Дата зміни інформації:

КАРПЕНКО М.А. “КОМП’ЮТЕРНІ ТРЕНАЖЕРИ ЯК ДОПОМІЖНИЙ ЗАСІБ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ”

Викладач Харківського Машинобудівного коледжу

 

 

На 1-му курсі коледжів вивчають предмет Інформатика, який є продовженням шкільної програми. На 1-й курс вступають студенти з різнимрівнем компетенцій з предмету Інформатика. Тому, у процесі навчання у студентів часто відбуваються «прогалини» у знаннях або взагалі повне нерозуміння нового матеріалу, в силу різних причин невдалого сприйняття нової теми. В подальшому такі «прогалини» у знаннях можуть накопичуватись і мотивація та інтерес до предмету взагалі може зникнути. Існує багато методик, які допомагають вирішити ці проблеми. І одним з таких методів є – Комп’ютерний Тренажер.

У широкому сенсі, Тренажер –  це комплекс, система моделювання та симуляції, комп’ютерної або фізичної моделі. Тренажери використовують, з метою сформувати у студентів навички дій моторно-рефлекторного і когнітивного типу в складних ситуаціях, зрозуміти сутність процесів протікають та  їх взаємну залежність.

Відомо, що для формування у студентів нових компетенцій, викладачу потрібно надати дуже багато нового матеріалу. Але все одно цей матеріал студент зрозуміє не одразу, а поступово і порціонально. При вивченні новихтем викладачі у Машинобудівного коледжу використовують пояснювальні електронні додатки у вигляді презентаційних лекцій та безпосередньо електронне середовище, яке вивчається (Microsoft Offiss, VisualBasic).Для більш стійкого засвоєння знань усі елементи тем потрібно закріплювати, перевіряти, поглиблювати. Саме тому, студентам у допомогу надається програмний додаток, який імітує та прискорює розуміння нових систем, що вивчаються. На прикладі програми Microsoft Excel розглянемо прості методи створення Комп’ютерного  тренажеру,який може створювати викладач самостійно, протягом всього курсу та вносити до нього зміни за необхідністюі які самі розробляють та користуються викладачі інформатики Машинобудівного коледжу Рис.1,2. Цей тренажер розроблений у середовищі Microsoft Excel до теми «Програмування на мові VisualBasic». Дуже часто студенти стикаються з зовсім новими для них програмними продуктами, які вони не вивчали раніше. Так, програмне середовище VisualBasic  6.0, як і взагалі тема «Програмування», можуть саме виявитись таким незнайомими для них системами. Для вивчення даної теми, обов’язково необхідно спочатку зрозуміти методику будови алгоритмів, а більша частина студентів їх взагалі не вивчала раніше. Надалі, зв’язати цей алгоритм з мовоюпрограмування, яку вони вивчають. Покажемо, як спростити цей складний перехід студенту між «алгоритмом та програмою» за допомогою нескладних електронних додатків, що може розробити сам викладач, корегуючи уміння студента у потрібному напрямку.

Програмний додаток вміє розраховувати математичну формулу, що показує зміну результатів введених даних на моделі «Форма» ( таку саму яка створюється у середовищі Visual Basic). До додатку додається готовий приклад алгоритму до створеної програми, також надається визначене місце для графічного алгоритму, коду програми, для внесення самим студентом. В цьому додатку студент зразу бачить і свій алгоритм і програму, яку він порівнює з алгоритмом. Кожний такий додаток поступово ускладнюється викладачем. Ускладнюється тема – ускладнюється алгоритм і сам код програми.Розрахунки програми Microsoft Excel заховані під заливкою. Формули виглядають як Логічна формула програми Microsoft Excel «Якщо». Програма розраховує результати формул як варіативність алгоритму з «Розгалудженням». Для циклічних алгоритмів використовується не тільки варіант з Логічною формулою «Якщо», але і з автоматичним копіюванням формул, особливо це зручно для того, щоб показати як працює «масив» у програмуванні.

Цей тренажер можна використовувати на лекційному занятті, на начальному етапі вивчення нових тем та на позаудиторних заняттях студентами для стійкого розуміння теми. Комп’ютерними Тренажерами можна користуватись як самостійно, так і з консультативною присутністю викладача.

Рис. 1 Приклад готового завдання для студента

Рис.2 Заготовка для вирішення завдання для студента

Отже, Комп’ютерний тренажер призначений вирішити необхідні завдання: ознайомити з будовою об’єктів і їх елементами; сформувати стійкі навички виконання, як окремих операцій, так і повного їх циклу. Тренажер дозволяє тим хто навчається: усувати прогалини при вивченні предмету Інформатика і закріплювати отримані знання; самостійно готуватися до залікової роботи (контрольної роботи, тестування і т. п.); самостійно визначати рівень підготовки та оцінювати свої результати; отримувати необхідні теоретичні відомості, та практичні навики в процесі роботи з тренажером. Успішність у процесі вивчання даних тем значно покращується при використанні комп’ютерного тренажеру.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.Поляк В.Е. Комп’ютерні тренажери та інтерактивні електронні технічні посібники: як їх використовувати в навчальному процесі?[Електронний ресурс] // nito.rsvpu.ru/files/nito2013/presentations/Поляк.pps(дата звернення 07.02.2016)