Дата зміни інформації:

МЕЛЬНИК Р. В.”ОРГАНІЗАЦІЯ ЕЛЕКТРОННОЇ ВІКІ-ЕНЦИКЛОПЕДІЇ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ”

IV курс, факультет фізики математики та інформатики

Науковий керівник:

Ткачук Г. В., доктор педагогічних наук, доцент

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

На сьогоднішній день багато людей шукають інформацію в мережі Інтернет. Активні користувачі Інтернет висловлюють єдину думку, що епоха «бібліотек» пройшла і більшість учасників освітнього процесу просто перестали використовувати їхні ресурси. Особливо це стосується учнів, оскільки зараз спостерігається активне використання електронних книг. Студенти, які пишуть наукові роботи чи створюють проекти також використовують більшість ресурсів саме в мережі, а не в бібліотеці.

Інформаційно-комунікаційні технології є тим засобом, використання якогонадає можливість одночасно і поліпшити освіту, і забезпечити освітнє середовище навчального закладу новими інструментами.

Питання створення та організації відкритих освітніх ресурсів для навчальних закладів на основі вікі-технологій розглядаються у роботах багатьох дослідників[1-3], зокрема доцільно відмітити праці С. Р. Бабушко, Л. О. Варченко-Троценко, Г. Є. Гапиченко, Н. В. Герасименко, Г. В. Ткачук, Н. В. Морзе, В. В. Копотій, В. О. Болілого та інших.

Розбудову відкритих освітніх ресурсів реалізують на різноманітних платформах.Успішність проекту вільної енциклопедії «Вікіпедії»сприяла розповсюдженню та широкому використанню вікі-сайтів для різноманітних інтернет-проектів. Нині функціонує багато вікі-сайтів, що супроводжують освітнійпроцес закладів вищої освітиУкраїни.

Більшість з цих ресурсів іменують енциклопедією або вікі-енциклопедією. З аналізу джерел відомо, що вікі-енциклопедія — це сайт довідкового характеру, наповнення якогоздійснюється спільними зусиллями великої кількості учасників. Сайтфункціонує за спеціальною технологією, яка називається «вікі» (від гавайського«wiki-wiki» означає «швидко»)[1, с.18].

Метою таких проєктів є збір і впорядкування енциклопедичних відомостей в певній галузі на єдиній платформі, яка допоможе зробити знання більш доступними та відкритими.

В межах даної платформи можна отримати знання з відповідних навчальних дисциплін, працювати в межах освітніх проєктів, ділитись досвідом, створювати власну базу знань, редагувати існуючі відомості, обговорювати спірні ідеї та твердження тощо.

З цією метою нами було організовано вікі-енциклопедію «Вікі-клік» для кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини, яка доступна за адресою: http://wikifizmat.udpu.edu.ua.

Робота над проєктом передбачала виконання певних етапів:

  1. На першому етапі роботи нами розроблено структуру вікі-енциклопедії (рис.1), яка згодом може змінюватись залежно від наповнення.

 

Рис.1. Структура вікі-енциклопедії «Вікі-клік»

  1. На другому етапі здійснено її встановлення та налаштування (цей етап детально описано в роботі Строкової Марини «Технічні особливості встановлення та налаштування системи mediawiki для організації вікі-сайту» в тезахцієї ж конференції).
  2. На третьому етапі – використання (пошук, використання, виправлення, обговорення, створення).

Щодо використання, то варто зазначити, що цей процес функціонально є дуже простим (рис.2). Користувачу потрібно просто почати шукати інформацію на сайті, виділити та скопіювати потрібні дані і додати їх до свого документу. Для виправлення інформації на сайті потрібно бути зареєстрованим користувачем і просто натиснути кнопку «Редагувати». Кожна створена сторінка чи категорія може бути обговорена, тобто якщо хтось не згоден з тим, що написано на сторінці, то можна створити дискусію з цього приводу і дійти до спільної думки. Якщо ж користувач не знайшов потрібної інформації, він може долучитись до спільноти вікі і створити її.

Рис.2. Використання вікі-енциклопедії «Вікі-клік»

Організація та використання електронної вікі-енциклопедії в закладі вищої освіти дає змогу розширити спектр освітніх інструментів, які позитивно впливають на освітній процес, підвищують рівень знань студентів, мотивують їх до навчання. Наявність такого ресурсу в закладі вищої освіти є важливим етапом у розвитку та розширенні освітнього середовища.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Стеценко Г. В. Практичне використання вікі-енциклопедії в навчально-виховному процесі. Комп’ютер в школі та сім’ї, 2009. №6. С.18-21.
  2. Ткачук Г. В. Технології розробки веб-додатків : навч.-метод. посібн. / укладачі Г. В. Ткачук, Н.М.Стеценко, В.П.Стеценко. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2017. 150 с.
  3. Болілий В.О., Копотій В.В. Інформаційно-комунікаційний простір Кіровоградського державного педагогічного університету. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 2015. № 15 (22). C. 126-130.