації. Тому в таких випа-дках вчитель може забезпечити учнів (хоча б на перший час) необхідним рядом можливих корисних сайтів, посилань, інших ресурсів, обмежених однією, конкретно-заданою темою. Це допоможе учням простіше зорієнтуватись в Інтернет-просторі і підготувати дійсно цікаву та корисну інформацію.
Проте, при роботі з хмарними технологіями, варто пам’ятати, що застосування лише одного з наведених вище типів їх використання в освіті на уроках іноземної мови не при-несе великого результату та бажаного успіху. Лише взаємне раціональне поєднання усіх ета-пів та видів, допоможе домогтися основної мети освіти – гармонійно-розвиненої особистості.
Отже, застосування інформаційно-комунікаційних технологій та хмарних технологій в процесі вивчення іноземної мови можна назвати вдало підібраним ключем до успішного навчання та гармонійного розвитку підростаючого покоління. Використання даних техноло-гій виводить українську освіту на якісно новий, успішний рівень, адже забезпечує дітей не-обхідним корисним матеріалом, представленим у цікавій формі, близькій до інтересів та ві-кових особливостей дітей. Описана форма навчання не обтяжує дітей, не перенавантажує їхню нервову систему, оскільки з використанням хмарних технологій інформація абсорбується за допомогою мимовільної пам’яті у формі, що близька і цікава для учнів. Впровадження хмарних технологій в систему освіти сприяє не лише індивідуальному розвитку дитини як особистості, а й забезпечує поліпшення комунікативних навичок, стосунків учнів один з одним. Більше того, хмарні технології на уроках іноземної мови стимулюють розвиток соціо-культурної компетентності учнів на рахунок країн, мова яких вивчається у порівнянні з рідною країною, стимулюють розвиток в дітей таких якостей, як впевненість, цілеспрямованість, комунікативна спроможність, соціальна та культурна зрілість.
|